תרמו לצהר

נעים להכיר – בת פרעה

בִּתְיָה – בת פרעה

בפרשת השבוע שמות מסופר על בת פרעה (פרק ב' פסוקים ה' – י')

מה אנחנו יודעים על בת פרעה?

בת פרעה היא אשה צדיקה, עם לב טהור, אמיצה וחזקה כיוון שעמדה מול מלך חזק ואכזרי ביותר באותה תקופה: פרעה. למרות שאביה גוזר על עם ישראל גזירות קשות ופוקד על נתיני הממלכה לזרוק את הבנים הזכרים היהודים למוות! ולהשליכם ליאור! היא מסרבת לשתף עם האכזריות הזו פעולה והיא עושה מעשה – היא מסכנת את חייה ומצילה את משה רבנו – גדול נביאי ישראל ובכך מביאה גאולה לעם ישראל.

בספר שמות לא ידוע מה שמה של בת פרעה: "וַתֵּרֶד בַּת-פַּרְעֹה לִרְחֹץ עַל-הַיְאֹר וְנַעֲרֹתֶיהָ הֹלְכֹת עַל-יַד הַיְאֹר וַתֵּרֶא אֶת-הַתֵּבָה בְּתוֹךְ הַסּוּף וַתִּשְׁלַח אֶת-אֲמָתָהּ וַתִּקָּחֶהָ" (שמות ב', פסוק ה')

אך בספר דברי הימים מסופר כי שמה היה בתיה (דברי הימים)

בתיה מצילה את משה רבנו וזאת בניגוד מוחלט לפקודת אביה הרשע – פרעה "וַתִּפְתַּח וַתִּרְאֵהוּ אֶת הַיֶּלֶד וְהִנֵּה נַעַר בֹּכֶה וַתַּחְמֹל עָלָיו וַתֹּאמֶר מִיַּלְדֵי הָעִבְרִים זֶה" (שמות ב', פסוק ו').

בתיה עושה חסד עם עם אמו הביולגית של משה יוכבד ומעניקה לה משרה להניק את בנה שלה ועוד בשכר! "וַתֹּאמֶר לָהּ בַּת-פַּרְעֹה הֵילִיכִי אֶת-הַיֶּלֶד הַזֶּה וְהֵינִקִהוּ לִי וַאֲנִי אֶתֵּן אֶת-שְׂכָרֵךְ וַתִּקַּח הָאִשָּׁה הַיֶּלֶד וַתְּנִיקֵהוּ" (שמות ב', פסוק ט')

בתיה העניקה לגדול הנביאים משה רבנו את שמו: "וַיִּגְדַּל הַיֶּלֶד וַתְּבִאֵהוּ לְבַת-פַּרְעֹה וַיְהִי-לָהּ לְבֵן וַתִּקְרָא שְׁמוֹ מֹשֶׁה וַתֹּאמֶר כִּי מִן-הַמַּיִם מְשִׁיתִהוּ" (שמות ב', פסוק י')

במסכת מגילה מסופר כי הייתה נשואה לכלב בן יפונה (מסכת מגילה דף י"ג עמוד א')

בזכות צדיקותה וטוב ליבה, מסופר עליה שזכתה להיכנס לגן עדן עוד בחייה. היא זכתה להיות אחת מעשרת הצדיקים שנכנסו חיים לגן עדן  (מסכת דרך ארץ זוטא חלק ראשון)

ניתן ללמוד כי גם במצרים המשועבדת בתוך הבית של פרעה הרשע, יצא אור גדול לישראל ע"י הבת שלו – בתיה.

 

יוצרת המדור 'נעים להכיר'; מוריה זלצר וולשטין – דוקטורנטית לתקשורת וניו מדיה, מנהלת ההסברה של צהר