תרמו לצהר

שבדיה? יש יהודים בשבדיה?

מאת אריה יעקובסון

למרות שבשבילי התשובה לשאלת הכותרת ברורה, הלכנו לראות במו עינינו. וכן, יש יהודים בשבדיה. היום אפילו גילינו כמה משפחות חברות בקהילת גטבורג, בה אנו נמצאים: כ- 1000 משפחות. המון!! וזו נחשבת עיר קטנה בסקנדינביה.

 

הגענו לפני פחות משבוע, אחרי טרטור ארוך מ'בן גוריון' לוינה, משם למינכן, ורק אז לגטבורג. 15 שעות של מסע מתיש. וכדי שנרגיש על ההתחלה כמה רחוק נסענו, וכמה שזה לא ישראל, קיבלו את פנינו ענני גשם קודרים, כבישים רטובים וטמפרטורה של דצמבר בישראל. ככה נראה הקיץ של השבדים: הולכים עם מעילי גשם תמיד בתיק, כי לעולם אי אפשר לדעת מתי יתחיל המבול. היום היה יום נהדר: חם. יותר מ- 15 מעלות, ובכלל לא ירד גשם. ממש נס. אבל זה רק היום.

 

ומאז שיצאנו גיליתי תופעת טבע מדהימה. היינו כאן ברוחות ובגשם, ידעתי שקר בחוץ, אבל פשוט לא הרגשתי את הקור. כאילו שהגוף שלי אגר חום מישראל שהספיק לשבוע, ואני, הילכתי לי ברחובות גטבורג עם חולצה ישראלית קצרה, והראתי לשבדים מה זה. אתמול נגמרו לי מחסני האנרגיה כנראה. התחלתי להרגיש שקר בחוץ. אפילו לבשתי סוודר.

 

לפני כמה ימים הייתה שבת, גם בשבילנו (בערך). בערב שבת אין תפילה בבית הכנסת האורתודוקסי, כי אין מספיק קליינטים. על מנחה וערבית בצאת השבת ממש אין מה לדבר. לפחות יש מניין בשבת בבוקר. כששאלתי מתי מתחילה פה התפילה סיפרו לי שב- 9:20! יצאתי מהבית ב- 9:20 והלכתי לבית הכנסת, הנמצא במרחק נוראי של חמישה מטרים, ולתדהמתי גיליתי שאין שם אף אחד.

 

אח"כ הבנתי שיש פה מה שנקרא: זמן יהודי. זמן יהודי, בניגוד לזמן שבדי, זה זמן גמיש מאוד. והיהודים פה נהנים מחיים כפולים: בעבודה הם חיים כשבדים, הכל בזמן ומתוקתק, וככה אנחנו צריכים להתנהג כשליחים, אבל בחיים היהודיים הכל נמרח, לאט ובעיקר באיחור. כשהתחלנו, ב- 9:45 אפילו לא היה מניין בבית הכנסת. אבל בסוף התפילה בית הכנסת היה מלא. יותר מעשרים איש ואישה. וזה הרבה פה.

 

באמצע התפילה דרשה ארוכה ויפה של שליח חב"ד, ובסוף, קידוש נחמד, כולל דג סלמון מעושן, המאכל השבדי האולטימטיבי. כך קרה שכשהגענו הביתה כבר היה אחה"צ. לאט, כבר אמרנו?

 

אתמול הילדים התחילו עם הגן החדש, ובשבדיה, כמובן, זה סיפור מורכב. אבל את זה כבר נשמור ליומן הבא. כרגע צריך קצת לעבוד..

אריה ונורית יעקובסון הם שליחי 'בן עמי' של המחלקה לשירותים רוחניים בתפוצות, ההסתדרות הציונית העולמית ובני עקיבא העולמית בגטבורג שוודיה

ניתן לקרוא את הבלוג של אריה באתר כיפה www.kipa.co.il