תרמו לצהר

צדק חברתי בפרשת ואתחנן

מאת הרב רפי אוסטרוף

 

ה רְאֵה לִמַּדְתִּי אֶתְכֶם חֻקִּים וּמִשְׁפָּטִים כַּאֲשֶׁר צִוַּנִי ה' אֱלֹקי  לַעֲשׂוֹת כֵּן בְּקֶרֶב הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתֶּם בָּאִים שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ.  ו וּשְׁמַרְתֶּם וַעֲשִׂיתֶם כִּי הִוא חָכְמַתְכֶם וּבִינַתְכֶם לְעֵינֵי הָעַמִּים  אֲשֶׁר יִשְׁמְעוּן אֵת כָּל-הַחֻקִּים הָאֵלֶּה וְאָמְרוּ רַק עַם-חָכָם וְנָבוֹן הַגּוֹי הַגָּדוֹל הַזֶּה.  ז כִּי מִי-גוֹי גָּדוֹל אֲשֶׁר-לוֹ אֱלקים קְרֹבִים אֵלָיו כַּה' אֱלֹקינוּ בְּכָל-קָרְאֵנוּ אֵלָיו.  ח וּמִי גּוֹי גָּדוֹל אֲשֶׁר-לוֹ חֻקִּים וּמִשְׁפָּטִים צַדִּיקִם כְּכֹל הַתּוֹרָה הַזֹּאת אֲשֶׁר אָנֹכִי נֹתֵן לִפְנֵיכֶם הַיּוֹם.

 

איך מגיעים למצב הנפלא הזה, שעומדים אומות העולם ואומרים: "רק עם חכם ונבון הגוי הגדול הזה!"

זכורני לפני מספר שנים שמשרד התיירות החליט לשווק את ישראל באמצעות מכירת תדמית של ישראל כבירת הבילויים של העולם, משהו כמו "ארץ ללא הפסקה". כשראיתי את הפרסומת בפעם הראשונה הצטערתי צער רב. הישראלי המצוי, או חברת הפרסום באמת לא הבינו מה מניע אנשים לא יהודים להגיע לכאן. כולם אמנם אוהבים לבלות, אבל את זה אפשר לעשות במקומות רבים בעולם. לכאן באים כי מחפשים משהו אחר. משהו עם ערך מוסף, אולי יותר רוחני, עם יותר משמעות, כלומר יותר יהודי. ישראל מייצגת בעיני עמים רבים בעולם משהו מיוחד שלא תמיד יודעים להגדיר אותו, אבל יודעים שזה קיים.

כל פעם שבאים למדינת ישראל בטענות על כביכול התנהגות לא-מוסרית של חיילינו או אזרחי המדינה כלפי בני מיעוטים, בעצם זה מקפל אמירה או ציפייה לנורמת התנהגות שהם לא מצפים משכינינו, ואפילו לא מעצמם. כאילו יוצאת מגרונם הבקשה: אנא, אנו רוצים לראות בכם את ה"עם החכם והנבון הזה, שרואים בחוש איך יש לו אלוקים קרובים אליו בכל אשר הוא עושה".

האם עמים אחרים מתפעלים ממדינת ישראל בגלל מספר פרסי הנובל? אולי, אבל המטרה אינה לקבל טפיחה על השכם. העניין הוא לא האגו או הלאומנות שלנו, אלא שיכירו מה הביא אותנו להיות מה שאנחנו: התורה, דבר ה', זה העניין. "ושמרתם ועשיתם כי היא חכמתכם ובינתכם בעיני העמים". התורה והמצוות הם העניין, ושוב,לא בשבילנו, אלא כדי שאומות העולם יגידו, גם אנו רוצים שיהיה צדק ומוסר אצלינו. ולאחר שהם ינהיגו את חייהם על פי "חוקים ומשפטים צדיקים" אז הם יכירו את מי שנתן את התורה לעם ישראל: "וידע כל פעול כי אתה פעלתו ויבין כל יצור כי אתה יצרתו".

אז מה אנו צריכים לעשות על מנת להגיע ליעד נכסף זה? יותר מהכל עלינו להתנהג על פי היושר והצדק גם לפי הבנתם של אומות העולם. [אמנם ישנם דברים שלעולם נהיה מיוחדים בהם או לא נוכל להתנהג על פי הסטנדרט הנכרי]. אך יש תחומים רבים שאם נתנהל בהם על פי התורה, נמלא את ייעודינו בעולם.

הנורמה הראויה במדינת ישראל צריכה להיות לדוגמא כלהלן: לעולם אין מלינים בה שכר, מתייחסים לזר כפי שהתורה מצווה ביחס לגר, לא מנצלים את חולשתם ואת חוסר ידיעתם, מפרנסים עניי נכרים ביחד עם עניי ישראל מפני דרכי שלום, שבת נשמרת כיום מנוחה של כל בתי העסק, ועוד ועוד. אפשר להביא דוגמאות רבות נוספות, אבל הכלל הוא: אדם זר הבא לכאן שיקבל יחס חיובי על אף זרותו, ויראה חברה המתנהלת על אדני המוסר והצדק, יאמר בליבו, מה סודה של חברה זו, ואיך אני מייבא את זה לעמי ולארצי. [משהו דומה קורה עכשיו עם לימודי הגמרא בקוריאה. לפני חג הפסח, הגיע צוות טלוויזיה קוריאנית כדי לצלם אותי ואת משפחתי עושים בדיקת חמץ. כאשר שאלתי למה זה מעניין את העם הקוריאני, אמרו לי, מה השאלה? בכל תיכון לומדים גמרא כמקצוע חובה, והם רוצים לראות איך עושים את זה בפועל].

אז מה צריך לעשות מחר בבוקר? נתחיל באיך אנו מתנהגים בין יהודי ליהודי, ונמשיך ביחס שלנו למנקה של המשרד או בית הכנסת, ונמשיך ביישום חוקים ומשפטים צדיקים בחיינו ובחיי המדינה כולה.

בהצלחה!  

 

הרב רפי אוסטרוף   –   יו"ר המועצה הדתית גוש עציון ומרבני צהר