תרמו לצהר

עליה לתורה בבר מצווה בבית הכנסת – איך, מתי וכיצד

עליה לתורה בבר מצווה היא הפעם הראשונה בה נער זוכה לקרא בתורה בבית כנסת. עלייה לתורה בשבת הוא חלק משמעותי מטקס בר המצווה והיא מציינת בפני הקהל כולו כי נער זה הגיע למצוות .

מעמד העליה לתורה מרגש גם מהיותו חוויה ראשונה מסוגה וגם בשל המשמעות המתלווה לו. שנער זה נפרד מעולם הילדות ונכנס ברגעים אלו לעולם הבגרות.

העליה לתורה מתחילה כשגבאי בית הכנסת מזמין את הנער לעלות לבמה שם מונח ספר התורה על שולחן מיוחד. הנער מתעטף בטלית ועולה לתורה אביו יכול להתלוות אליו ולעמוד לצידו במהלך הקריאה בתורה. לפני הקריאה מברכים ואז בעזרת שרביט קטן שבקצהו יש אצבע מכסף עוקבים אחרי המילים וקוראים מתוך ספר התורה את הפסוקים שהוא הכין ולמד לקרא בטעמים. לכבוד השמחה הגדולה מעלים לתורה גם את האבא ובני משפחה קרובים נוספים  לכבוד המעמד המיוחד אפשר לבקש להעלות לתורה בני משפחה קרובים נוספים כמו סבים או דודים. בני המשפחה עולים מברכים ויורדים מהבמה. כשכל אחד מהם עולה הוא מקבל גם ברכה מיוחדת ויכול לבקש לברך גם את אשתו וילדיו.  כאשר הנער מסיים את הקריאה אביו  אומר: "ברוך שפטרני מעונשו של זה" ובכך מזכיר לו שמעתה הוא אחראי על מעשיו. בסיום הקריאה ממטירים על הנער סוכריות שימתיקו לו את פרידתו מעולם הילדות וכניסתו לעולם הבגרות

שלוש פעמים בשבוע קוראים בתורה בבתי הכנסת בימים שני, חמישי שבת ואף בראשי חודשים. אפשר לקיים את העליה לתורה בכל אחד מימים אלה, אולם בקריאת התורה בשבת יש אופי חגיגי מיוחד שלא כדאי לוותר עליו. בשבת בבוקר יש בבית הכנסת קהל רב שיכול להיות שותף לשמחתכם, וישנה תפילה ושירים מיוחדים שמעצימים את המעמד המיוחד.

כאשר בוחרים מועד לבר מצווה בבית הכנסת יש לתאם זאת מראש עם הגבאי האחראי. מי שאין לו בית כנסת קבוע יכול להעזר במדריכי בר מצווה או קרובי משפחה. בתוכנית הבר מצווה של צהר המדריך יוצר קשר עם בית הכנסת ואף מתאם לחתן בר המצווה ולבני משפחתו ביקור במקום מספר ימים לפני העליה לתורה על מנת להכיר להם את בית הכנסת ומנהגיו.

לעליה לתורה מומלץ לבחור בבית כנסת הקרוב לביתכם כדי שתוכלו להמשיך ולהגיע אליו בעתיד אם תרצו או לקיים בו שמחות נוספות . לעליה לתורה מזמינים בדרך כלל משפחה וחברים קרובים שאנחנו רוצים לשתף בשמחה וללוות את בנכם במעמד משמעותי ומרגש זה.

למידע נוסף ורישום לתוכנית בר המצוה בבית הכנסת של צהר