תרמו לצהר

שלם יותר מלב שבור

מאת אלישיב רייכנר

הצירוף של אתיופית, רוסי, מתנחל ו'צפונית', נשמע יותר כמו התחלה של בדיחה, אבל אלו ארבעת גיבורי העלילה של הספר 'שלם יותר מלב שבור'. ארבעה צעירים המהווים ארבעה שברים של החברה הישראלית, מתאחים לאחר עלילה מפותלת ומרתקת, לתמונה ישראלית שלמה. האיחוי הסופי מתרחש אגב בעיתוי הכי ישראלי – בטקס הדלקת המשואות המסורתי, שמתקיים בתפר שבין יום הזיכרון ליום העצמאות.

נתחיל אולי מהסוף. הספר 'שלם יותר מלב שבור', הוא ספר טוב מאוד, מרתק עד כדי מותח, וגם רב גילאי באופן מפתיע. למרות שהוא נכלל בין ספרי הנוער של הוצאת 'ידיעות ספרים', במשפחה שלנו נהנו מהספר חוץ ממני, גם סבתי, וגם נינתה – בתי בת העשר. גם העובדה שמדובר בלמעלה מארבע מאות עמודים כלל אינה מורגשת כי הקריאה קולחת וזורמת.

כאמור, ארבעה צעירים ישראלים עומדים במרכז העלילה של הספר. הדס או אדיסה, היא עולה מאתיופיה, שחיה עם משפחתה במרכז קליטה, מצטיינת בלימודיה ובנגינתה, ומנסה בכל מאודה להיות ישראלית. ליאוניד הוא עולה מרוסיה שמתגורר עם אמו בדירה שכורה באשקלון, ובניגוד לאדיסה, חי בניכור עמוק עם החברה הישראלית. נריה הוא 'ילד טוב אלקנה' שמתנדב במד"א ומדריך בבני עקיבא, וזוהר היא נערה מפונקת ואליטיסטית שמתגוררת בשכונת וילות יוקרתית בהרצלייה פיתוח, ועסוקה בעיקר בעצמה ובחברותיה. לאורך הספר, נפגשים שוב ושוב המסלולים של הארבעה, מתפתלים ומסתבכים זה בזה. המפגשים ביניהם מספקים להם עיסוק בסוגיות הבוערות ביותר אצל כל צעיר ישראלי. זהות יהודית וישראלית, יחס למדינה ולצבא, שאלות של אמונה, פוליטיקה וחברה. הספר עמוס בדיונים, ויכוחים ותכנים חינוכיים גלויים וסמויים אבל הם אינם מפריעים להנאה מהעלילה המתפתחת.

באשר לדמויות, ישנם פערים לא קטנים ברמת האמינות בין דמות לדמות. הדמות האותנטית ביותר, לטעמי, היא דמותה של אדיסה, העולה מאתיופיה. הכותבים היטיבו לתאר את מאפייני השבר התרבותי שחווים רבים מבני העדה בשנותיהם הראשונות בארץ. התערערות התא המשפחתי, הרצון להשתייך לחברה הישראלית, ההתנכרות לתרבות ההורים והתלישות שנוצרת בעקבות התהליך מתוארים באופן משכנע בפרקים בהם מככבת אדיסה. גם דמותו של ליאוניד, העולה מרוסיה אותנטית אם כי הוא חווה מהפך מהיר מידי ולא מספיק משכנע לקראת סוף הספר. לעומת זאת, דמותו של נריה, המתנחל מאלקנה, מעט מושלמת מידי. גם כשהוא חווה קונפליקטים פה ושם במהלך העלילה, הם לא מספיק משכנעים, וקשה להימלט מהתחושה שהתנהגותו של נריה צפויה מידי. ואם דמותו של נריה חיובית מידי, הרי שדמותה של זוהר ה'צפונית', שלילית וסטריאוטיפית באופן מוגזם מעט. רק לקראת סופו של הספר, היא נעשית מורכבת יותר, ואמינה.

לזכותם של שני הכותבים צריך לומר שהעלילה כתובה היטב, אם כי היא מסתיימת באופן מעט מושלם מידי. על כך צריך אולי לומר למחברים, (על משקל שמו היפה של הספר), שבהרבה מובנים אין שלם יותר מעלילה שבורה. הרצון המאוד מובן שלהם לחבר בסופו של הספר את כל חלקי הפאזל, משאיר בסיום טעם מעט מלאכותי. לא היה קורה כלום אם הם היו משאירים לקוראים קצת חוטים מסובכים ומעט סימני שאלה.

בשורה התחתונה, למרות החסרונות, 'שלם יותר מלב שבור', הוא ספר מומלץ מאוד לכל המשפחה. מסוג הספרים שאפשר להפיק מהם גם הנאה מרובה, וגם חומר חינוכי למחשבה.

שלם יותר מלב שבור , הוצאת 'ידיעות ספרים', 422 עמודים.

 

אלישיב רייכנר הוא עיתונאי ב"מקור ראשון" וחבר מערכת "נקודה"