תרמו לצהר

מצפים לשבת שלום – הרב אלישיב קנוהל בקיבוץ סעד

בימים אלה קיבוץ סעד הנמצא ברצועת עזה נראה שונה מן הרגיל. במקום חברי משק שממלאים את המדשאות והשבילים הקיבוץ התמלא בחיילים. רוב חברי הקיבוץ התבקשו לעזוב בעקבות הלחימה. גם רב הקיבוץ, הרב ארי סט, עזב את הקיבוץ , אבל הוא הלך בדיוק לכיוון השני-לכיוון עזה. הרב סט גוייס בצו שמונה, וביקש באחת השבתות מהרב אלישיב קנוהל שיחליף את מקומו בקיבוץ.

"הרב וחברי הקיבוץ הדגישו בפני,שהם לא רוצים שאבוא לשם בשביל החברים, כמו בשביל החיילים" מסביר הרב אלישיב  "לחיילים עושה טוב כשהם מגיעים בשבת ויכולים לשמוע דברי חיזוק רוחניים ושיש להם מנהיגות רוחנית שהם יכולים לדבר איתה על מה שעובר עליהם"

כשהרב אלישיב ואשתו עשו ביום שישי את דרכם לעבר רצועת עזה הם עצרו  בדרך בשתי תחנות: האחת לבקר את בנם שגוייס והשניה כדי לבקר את חתנם שגוייס.

"כשנסענו לעוטף עזה היינו מלאי חיל ורעדה" מספר הרב אלישיב "במקום יש אווירת מלחמה. ויש הוראות מאוד מחמירות. אנשים ישנים בממ"ד סגור. כשנשמעת אזעקה תוך 15 שניות צריך לתפוס מחסה. התפילה בערב שבת לא התקיימה בבית כנסת אלא במרחב מוגן מתחת לחדר אוכל, וכל זה מלווה בקולות רקע של ירי תותחים שאינו נגמר"

-איך היתה חווית השבת במקום עם אווירת מלחמה?

"אני הרגשתי שלמרות  שאני בן 66 וכבר לא מגייסים אותי זכיתי להיות שותף במלחמה בדבר קטן. אבל בגלל שבשבת בבוקר הכריזו על הפסקת אש ולא היה צבע אדום בכלל אני חושב  שאני צריך לבוא לשם לעוד שבת כדי להשלים את העניין"

הרב אלישיב קנוהל-ראש אגף הנישואין, ארגון רבני צהר