תרמו לצהר

לב אבות

מאת צהר

המיזם "לב-אבות" הוא קו פתוח להורי מתבגרים שנוסד מתוך כוונה לתת מענה ראשוני להורים נבוכים בשאלות חינוך ילדיהם המתבגרים. בגיל ההתבגרות (18-12) מתגלים קשיים חינוכיים בתחומי חיים שונים אצל מתבגרים אם בלימודים, התנהגות, במשפחה (יחסי הורים-ילדים) ובתחומים נוספים שהצד השווה בכולם הוא שהורים רבים מתקשים להתמודד אתם.

לעיתים, הקשיים בחינוך מתבגרים הופכים לנטל כבד מנשוא שההורים קורסים תחתיו, ומכאן נובע הצורך של הורים רבים החפצים לקבל הדרכה חינוכית מפי רב או איש מקצוע שיורה להם על כיוונים חינוכיים ראשוניים, אולם לא תמיד מצויה בידם כתובת זמינה שהם נותנים בה אמון, על מנת לפנות אליה ולקבל הדרכה וייעוץ.

מכאן נולד הרעיון להקים קו-חם אשר יאוייש ע"י רבנים מנוסים בחינוך ואנשי מקצוע מתחום הייעוץ. הקו הוקם  מתי? על ידי  הרב אלישע אבינר, חבר הנהלת ארגון רבני "צהר" ור"מ בישיבת ההסדר "ברכת משה" במעלה אדומים, ושותפים בהפעלתו המנהל לחינוך דתי במשרד החינוך ורשתות החינוך –  "צביה", "אמי"ת",  "אור תורה" ו"מרכז ישיבות בני – עקיבא".

הקו פועל שלשה ערבים בשבוע בין השעות  23:00 – 20:00, כששני ערבים בשבוע ניתן בקו  מענה רבני, וערב אחד – מענה מקצועי יעוצי. הפניות מגיעות תחילה אל רכז הפניות שמאזין להן ומעביר אותן לגורם מתאים לטיפול. (רב, פסיכולוג/יועץ או גורם טיפולי אחר).

הרב אבינר מספר כי המשיבים בקו – רבנים ואנשי מקצוע – נרתמו כולם למשימה חשובה זו וכולם נוטלים בה חלק בהתנדבות.

כמה פניות בממוצע בכל שבוע מגיעות אל הקו?

האם אפשר להצביע על  פילוח מסויים באופי השאלות?

האם אפשר לפלח את אופי האנשים הפונים?

האם אפשר להרחיב יותר על זהות המשיבים (מי הם אותם רבנים /אנשי מקצוע)?

השאלות שמגיעות למשיבים בקו מגוונות מאוד וקשה למצוא מכנה משותף בין כל הסיפורים למעט התסכול והכאב של ההורים שהביאו לפניה לקו. רשימה מקרית של שאלות מאחד השבועות האחרונים מגלה כי חלק גדול מהשאלות נסוב סביב סוגיות שניתן לכנותם "נורמטיביות" (אם לבן 16 מתקשרת לגבי בעיות קימה בבוקר וניצול שעות הפנאי,  הורים לבן בכיתה ח' מודאגים מכך שהפוטנציאל של הילד לא משתקף בתעודה ומודאגים להיכן יוכל להתקבל בשנה הבאה, אמא לילדה בכיתה ה' מוטרדת מהחברות הלא-חיוביות שבתה אוספת לעצמה), אולם ישנם גם לא מעט שאלות "עדינות" העוסקות בגלישה באתרי זימה באינטרנט ושימוש דומה  בטלפון סלולרי (אב לבן בישיבת הסדר מוטרד מקשר שהבן פיתח עם בחורהלא מוכרת באינטרנט, אב לבן בנח"ל החרדי לא יודע כיצד להתמודד עם הבן שמבצע שיחות אירוטיות מהמכשיר הסלולרי, אם לבן 14 מוטרדת מהבן שמסתגר שעות בחדר עם האינטרנט).

איך המשיבים מתמודדים עם הבושה של השואלים הכרוכה בעיסוק בסוגיות כמו גלישה באינטרנט או שימוש בטלפון לשיחות לא-צנועות?