תרמו לצהר

חטא העגל

כאשר יורד משה מן ההר ולוחות הברית בידו, הוא פוגש במשרתו יהושע הממתין לו ליד ההר, הם שומעים מעבר המחנה קולות ורעש גדול. יהושע מפרש את הרעש כמלחמה, אולם משה משיב ״אֵין קוֹל עֲנוֹת גְּבוּרָה וְאֵין קוֹל עֲנוֹת חֲלוּשָׁה קוֹל עַנּוֹת אָנֹכִי שֹׁמֵעַ״ (שמות, ל״ב, י״ז-י״ח). כלומר הרעש החזק שעולה מהמחנה איננו קול של מנצחים/ מפסידים, ולכן אין זו מלחמה. כשהם מתקרבים למחנה הם רואים את העגל ואת המסיבה הפרועה סביבו ומבינים.

הנה כמה עובדות חשובות על חטא העגל

  • חטא העגל מתרחש 39 ימים אחרי מעמד הר סיני. בני ישראל מתכוננים לשובו של משה עם לוחות הברית, אך כשהוא לא חוזר בתאריך שחישבו הם יוצרים עגל מזהב.

 

  • וַיַּרְא אַהֲרֹן וַיִּבֶן מִזְבֵּחַ לְפָנָיו וַיִּקְרָא אַהֲרֹן וַיֹּאמַר חַג לַה' מָחָר (שמות, ל״ב, ה׳), אהרון מקווה כי עד מחר ישוב משה אך העם משכימים קום וזובחים לעגל קורבנות.

 

  • בינתיים על ההר אומר הקב"ה למשה "לך רד…סָרוּ מַהֵר, מִן-הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר צִוִּיתִם–עָשׂוּ לָהֶם, עֵגֶל מַסֵּכָה" (ל״ב, ח׳), וכעונש ה' מאיים להשמיד את עם ישראל, ואת משה להפוך "לגוי גדול".

 

  • משה מתפלל ומתחנן על עם ישראל בטענה שלָמָּה יֹאמְרוּ מִצְרַיִם לֵאמֹר, בְּרָעָה הוֹצִיאָם לַהֲרֹג אֹתָם בֶּהָרִים, וּלְכַלֹּתָם, מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה (ל״ב, י״ב) וכמובן מזכיר את זכות האבות והברית.

 

  • כשהוא מגיע למחנה ורואה את עגל הזהב, הוא משליך את הלוחות על הארץ ושובר אותם!

 

  • את עגל הזהב הוא שורף, טוחן, מערבב במים ומשקה בו את העם. שתיית המים הורגת את החוטאים.

 

  • בנוסף, מקבץ משה את בני לוי שלא היו שותפים בעגל והם הורגים בחרב את החוטאים. 3000 איש מתו מישראל באותו יום, ובנוסף פרצה מגיפה בעם.

 

  • משה עולה שנית להר ומתחנן על עם ישראל, וְאִם-אַיִן–מְחֵנִי נָא, מִסִּפְרְךָ אֲשֶׁר כָּתָבְתָּ
    תפילתו מתקבלת בפני הקב"ה, אך מציין כי מלאך ולא השכינה בעצמה תוביל את העם לארץ ישראל, משה רבנו מתפלל אף על זה ומקבל הבטחה אלוקית כי הקב״ה בעצמו יובל את העם.

 

  • במצות ה׳ מפסל משה רבנו לוחות חדשים ועולה להר בפעם השלישית!

 

