תרמו לצהר

להפוך חלום למציאות

מאת דבורה נוי

לא פעם אנו בוחרים מרצון בעבדות, בשעבוד ובתלות כי קל להתנהל בכללים מוכרים של סיבה ותוצאה ידועים מראש. אין הפתעות ואין אחריות. יש סדר, בטחון, בהירות, יציבות, שקט ושלווה. רק דבר אחד אין: חופש וחירות. המאמנת דבורה נוי כותבת על אימון ככלי ליציאה מעבדות פנימית לחירות אמיתית

האם קיימת חירות מוחלטת? האם בני האדם באמת חופשיים? תמיד? בדרך כלל?

'חג הפסח' הוא גם 'חג החירות'. החירות היא הקו העמוק המחבר בין היציאה מהמעמד המכונן שהתרחש בעבר (עבדות), להווה שבו יש לחירות משמעות ותפקיד. פסח הוא חג החירות משום שעם ישראל יצא בו כקבוצה ממצב של שיעבוד ל'מצב חדש' ושונה של אוטונומיה פיזית, רוחנית ולאומית. חירות מתקיימת לא רק ברובד הלאומי. כל אדם המבקש ליצור שינוי או פריצת דרך בחייו, חייב ראשית להבין כי כל החלטה ופעולה חייבים לנבוע ממקום של חירות. לשם כך עלינו להבין תחילה את פשר החירות בכלל ובחיינו בפרט.

"עבדים היינו לפרעה במצרים"- ואני מזמינה אתכם לדמיין את 'דמות העבד' הכנוע, נושא מטען כבד של לבנים על גבו, אולי גם כבול בשלשלאות ברזל. לכאורה, על מנת שעבד שכזה יצא מעבדות לחירות עליו לקרוע ולהשתחרר מעול השרשראות והנוגשים. אולם האם הסרת הכבלים באמת תביא חירות? במילים אחרות: האם המשא הפיזי הכבד הוא זה שנטל את החירות מאבותינו? האם עמל היום- יום הוא זה שנוטל כיום מאתנו את חירותנו? או שמא מדובר בעול רגשי, מנטאלי, כבד לא פחות מזה הפיזי, שמעכב ומונע מאיתנו להתקדם במסע חיינו?

התבוננות קצרה מגלה כי רובנו כבולים בכבלי מציאות החומר: בהישגיות, בצורך בשליטה, בתעתועי אגו וכוח ועוד. הללו מספקים תחושת חופש מדומה, אולם בפועל משעבדים אותנו לאין ספור דפוסי התנהגות והרגלים, לתגובות רגשיות, תבניות חשיבה אותם אימצנו לא תמיד במודע ועוד.

השעבוד שלנו נוצר משרשראות פנימיות המעכבות אותנו. מכאן שכאשר אנו מזהים 'שרשרת ברזל' שכזאת בחיינו, עלינו לבחור האם וכיצד אנו רוצים להשתחרר ממנה.  הבסיס לתהליך שכזה טמון בהגברת המודעות בכל רגע ורגע למחשבות ולרגשות. רק כך ניתן לזהות את המקומות בהם אנו "משועבדים" ואת השרשראות הכובלות אותנו. הזיהוי הוא השלב הראשון בהתרה ובדרך לחירות הנכספת. זוהי יציאה לחירות שמתקיימת כולה ברובד הפנימי, עמוק בפנים, משום שרק שם נמצאת העבדות ומשם גם מתחילה החירות.

עלינו להיות מודעים למצבנו ולעובדה כי החירות ניטלה מאיתנו. זוהי ידיעה לא פשוטה ולו משום שהיא דורשת מהאדם לעבור דרך משמעותית ומאתגרת של שינוי מחשבות ואמונות מעכבות שחלקן הוטבעו עוד במהלך הילדות. התפיסות הללו הן אלו שגורמות לאדם לחשוב כי הוא כבר לעולם לא יצליח.

זהו תהליך של עבודה שבו שואלים שאלות ומוצאים תשובות. גם בהגדה יש חשיבות מרכזית לשאלת שאלות, ולא בכדי. חירות משמעותה הרשות והחובה לשאול שאלות במסגרת  השחרור המנטאלי מכפייה ומוסכמויות רוחניות. החובה לשאול היא האפשרות להטיל ספק, לערער על המובן מאליו, לחקור ולקבל החלטות על בסיס אמונה אמיתית.

השלב השני בדרך לחירות הוא ביכולת הבחירה ובחופש בחירה אמיתי. חירות היא בחירה מוסרית שבאמצעותה אנו נותנים פרשנות ומשמעות לחיינו. בבחירה הזו רק האדם אחראי ואין שום אדם או גורם חיצוני שמשפיע עליו. בחירה היא תוצאה של שיח פנימי שיש בו מודעות, ולכן בחירה אמיתית אינה מוכתבת על ידי מחשבות אוטומטיות, נורמות או הרגלים. כאשר אנו בוחרים על פי הקול הפנימי שלנו מתגלה החירות.

בפועל, לא פעם אנו בוחרים מרצון בעבדות, בשעבוד ובתלות. לא פלא. קל להתנהל שם כי הכללים מוכרים. יש שם סיבה ותוצאה ידועים מראש. אין הפתעות ולא רובצת עלינו שום אחריות.

צריך הרבה אומץ בכדי להשיג את המטרה ולחיות את הבחירות שלנו עצמנו, ולעשות את השינוי על אף שבמוכר והידוע, באזור הנוחות אליו הורגלנו, יש הרבה יותר סדר, בטחון, בהירות, יציבות, שקט ושלווה. רק דבר אחד אין שם לבטח: חופש וחירות.
כשאדם עושה בחירה אמיתית פנימית הוא למעשה קשוב לחלוטין לעצמו ולצרכיו ושומע את הקול האומר לו: "כן, זה נכון עבורי".

 תהליך האימון מסייע לאדם לפתח מודעות ולחזק את הכוחות הפנימיים והעוצמות מתוך אמונה כי הם אלה שיובילו אותו לחירות אמיתית ולמציאות חדשה. מציאות זו היא תוצר של בחירתו של האדם לנהל את חייו בדרך חדשה ונכונה יותר עבורו. עמדה שכזו מאפשרת בדיקה עצמית בכל רגע נתון ואת היכולת לבחור בכל פעם את הכיוון אליו אנו שואפים.

כמו מסע השינוי שעשו בני ישראל ביציאתם ממצרים, גם אנו נקראים במהלך ליל הסדר לחוש את עצמנו כאילו כל אחד ואחד מאיתנו יצא ממצרים. ייתכן והדרך לחוש כך היא באמצעות סדר פנימי והיזכרות במה שבאמת חשוב לנו, לכל אחד.

יה"ר שמתוך כך כל אחד ואחד מאתנו ימצא את המפתח לחדרי לבבו, יסיר את המנעולים ויצא לחופשי מכבלי המגבלות, הפחד וההרגל בהם הוא שבוי ויהפוך לבן חורין.

 

דבורה נוי (Ph.D) היא מאמנת אישית להעצמה ומעניקה ייעוץ והדרכה בצמתי החיים.

לתגובות ויצירת קשר:  0502437382

 

 

 

 

 

 

 

 

.