תרמו לצהר

בכל לבבך

מאת אלישיב רייכנר

בשנים האחרונות יצאו לאור ספרי הנצחה רבים לאנשים צעירים שחייהם נגדעו באבם, מי בתאונה, מי בפיגוע טרור ומי במלחמה. באופן כללי ניתן לחלק את ספרי ההנצחה לשני סוגים. סוג אחד של ספרים עוסק בדמותו של האדם, מגולל את מסכת חייו ומתאר את פועלו. הסוג השני של הספרים מרכז בתוכו מאמרים, בדרך כלל על נושא מסוים, שמוקדשים לעילוי נשמתו של הנפטר.

הספר 'בכל לבבך' שיצא לאור לאחרונה לזכרו של רס"ן רועי קליין הי"ד, מהווה חידוש מאחר והוא שייך לסוג שלישי, חדש ומעניין של ספרי הנצחה. הספר מאגד בתוכו סיכומי שיעורים בנושא מידות, שהועברו על ידי הרב אליעזר קשתיאל, במהלך השנה שלאחר מלחמת לבנון השנייה, בה נפל רועי קליין לאחר שנשכב על רימון רסס כדי להציל את פקודיו.

הרב קשתיאל, ראש הכולל במוסדות 'בני דוד' שבישוב עלי, היה החברותא של רועי קליין במהלך פסק זמן ממושך שלקח משירותו הצבאי לטובת לימודים גבוהים ולימודים בבית המדרש בעלי. השיעורים המובאים בספר הועברו מידי חודש בבית הוריו של רועי, כשכל שיעור הוקדש למידה אחרת שאפיינה את רועי. למרות שהספר אינו ספר זיכרון המספר את מסכת חייו של רועי, אלא ספר שמרחיב ומעמיק בלימוד מידות כמו עדינות, שמחה, ענווה, ויראת שמיים, הרי שרוחו של רועי מרחפת על פני הספר לכל אורכו. בחלק מהשיעורים נעזר הרב קשתיאל בקטעים ממחברות הסיכומים שהשאיר רועי אחריו. את כל השיעורים הוא מסיים במספר משפטים על המידה שנלמדה, כפי שבאה לידי ביטוי אצל רועי. בסופו של הספר מובאים קורות חייו של רועי וכן מעט צילומים ממחברותיו.

דמותו של רועי קליין, כפי שהיא עולה מסיפוריו הקטנים של הרב קשתיאל מותירה רושם רב על הקורא, ופותחת פתח להבנת אישיותו של הקצין המסור שחרף את נפשו למען חייליו כשנשכב על הרימון כשזעקת "שמע ישראל" בוקעת מגרונו. יתרונו של הספר על פני ספרי הנצחה אחרים, הוא בכך שגם מי שלא הכיר את רועי קליין הי"ד, ימצא בו עניין רב מכיוון שפרקיו עוסקים במידות הבסיסיות ביותר להתפתחותו של כל אדם בכלל, ושל עובד ה' בפרט. הרב קשתיאל יורד לעומקה של כל מידה, מברר את מהותה כשהוא נעזר בעיקר בתורתם של המהר"ל והרב קוק, והכול בשפה ברורה ונהירה, ושווה לכל נפש.   

במבט ראשון ניתן לחשוב שכספר העוסק בתחום המידות, הנושא המרכזי בו הוא אישיותו של הפרט, אבל כיאה לאדם שלזכרו יצא הספר, הרי שבמקרה זה המימד הלאומי שזור במימד האישי כמעט בכל פרק. הפרק האחרון למשל, מוקדש לאהבת הארץ מתוך מידת הטהרה.

מכיוון שמדובר בשיעורים שניתנו לאורך שנה, חלקם מתייחס גם לחודשים ולחגים שחלו בסמוך להעברת השיעור, ובכך הספר יוצר מעגל נוסף של התייחסויות הפעם למעגל השנה. כך לדוגמא, שיעור אחד שהועבר בסמיכות לראש השנה הלועזי מתייחס ללוח השנה העברי ועוסק באיזון שבין חידוש להתייצבות. שיעור אחר שהועבר בסמוך לפורים עוסק במידת השמחה ומברר את ייחודם של חודש אדר ושל חג הפורים. השיעור שהועבר בסמוך לפסח עוסק במידת הענווה ובקשר שלה ליציאת מצריים ולגאולה, והשיעור שהועבר בסמיכות לחג השבועות, חג מתן תורה, עוסק ביראת שמיים כבסיס לחיי תורה. 

הספר 'בכל לבבך' יצא לאור על ידי מכון 'בניין התורה' שהוקם בשנת תשס"ד, על ידי הרב נתנאל אלישיב. המכון נועד להנגיש את תורת הרב קוק ותלמידיו לקהל רחב באמצעות הוצאתם לאור של ספרים שיעסקו בתורה זו בשפה ברורה יותר מזו שנוסתה עד היום.

אלישיב רייכנר הוא עיתונאי ב"מקור ראשון" וחבר מערכת "נקודה"