תרמו לצהר

מאה אנשי מופת וגבורה

מאת אלישיב רייכנר

אחד מהספרים היפים שקיבלתי לבר מצווה, היה ספר זהוב ומהודר ששמו 'ספר המופת'. בספר, שיצא לכבוד שנת הארבעים למדינת ישראל, אסף הסופר מיכאל בר זוהר את סיפוריהם של דמויות מופת במדינת ישראל מאז הקמתה. באמצעות הספר נחשפתי לסיפורו של נתן אלבז שנשכב על הרימון כדי להציל את חבריו, למפעלו התורני החשוב של הרב יוסף קאפח, להישגיו המדעיים של אהרון קציר ולמאבקה של אסירת הציון אידה נודל. רבים מהדיוקנות בספר נכתבו על ידי מגוון רחב של כותבים מוכרים כמו הסופרים אלי עמיר ועמוס אטינגר, וחברי הכנסת בנימין בן אליעזר ולובה אליאב. במקרים מסוימים הכותבים היו בעצמם דמויות מופת. כשבגרתי מעט ושימשתי כמדריך בבני עקיבא, נעזרתי לא פעם בספר המופת. בכל פעם שהייתי צריך סיפור טוב וחינוכי שיעניין את החניכים, יוסיף להם מוטיבציה ויחזק אידיאולוגיה, הייתי שולף את הספר ומוצא את מבוקשי.

לאחר כעשר שנים יצא לאור ספר דומה, בצבע כחול, שנקרא 'ספר הגבורה'. בספר השני התמקד בר זוהר בגיבורי מערכות ישראל מראשית הציונות ועד שנות התשעים. הופיעו שם סיפוריהם של שרה אהרונסון, חנה סנש יוני נתניהו וגם של ניר פורז שנהרג בניסיון החילוץ של החייל נחשון וקסמן. גם בספר הזה נעזר בר זוהר בשמות מוכרים. עזר ויצמן, שמעון פרס, בנימין נתניהו ויצחק שמיר היו בין הכותבים בספר הגבורה.

עם השנים אבד ספר המופת שהיה ברשותי וגם אזל מן החנויות. לפני כחודשיים שמחתי לשמוע על צאתו לאור של ספר חדש בשם "מאה אנשי מופת וגבורה". לקראת שנת השישים למדינה שב ואסף בר זוהר את הדמויות מספרי המופת והגבורה, הוסיף עליהם דמויות חדשות מהעשור האחרון וקיבץ את כולן לספר חדש ומהודר. בין האישים החדשים שנוספו לספר ניתן למצוא את האסטרונאוט אילן רמון, המשורר אהוד מנור, חתן פרס נובל הפרופסור ישראל אומן וגם את סרן רועי קליין שנהרג במלחמה האחרונה בלבנון.

הספר החדש הוא ספר לכל המשפחה. המבוגרים ייזכרו בדמויות ויעשירו את ידיעותיהם, הנוער ימצא בו סיפורים מעניינים ומודלים לחיקוי, וגם הילדים יתחילו להכיר את השמות של הישראלים שהפכו לסמל ולמופת.

"מה הופך אדם לאיש מופת", שואל מיכאל בר זוהר בהקדמה לספר. לפעמים זו מסכת חיים שלמה, הוא עונה, לפעמים מעשה אחד ויחיד ולפעמים נהיה אדם סמל בגלל הישג שנפל בחלקו מכוח הוויית תקופתו או בזכות הד ציבורי או לאומי שעורר.

כך או כך, מול תרבות הכוכבים הנולדים, מול הזמרים, הרקדנים, והבדרנים, טוב שיש גם ספרים כאלו, שמעמידים לנו אלטרנטיבות של דמויות מופת וגבורה שבאמת ראויות לחיקוי. 

 

100 אנשי מופת וגבורה, הוצאת משרד הביטחון – הוצאה לאור, 228 עמודים