תרמו לצהר

מלכודת מוות בחלב

מאת הרב אלי שיינפלד

אגדת עם חביבה מספרת על שני חתלתולים קטנטנים שיום אחד טיילו ברחבי בית מגורם ולשמחתם נתקלו בסיר גדול מלא בחלב. השניים עלו על כיסא קרוב וממנו קפצו לתוך הסיר והחלו ללקק את החלב. לאחר שהרוו את צימאונם, ניסו השניים לקפוץ חזרה החוצה, אך לאכזבתם המרה גילו כי הסיר גבוה, דפנותיו חלקות והם לכודים מבלי יכולת לצאת. ייללו השניים וזעקו לעזרה אך לשווא. אף אחד לא שמע את קולם. חתלתול אחד בכה בכה ללא הפסק. בסוף התייאש, צלל וטבע, ובתוך החלב מצא את מותו. החתלתול השני, חדור ברצון לחיות, החליט שלא להתייאש והמשיך בניסיונות הטיפוס. שוב ושוב ניסה והחליק, אולם החתלתול היקר לא נשבר. המשיך עוד ועוד ללא הפסקה. לפתע קרה משהו מוזר. החלב שהתקשה הפך לגבינה (התגבן בלשון נכונה), והחתלתול העיקש שכעת יכול היה לעמוד על הגבינה, קיפץ בשמחה אל מחוץ לסיר כשכולו צוהל על חייו שניתנו לו במתנה. חברו המסכן, לעומת זאת, נותר קבור בתחתית הכלי, שם נפח את נשמתו וסיים את חייו בטרם עת.

אנחנו אמנם לא לכודים במלכודת חלב, אבל לכל אחד הניסיונות שלו. לכל אחד ההתמודדויות הייחודיות לו. בפרשת השבוע אנחנו נפגשים עם הניסיונות שהתנסה בהם אברהם אבינו. אלו הם ניסיונות קשים ולא פשוטים, אולם לא רק אברהם מתנסה בניסיונות קשים, אלא כל אדם במהלך שנות חייו.

המדרש בספר שמות מדגיש כי אין אדם שאין לו ניסיונות: "אשרי אדם שהוא עומד בניסיונו שאין בריה שאין הקב"ה מנסה אותה, העשיר מנסהו אם תהא ידו פתוחה לעניים, ומנסה העני אם יכול לקבל ייסורין ואינו כועס".

ובאמת יש להבין למה אנחנו מסובבים בניסיונות? נתבונן שנית באגדת החתלתולים ונוכל ללמוד ממנה מסרים משמעותיים.שני דברים התגלו בתוך סיר החלב. הדבר הראשון שנתגלה לעין כל הוא החתלתול המיוחד ותכונותיו.

החתלתול שהצליח להינצל התגלה כחתלתול אמיץ ועיקש, כאחד שלא מוותר ושלא מתייאש. גילוי זה איננו חיצוני בלבד, אלא גם החתלתול כלפי עצמו, נוכח לגלות כי קיימים בו כוחות חזקים שספק אם היה מודע להם. הדבר נכון גם ביחס לבני האדם. הניסיון עניינו לרומם את האדם מעלה מעלה, להרימו למקום יותר גבוה, למען יראו זאת סובביו וילמדו ממנו, וגם כדי שהאדם עצמו יגלה כי הוא מסוגל להפיק מעצמו דברים גדולים ומשמעותיים שספק אם היו מתגלים ללא הניסיון. הנציב מוולוז'ין אך כותב זאת במפורש: "יש בפנימיותו של האדם יכולת לפעולות נשגבות, אלא שכל עוד לא הוציא האדם פעולות מהכוח אל הפועל, לא נשרש כוח זה אצלו".

הדבר השני שהתגלה בסיר החלב הוא היכולת להיפגש עם תהליכים חדשים במציאות ולהיבנות מהם. המצוקה היא זו שהכריחה את החתלתול להתאמץ, ובזכות מאמציו הרבים הוא גם הצליח לראות כיצד חלב נהפך לגבינה, כיצד דבר רך מתקשה, ואיך מתוך הקושי ניתן גם להיחלץ. גם אצל האדם הניסיונות מביאים אותו לגלות דברים חדשים שמהם ילמד וייבנה בהמשך.דוגמא לכך הם הניסיונות שמזמן השירות הצבאי. האם מישהו היה מעלה בדעתו שהוא וחבריו יהיו מסוגלים לצעוד מרחקים של עשרות קילומטרים במשך לילה שלם עם משקל כבד מאוד על הגב, וגם שקשה לעזור האחד לשני, לא להישבר ולא לקטר?, רק מתוך הניסיון לומד החייל מהי חברות אמת. הוא לומד ם מהם כוחותיו וחולשותיו, וממילא בהמשך הוא גם יצליח לעמוד באתגרים חדשים ויסכים לשאת בעול דברים נוספים.

נמצאנו למדים כי הניסיון בא לטובתו של המנוסה מכמה בחינות. ראשית בכדי לרומם את האדם, אולם לא פחות מכך גם בכדי שהסובבים יכירו וילמדו ממעשיו. בחינה נוספת של הניסיון היא להפגיש את האדם עם דברים חדשים שיעניקו לו כוחות לעשייה עתידית.

אם נשכיל למנף את הניסיון לכיוון של התקדמות ולא של התנפצות, נגדל ונתפתח. הלוואי שנצליח לעמוד בניסיונות ושנצמח מהם ונגדל.

עדיין נותר לברר האם בכל נסיון ניתן לעמוד? האם אין ניסיונות שהם "גדולים עלינו" ומראש נידונים לכישלון? על כך ועוד, בעזרת ה', בשבוע הבא.

וכרגיל, לפני סיום, כמה עצות בשביל התכלס:

1. נסו לראות באילו ניסיונות אתם מתנסים, כדוגמת חילוקי דעות עם ההורים, מלחמה עם היצר, תאוות אכילה, ריב עם אחים גדולים או קטנים, סיטואציות המביאות לידי כעס וכו' (ואין מצב שיש מישהו שלא מנוסה)

2. השתדלו להבין כיצד מכל ניסיון יכול לצמוח משהו חדש ואיכותי

3. בחרו באחד הניסיונות שמצאתם בסעיף הראשון והחליטו שבניסיון הזה אתם לא רק עומדים אלא גם עולים ומתעלים. חשבו איך צומחים ממנו ומה הדבר מוסיף לכם.

4. והכי חשוב לא להצטער על הניסיונות אלא לראות אותם בעין חיובית ואפילו לשמוח על ההזדמנות לגדול בעזרתם.

בהצלחה רבה!

 

הרב אלי שיינפלד הוא ר"מ בישיבה התיכונית במעלה אדומים