תרמו לצהר

טבעי שתהיה בריא

שינה היא הרבה יותר מצבירת כוח. שינה היא מנגנון המכוון את השעון הביולוגי, שכאשר הוא משתבש דברים רבים משתבשים יחד איתו. השנה החדשה היא הזדמנות טובה לאימוץ הרגלי שינה

אנו מתחילים בסדרת מאמרים אודות השינה וחשיבותה למקצב החיים התקין. הפעם נעסוק במבוא כללי לשינה ולשעון הביולוגי של בעלי החיים ובכללם בני האדם.

"שעון ביולוגי" הוא מקצב פנימי, המתרחש ספונטנית, ולא רק כתוצאה מתנאי הסביבה והשפעות חיצוניות. ישנם מקצבים רבים בכל גוף חי, וגם בנו בני האדם מערכות רבות בעלי מקצב מיוחד משלהם. כך למשל, מחזור הווסת אצל האישה, נע במקצב של 30 יום בממוצע. מחזור השינה, לעומת זאת, נע סביב 100 דקות בממוצע.

מקצבים אלו באים לידי ביטוי בדפוסים של טמפרטורת גוף (גבוהה יותר בסוף היום), פעילות גלי מוח, ייצור הורמונים, בניה ופירוק של תאים, דפוסי שינה ואכילה ועוד.

אחד המקצבים החשובים ביותר בשעון הביולוגי של גוף האדם הוא 'המקצב הצירקדיאני'. המילה Circadian בלטינית משמעותה "כמעט יממה". לפיכך,  'מקצב צירקדיאני', מתאר שעון בעל מחזור הקרוב ל- 24 שעות, בדומה לסיבובו של כדור הארץ סביב צירו. שעונים אלה מאפשרים ליצורים חיים להתאים את עצמם להשפעתה המשתנה של השמש מבחינת תאורה, טמפרטורה ובצמחים ביכולת לבצע פוטוסינתזה.

 אותות חיצוניים מסוגלים לכוון ולסנכרן את השעון הצירקדיאני הפנימי. האות הנפוץ והחזק ביותר הוא אור, אך גם אותות חיצוניים אחרים כמו טמפרטורה, חומרים ביוכימיים ואינטראקציות חברתיות, מתפקדים לעתים כקוצבי זמן. אותות אלה מתָאמים בין השעון הפנימי לאותות חיצוניים. כך למשל, יונקים החיים מתחת לקרקע, כמו החולד, מסוגלים לשמר שעון ביולוגי למרות עיניהם המנוונות. בבעלי חיים אלה פועלים קולטני אור היכולים לקלוט את אור שמש, ללא תלות ביכולת הראיה. קולטני האור מעבירים את המידע להיפותלמוס, והוא בתורו, מסדר את השעון הביולוגי הפנימי. בעלי חיים אלה עולים לפני השטח באופן מחזורי, וכך הן מצליחות לסנכרן את המקצב הפנימי לשינויים הסביבתיים.

בעלי חיים, כולל בני אדם, החיים בחושך מוחלט לתקופת זמן ממושכת, עוברים בשלב כל שהוא למקצב פנימי עצמאי. בכל יממה מועד השינה שלהם נדחף קדימה או אחורה, בכפוף לשאלה האם השעון הפנימי שלהם ארוך או קצר מ-24 שעות. מנגנון זה הוא גם הגורם ל'יעפת' (ג'ט לג), הפרעת שינה הנגרמת כתוצאה משינויים באזור זמן ושיבוש חלוקת היממה בשעון.

תופעה נוספת, הקשורה למנגנון זה, הינה תסמונת פאזת השינה הדחויה. מדובר בהפרעה כרונית בשעון הביולוגי, המובילה לאיחור ניכר בשעות ההירדמות וההשכמה, בניגוד לשעון הביולוגי הטבעי.

כל הפרעה קלה בשעון הביולוגי עלולה לגרום להפרעות שינה ובמקרים קיצוניים אף להפרעה בקצב הלב הגורמת להתקפי לב ואף לדום לב. הפרעה בשעון הביולוגי עלולה לגרום גם למגוון מחלות נוספות, ממחלות נפש כגון דיכאון קליני והפרעה דו-קוטבית (מאניה דיפרסיה) ועד לחילוף חומרים לא תקין ותשוקה מוגברת למזון מעורר הגורם להשמנה. כמעט כל מערכות הגוף והנפש באדם מושפעות מהשעון הביולוגי.

בפתח השנה החדשה, כאשר אנו עומדים בדין לפני מלך מלכי המלכים ומבקשים שנה טובה יותר, ראוי לקבל על עצמנו דבר אחד הכולל הרבה דברים: הרגלים. ראוי לנסות לקבוע סדרי חיים קבועים, בעלי מקצב קבוע, החוזרים על עצמם עד כמה שניתן.

לשנה טובה נכתב ונחתם

ציון גואטה הוא יועץ תזונה ומטפל באמצעות תיקון אורח חיים. בוגר מכללת 'אילמה'. תגובות והארות תתקבלנה בברכה: guettatz@gmail.com