  • אחרי שהות נוספת של ארבעים יום ולילה בהר סיני יורד משה רבינו אל העם ובידיו הלוחות החדשים. העם ואהרון רואים את משה וְהִנֵּה קָרַן, עוֹר פָּנָיו; וַיִּירְאוּ, מִגֶּשֶׁת אֵלָיו.(ל״ד, ל׳), אור שמשה כנראה לא מודע אליו. הוא מרגיע אותם ומלמד אותם את כל דברי ה'. מאותו יום והלאה הוא מכסה את פניו בכיסוי המוסר רק בדברו עם ה', או בדברו את דבר ה' אל העם.
File:Foster Bible Pictures 0009-1.jpg
קרדיט: ויקישיתוף
  • שלוש עשרה מידות של רחמים –
    לאחר שמחל ה' לישראל על חטא העגל גילה ה' למשה את המידות בהן הוא מנהיג את העולם: ה' ה' אֵ-ל רַחוּם וְחַנּוּן אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב חֶסֶד וֶאֱמֶת. נֹצֵר חֶסֶד לָאֲלָפִים נֹשֵׂא עָוֹן וָפֶשַׁע וְחַטָּאָה וְנַקֵּה" (שמות ל"ד, ה-ז).
    אמר לו (ה' למשה) :כל זמן שישראל חוטאים – יעשו לפני כסדר הזה, ואני מוחל להם (ראש השנה יז, ב), שלוש עשרה מידות של רחמים מהוות עד היום את שיאה של תפילת סליחות בימים נוראים ובתעניות.

 

  • חטא העגל – אב טיפוס של חטא
    חטא העגל, מלבד חומרתו ותוצאותיו הגורליות, נחשב 'אב טיפוס' של חטא, חטא שהשלכותיו לעתיד ולא רק לאותו דור ושהמהות שלו חוזרת על עצמה ובאה לידי ביטוי בחטאים אחרים לאורך הדורות. כשם שחטא מכירת יוסף, הוא אב טיפוס לחטא בין אדם לחברו, חטא המרגלים אב טיפוס לחטא חוסר הרצון לרשת את ארץ ישראל, כך חטא העגל הוא אב טיפוס לחטאים שיש בהם נטייה ליצור אלוהים אחרים, חוסר אמונה בה' ובתורה. כך מאז, בכל דור, יש התמודדויות שיש בהן מהות של חטא העגל, כך נמשך חטא העגל לתוך חורבן בית המקדש, ועד היום אנו מונים אותו בין חמשת האירועים שהתרחשו ביז' תמוז ומהווים את הרקע לצום.

 

  • בין שורו של יוסף לשור של חטא העגל
    לפני תחילת העבודה הסדירה במשכן בני ישראל מצטווים להביא קורבן שעיר עיזים ואהרון הכהן מצטווה להביא קורבן עגל בן בקר (ויקרא ט,ב). קורבן זה יוצא דופן, בכל מקום נאמר פר בן בקר, לא עגל בן בקר… המדרש (ספרא שמיני פרשה א ד"ה ויהי ביום) מנסה להסביר ואומר כי שני קורבנות אלו באים לכפר על שני חטאים. שעיר העיזים יכפר על מכירת יוסף וטבילת כותונת הפסים בדם השעיר, עגל אהרון יכפר על חטא העגל. שני חטאים אשר העונש עליהם רודף את עם ישראל גם לדורות הבאים.
  • כאשר יורד משה מן ההר ולוחות הברית בידו, הוא פוגש במשרתו יהושע הממתין לו ליד ההר, הם שומעים מעבר המחנה קולות ורעש גדול. יהושע מפרש את הרעש כמלחמה, אולם משה משיב אֵין קוֹל עֲנוֹת גְּבוּרָה, וְאֵין קוֹל, עֲנוֹת חֲלוּשָׁה; קוֹל עַנּוֹת, אָנֹכִי שֹׁמֵעַ" (שמות לב יז-יח) כלומר הרעש החזק שעולה מהמחנה איננו קול של מנצחים/ מפסידים, ולכן אין זו מלחמה. כשהם מתקרבים למחנה הם רואים את העגל ואת המסיבה הפרועה סביבו ומבינים.לימים בימי מלחמת יום כיפור לפני חמישים שנה עושה נעמי שמר שימוש בביטוי זה בשיר המפורסם 'לו יהי'.

מה קול ענות אני שומע
קול שופר וקול תופים
כל שנבקש לו יהי
לו תישמע בתוך כל אלה
גם תפילה אחת מפי
כל שנבקש לו יהי

היא משאילה מחטא העגל – רגע של ריחוק מתפילה לאל – את הביטוי קול ענות ומבקשת לשמוע בתוך רעש המלחמה קול של תפילה! וממש כמו משה היא מתפללת על כל העם:

אז תן שלווה ותן גם כוח
לכל אלה שנאהב
כל שנבקש לו יהי.

(מבוסס על אתר תרבות IL)