תרמו לצהר

נעים להכיר – יוסף הצדיק

והשבוע בפינתנו החדשה 'נעים להכיר'

יוסף הצדיק

פרשת ויחי מסיימת את סיפורו המופלא של יוסף הצדיק

הכינוי – יוסף הצדיק – נקשר ליוסף בגלל דבקותו ואמונתו הגדולה בה' יתברך. גם בימים חשוכים יוסף הקפיד לקיים את מה שלמד בבית אביו יעקב אבינו. גם כשנבגד עי אחיו,  נזרק לבור עם נחשים ועקרבים, נמכר לעבדות לשיירת מדיינים, נזרק לכלא לשנים טובות כאסיר במצרים – למרות כל זאת תמיד בטח בה' וידע שהכל מאת ה'. אפילו כשפתר חלומות בחכמתו הרבה הקפיד להגיד שזה לא הוא הכל מאת ה': "..הלוא לאלוקים פתרונים.." (בראשית מ', ח'), "בלעדי אלוקים יענה את שלום פרעה.." (בראשית מא', טז'), ואפילו פרעה מבין שמדובר בצדיק ששומר את מצוות וחוקי ה' "וַיֹּאמֶר פַּרְעֹה, אֶל-עֲבָדָיו:  הֲנִמְצָא כָזֶה–אִישׁ, אֲשֶׁר רוּחַ אֱלֹהִים בּוֹ".

יוסף הוא בנם של יעקב אבינו ורחל אימנו שהיו הזוג הכי רומנטי שיש בתנ"ך "…ויאהב יעקב את רחל ויאמר אעבדך שבע שנים ברחל ביתך הקטנה.." (בראשית כט', יח')

יש ליוסף את כל החבילה, הוא לא רק חכם הוא גם חתיך! "..ויהי יוסף יפה תואר ויפה מראה…" (בראשית, לט', ו')

מחונן ברמות ואפילו קיבל שם שמזכיר יחידת מודיעין לפיענוח קודים: צפנת פענח "..ויקרא פרעה שם יוסף צפנת פענך.." (בראשית מא', מה')

סימן היכר: כתונת פסים שקיבל מאביו אבל בקושי הספיק ללבוש אותה "…וישראל אהב את יוסף מכל בניו כי בן זקונים הוא לו ועשה לו כתונת פסים.." (בראשית לז', ג')

בעל כושר מיוחד לחלומות והתגשמותן, אחיו קראו לו ' בעל החלומות' "וַיֹּאמְרוּ, אִישׁ אֶל-אָחִיו:  הִנֵּה, בַּעַל הַחֲלֹמוֹת הַלָּזֶה בָּא (בראשית,לז' יט')

 

 

ומה בקשר למצב המשפחתי?

התחלה לא משהו, אבל אל ירך לבבכם הכל לטובה!

ליוסף יש 12 אחים ואחות, (בראשית מו', ח'-כז'). רחל אמו נפטרה ואביו יעקב אהב אותו יותר מכולם "וְיִשְׂרָאֵל, אָהַב אֶת-יוֹסֵף מִכָּל-בָּנָיו–כִּי-בֶן-זְקֻנִים הוּא, לוֹ; וְעָשָׂה לוֹ, כְּתֹנֶת פַּסִּים"(בראשית לז', ג').

האחים מקנאים זורקים אותו לבור ואח"כ מוכרים  את יוסף לעבדות ואם לא די בכך, משקרים לאבא שיוסף נטרף עי חיה רעה "וַיַּכִּירָהּ וַיֹּאמֶר כְּתֹנֶת בְּנִי, חַיָּה רָעָה אֲכָלָתְהוּ; טָרֹף טֹרַף, יוֹסֵף " (בראשית לז', לג').

מה שיפה בסיפור המשפחתי הוא שכולנו אחים, לטוב ולרע כולנו בני ישראל. וגם בתוך החושך יש אור. אם רוצים, אפשר לתקן גם את המעשים הנוראיים ביותר ולחזור לחיות ביחד. האחים חוזרים בתשובה אמיתית עוד לפני שיוסף מתגלה ומספר שהוא בעצם יוסף אחיהם "וַיַּכֵּר יוֹסֵף, אֶת-אֶחָיו; וְהֵם, לֹא הִכִּרֻהוּ" (בראשית מב' ח'), "וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל-אָחִיו, אֲבָל אֲשֵׁמִים אֲנַחְנוּ עַל-אָחִינוּ, אֲשֶׁר רָאִינוּ צָרַת נַפְשׁוֹ בְּהִתְחַנְנוֹ אֵלֵינוּ, וְלֹא שָׁמָעְנוּ; עַל-כֵּן בָּאָה אֵלֵינוּ, הַצָּרָה הַזֹּאת" (בראשית מב' ח')

ומה שעוד יותר יפה זה שיוסף מוחל וסולח הוא לא נוטר טינה ואף מוסיף ואומר שלא ירגישו רע עם עצמם כי, הכל מאת ה' "וְעַתָּה אַל-תֵּעָצְבוּ, וְאַל-יִחַר בְּעֵינֵיכֶם, כִּי-מְכַרְתֶּם אֹתִי, הֵנָּה:  כִּי לְמִחְיָה, שְׁלָחַנִי אֱלֹהִים לִפְנֵיכֶם" (בראשית מה, ה').

ואכן אם יוסף לא היה נמכר לעבדות, לא היה הופך למשנה למלך מצרים ולא היה מציל את עמו מהרעב הכבד ששרר באותה העת.

ניסיון תעסוקתי

יוסף הוא מחונן ובעל ניסיון רב בכלכלה וניהול (בראשית מז', יב' – כו'). הוא מפענח חלומות לאלפיון העליון עוד בהיותו אסיר. יוסף פיענח את חלומותיהם של שרי מצרים (בראשית מ', י'כ') פיענח את חלומותיו של מלך מצרים (בראשית מא', טו'- לב'). בגיל 30 פרעה ממנה את יוסף למשנה למלך מצרים. יוסף  האיש הכי חזק במצרים, שני למלך מצרים ועל פיו ישק דבר "….ויוסף בן שלושים שנה בעומדו לפני פרעה מלך מצרים .."(בראשית מא', מו') אין ספק שהאיש מוכיח לנו כי חלומות כן מתגשמים..

סלב

מככב בפרשות: וישב מקץ ויגש ויחי

כתבה מוריה זלצר וולשטין – מנהלת הסברה ודיגיטל בצהר, מומחית לרשתות חברתיות, דוקטורנטית לעיתונאות ותקשורת

יצירה בAI דנה ישראלי