תרמו לצהר

יום כיפור ישראלי

מאת צהר

 על פרויקט "מתפללים יחד" של ארגון רבני 'צהר'

אחד ההיבטים המעניינים של יום הכיפורים טמון במעמדו הציבורי במדינת ישראל. שני התחומים המובהקים ביותר, המאפיינים את הזיקה היהודית העמוקה הקיימת במדינת ישראל ובעם היהודי כולו – ברית המילה ויום הכיפורים – נמצאים דווקא מחוץ למעגל החקיקה. אין כפייה המחייבת לשמור את יום הכיפורים מכוחו של החוק, ואין כפייה המחייבת משפחה למול את בנה. אף על פי כן, זכו שני תחומים אלה לרוב מוחלט של יהודים המחויבים להם, ורוב מוחלט של הציבור נוהג בהם.

גם השנה יערוך ארגון צהר את כינוסי התפילה והלימוד "מתפללים יחד" ביום הכיפורים. זוהי השנה התשיעית בה יערכו הכינוסים בכמאתיים וחמישים מוקדים ברחבי הארץ.

המיזם המשותף כולל בתוכו חוץ מארגון רבני' צהר' גם את ארגון "ביחד" והחברה למתנסים. הכינוסים יתקיימו במתנ"סים, מרכזים קהילתיים, בתי ספר ובתי כנסת בערים, קיבוצים ומושבים ברחבי הארץ.

חשיבותם של כינוסים אלו קשורה בעיקר במבוכה שלא פעם כרוכה במבוכה שחש הציבור חילוני כשהוא מגיע לבית הכנסת ביום כיפור. רבים מרגישים לא שייכים וכן קיים חוסר ידע בנושא התפילה וזרימתה. פרויקט "מתפללים ביחד" מאפשר תפילה ידידותית ונגישה במהלך היום הקדוש, כשמפגשי התפילה והלימוד הופכים לא פעם למפגשים בין פלחים באוכלוסיה שבד"כ אין להם קשר האחד עם השני.

בתפילות ישתתפו השנה עולים חדשים וישראלים ותיקים , דתיים וחילוניים. מפגשי התפילה והלימוד יערכו במקומות ניטרליים (מתנסי"ם, בתי עם ועוד), דבר שאמור לאפשר תחושה נוחה וביתית גם למי שאינו מבאי בתי הכנסת במשך כל השנה.

התפילות מתקיימות בקצב מותאם לקהל כשלכל תפילה מצורף מנחה הממונה על עצירת התפילה ועל הסברים במקומות שהדבר נחוץ. כך מתאפשרת תפילה נוחה, נגישה ונעימה למתפללים. כל משתתף מקבל מחזור תפילה ייחודי שבו מסומנים חלקי התפילה וכן הסברים לגבי המנהגים השונים, כגון מתי יש לעמוד ומתי יש לשבת ועוד.

מארגני הפרויקט דואגים גם לכיפות (לאלה ששכחו) וכן שמחים לסייע למתפללים במהלך כל התפילה בהתמצאות או בכל בעיה אחרת. מניינים אלו אינם מתחרים בבתי הכנסת, אלא פתוחים צהר לציבור שאינו פוקד את בתי הכנסת בשוטף , ובכך מאפשר גם להם לחוות את האווירה המיוחדת של יום הכיפורים.

לצורך ניהול המפגשים גויסו למעלה מ- 300 מנחים, כולם בוגרי ישיבות ומשתייכים לציבור הדתי לאומי. המנחים עברו הדרכה מתאימה בידי 'צהר'. כל מניין מקבל קבוצה של מדריכים שלכל אחד מהם תפקיד משלו: בעל קורא, תוקע, מנחה תפילה ועוד. ארגון 'צהר' מספק למניינים ערכה הכוללת מחזורים מיוחדים הכוללים תפילה בעברית וברוסית, הסברים, כיפות, דפי הסבר על התפילות והמנהגים וגם מחיצת בד.

השנה יתקיימו בפעם הראשונה כינוסי תפילה גם לבני העדה האתיופית על פי נוסח התפילה היחודי להם. כמו כן השנה משולבות בצוותים גם מתנדבות שתפקידןללוות את ציבור הנשים.

בקיבוץ גינוסר יערך השנה מניין מיוחד בשיתוף תלמידי ישיבת הכותל ובני קיבוצים. מעבר לתפילה יתקיימו במקום גם דיונים משותפים על שירתה של המשוררת רחל.

מניינים יתקיימו גם בקיבוצים גינוסר, מעגן מיכאל, דפנה, עינת, נחשונים, גבעת השלושה, חורשים, יחיעם ועוד.

דגש מיוחד הושם על נושא הנגישות לנכים ועריכת הכינוסים במבנים נגישים למוגבלים.

יום הכיפורים במדינת ישראל הנשמר לא מכוחו של החוק, כי אם מכוחו של הרצון הטוב, עשוי להיות נקודת ארכימדס ממנה אנו מרימים את העולם האישי שלנו כולו. שנה טובה ומבורכת, ויום כיפורים מטלטל ומסעיר, שלאחריו נהיה טובים יותר.

ארגון רבני צהר