תרמו לצהר

קריאת התורה וההפטרה לבר מצוה

כאשר נער מגיע לגיל מצוות הוא רשאי בפעם הראשונה  לקרוא בספר תורה בציבור. מעמד העלייה לתורה המרגש מתרחש בשבת אחרי יום הולדתו ה-13 אז הוא עולה לתורה בפני מתפללי בית הכנסת  וקורא  באוזניהם את פרשת השבוע בטעמים לפי מנהג עדתו. ישנם הנוהגים לקרא חלק קטן מהפרשה ויש שקוראים  את ההפטרה של בר המצווה. הקריאה בתורה היא חוויה עוצמתית המשותפת לנער שקורא בתורה, לבני משפחתו המקיפים אותו ולקהל כולו שמאזין לו ושמח עימו ביום חשוב זה.

קריאה התורה היא אחת התקנות הקדומות ביותר ביהדות, והיא מיושמת כבר אלפי שנים. כל שבת בתפילת שחרית קוראים את פרשת השבוע בבית כנסת. הקריאה נעשית במנגינה הנקבעת על פי הטעמים המופיעים מעל המילים, והם משמשים לא רק כלחן לטקסט אלא גם כסימני פיסוק.

ספר התורה בו קוראים בבית הכנסת כתוב על קלף ואין בו סימני פיסוק, ניקוד או טעמי המקרא. המשמעות היא שהאדם שקורא בתורה  רואה רק את המילים עצמן, אין לו שום כלי עזר שיכוון אותו, ולכן קריאה בתורה בשבת דורשת לא רק לימוד טעמים, אלא לימוד בעל פה את המנגינה המיוחדת לפרשה שעליך לקרוא.

ישנן מספר דרכים ללימוד קריאת תורה בטעמים. ישנם ילדים מוזיקלים היכולים ללמוד לקרא בתורה משמיעה של הקלטה מהאינטרנט, ישנם ילדים שיעדיפו כי לימוד קריאת התורה יעשה על ידי בן משפחה ,ולאחרים יתאים מדריך שמתמחה בלימוד נער בר מצוה לקריאה בתורה בטעמים. מה הדרך המומלצת?  זו המתאימה ליכולתו ולרצונו של נער בר המצווה.

"לימוד קריאה בתורה יכול לקבל משמעות נוספת כשעושים את זה בדרך שמתאימה לנער" מסביר אבישי כהן, מדריך בר מצווה של ארגון רבני צהר "כשהנער מבין מה הוא קורא, מתחבר למשמעות של הטקסט גם אם הוא קורא בטעמים את כל הפרשה וגם אם הוא קורא את ההפטרה לבר מצווה, החוויה שלו הרבה יותר עוצמתית. וקל לו יותר להפנים וללמוד .ולכן כשמדריכי בר מצווה של צהר נפגשים עם הנער הם משקיעים זמן ומחשבה כדי לחבר אותו לדברים שהוא אומר בקריאה. ההבנה של הטקסט, החיבור לטעמים ולתוכן הדברים הופכים את הקריאה בתורה לחוויה מרגשת ומעצימה עבור הנער ובני משפחתו "

למידע נוסף ורישום לתוכנית בר המצוה של צהר