תרמו לצהר

טקס בר מצווה

נער יהודי שמגיע לגיל 13 נמצא באחת התחנות החשובות בחייו – המעבר מגיל הילדות לגיל הבגרות.

בגיל זה הוא נושא באחריות למעשיו, ולכן אביו מברך ואומר "ברוך שפטרני מעונשו של זה". משמעות הברכה שהאב שמח בכך שבנו בגר ועתה הוא יכול להיות אחראי על עצמו ועל הדברים שהוא עושה. השמחה כמובן היא מעבר לעניין האחריות אלא בעיקר על הצטרפותו של הנער לקהילה הבוגרת של העם היהודי. מאחר ומדובר באירוע משמעותי בחייו הוא מצויין בטקס בר מצווה ששותפים בו קרוביו ואוהביו של הנער הצעיר.

ביהדות נער שמגיע למצוות רשאי לקרוא בתורה ולהניח תפילין ולכן במרכז הטקס לרוב עומדות שתי מצוות אלו. תפילין ניתן להניח כבר חודש לפני בר המצווה והקריאה בתורה מתקיימת לאחר שהנער בן 13.

ארגון רבני צהר בנה תוכנית מיוחדת לנערי בר מצווה שמטרתה להביא אותם לטקס בר מצווה מוכנים ומחוברים למעמד החשוב והמרגש שהם עומדים בפניו. התוכנית מציעה מודל ייחודי שמכין את הילד לקריאה בתורה ומפגיש אותו גם עם ערכים מעולם היהדות.

מורה בר המצווה של צהר מלמד את הנער קטע מתוך פרשת השבוע שהנער והוריו יחד עם המדריך בוחרים. הנער לומד לקרוא אותו בטעמים.

הקריאה בתורה  יכולה להתקיים  ביום חול או בשבת והמשפחה יכולה לבחור על פי העדפתה. מאחר והתפילה בשבת חגיגית יותר כאשר הטקס מתקיים בשבת זה מוסיף למעמד המרגש. מומלץ לקיים את הטקס בבית כנסת הקרוב לבית המשפחה על מנת שהגישה תהיה נוחה ואם המשפחה תרצה הם יוכלו להמשיך ולבקר במקום בשבתות חגים או אירועים משפחתיים משמעותיים.

מדריך הבר מצווה של צהר מגיע עם המשפחה לבית הכנסת מספר ימים לפני הטקס ומסביר להם על התנהלות התפילה והקריאה בתורה.

ביום האירוע כשמגיע זמנו של הנער לעלות ולקרוא בתורה קוראים בשמו. הוא עולה מלווה באביו על בימה קטנה שם מונח ספר התורה על שולחן מיוחד. הנער מברך על הקריאה ואז קורא. לאחר הקריאה מברכים את הנער וזורקים עליו סוכריות שימתיקו את דרכו החדשה בעולם הבוגרים.

למידע נוסף ורישום לתוכנית בר המצוה של צהר