תרמו לצהר

אחים אנחנו

מאת ד"ר דניאל גוטליב

פרשת ויגש מביאה לנו את הפרק האחרון בסאגה של יוסף ואחיו, ואגב כך מאפשרת הצצה במעמד הדרמטי בו יוסף מתוודע סוף סוף לאחיו. זהו רגע מכונן שבו האחים נדרשים להסתכל במראה ולשאת בתוצאות מעשיהם. זהו גם רגע מרגש ליוסף שלא יכול להמשיך ולהתאפק.

 יוסף, מחד, נראה כי כמי שסולח לאחיו על אשר עוללו לו באומרו כי מכירתו לא הייתה אלא חלק מתוכנית עליונה, ועל כן אין להם על מה להצטער. מאידך, יוסף "סוגר" חשבון עם אחיו וקונס אותם על שמכרו אותו ומעדיף את בנימין על פניהם כשהוא נותן לו חמש חליפות שמלות, יותר ממה שנתן להם. הוא גם נותן לבנימין 300 כסף, עשר פעמים 30 כסף שהוא מחירו של עבד.

גם עבור האחים, יש ברגע מרגש זה שני צדדים שונים. מחד יש כאן אנחת רווחה עצומה על כך שעוד יוסף חי, מאידך ישנו המעמד מול יוסף שגורם להם לבושה וחרדה. יוסף אמנם מנסה להרגיע את אחיו, אולם לא ברור להם עד כמה ואם בכלל הוא מתכוון לדבריו, ועד כמה הם מוכנים ומסוגלים להאמין לו.

 יחסים בין אחים במשפחה הוא תחום מוזנח למדי בספרות המקצועית על אף חשיבותו. מדובר ביחסים לא רק בשנות הילדות, אלא לאורך כל החיים.  למערכת היחסים של אחים בתוך המשפחה יש חשיבות בכל הקשור להתפתחות החברתית של ילדים. לעומת ילדים יחידים במשפחה, אחים לומדים לקחים חשובים בחיים הקשורים בעזרה הדדית, בהתחלקות בתשומת הלב, בנתינה, בשיתוף פעולה, בהמתנה ובהתמודדות עם תסכול.

מערכת היחסים המתרקמת בין אחים בשנות הילדות משפיעה רבות על שנות הבגרות.  לרוב אחים שבשנות הילדות ידעו אהבה ואחווה, יודעים להמשיך את אלו גם לשנות הבגרות. הדבר מעניק להם חברות ותמיכה מאנשים עליהם אפשר לסמוך בעיניים עצומות ללא חשש שיבגדו או יפגעו בהם.

להורים אין נחת רוח גדולה יותר מלראות את ילדיהם הבוגרים בקשרי חברות, עוזרים אחד לשני ודואגים זה לזה. כאשר אחים בוגרים מפתחים ביניהם קשרי חברות, ההורים יכולים סוף סוף לראות את פרי עמלם, ולדעת כי מבחינה הורית הם הגיעו למנוחה ולנחלה. המבחן האמיתי לקשר בין האחים דווקא כאשר ההורים לא נמצאים בשטח בכדי לנהל ולנווט. זו הסיבה לשמחה אותה חש הורה כאשר נודע לו על קשרים המתרקמים בין ילדיו הבוגרים, במיוחד כשהללו מתרחשים "מאחורי גבו" וללא מעורבותו.  

כאשר בשנות הילדות נוצרות יריבויות בין האחים על רקע של קנאה, תחושות קיפוח, העדפות של הורים, הבדלים ביכולות ותחרות, ההורים נדרשים להתמודד עם כך בצורה נכונה. כאשר הורים אינם יודעים כיצד להתמודד, הם לא פעם אפילו מעודדים את התחושות השליליות הללו שממשיכות לתקופת הבגרות ויוצרות מתחים המשפיעים גם על מערכות היחסים בין בני הזוג של הילדים ועוד. זוהי דינאמיקה הגורמת לפירוד ופיזור במקום לליכוד ואחדות.

 

מותם של הורים מהווה אתגר מיוחד לילדים, ולכן עלול להביא להחרפת מערכת יחסים אשר מעולם לא הייתה טובה. כך אנו רואים בפרשת ויחי בעת מותו של יעקב, שלאחר קבורתו חוששים האחים: "ויאמרו לו ישטמנו יוסף". כלומר: דווקא לאחר מות האב, האחים חוששים מתגובתו של יוסף. מצב זה מייצג שגרה שבה בחייהם של ההורים האחים מנסים לשמור על פסדה של אחווה אולם לאחר שזה נעלם מהשטח, כל אחד שולף סכינים בקרב על הירושה.  

ישנן לא מעט משפחות בהן נוצרו במהלך השנים ממלכות שונות, שכל אחת מהן טוענת לכתר. מצבים כאלו לבטח אינם לרוחם של ההורים ומחייבים איחוד ופיוס. גם אם באותו רגע הכעס והקנאה הקיימים בין אחים אינם מאפשרים לראות זאת, הרי שבסופו של דבר יש לזכור כי, 'טוב אח קרוב מאח רחוק.'    

 

ד"ר דניאל גוטליב הוא פסיכולוג קליני ומטפל משפחתי מוסמך ומשמש כמנהל הקליני של מכון שינוי בהרצליה