תרמו לצהר

כשרות למשחת שיניים

מאת הרב משה ביגל

שאלה:

אני סובל מבעיה אלרגית בשפתיים והומלץ לי להשתמש במשחת שיניים טבעית מצמחים מתוצרת חברת "סן ריידר". הבעיה עם המשחה היא שאין עליה אישור כשרות. נאמר לי כי יש אישור כשרות כללי למוצרי החברה, אולם אין אישור ספציפי לכל מוצר ומוצר.

אבקש לשאול:

1. האם יש צורך בהכשר גם למשחת שיניים או מי פה, למרות שלא אוכלים אותם?

2. האם קיים דבר כמו תעודת כשרות כללית והאם היא מקובלת?

3. מה מצב הכשרות של מוצרי סאן ריידר המשווקים בישראל?

 

תשובה:

בנוגע לשאלתך האם יש צורך בהכשר למשחת שיניים- במשחות שיניים יש לפעמים חומרים שמקורם מן החי, דוגמת פלואור מסוג אמין העשויה ממולקולה שומנית מן החי. לעיתים יש במשחות חומצות שיוצרו בכלים שבהם נעשו גם שומנים מן החי. זו הסיבה בגללה שאלה זו הופנתה כבר לפני שנים לראשל"צ הגר"מ אליהו שליט"א בעת כהונתו כרב ראשי לישראל ע"י בד"ץ מנצ'סטר, בנוגע למשחת השיניים קולגייט.

משחת שיניים אינה מיועדת לאכילה, אולם לפעמים נותר מעט ממנה בפה והאדם טועם ממנה טעימה קלה.

להלכה נקבע כי מה שאסור לאכול אסור גם לטעום, מחשש שאם נתיר טעימה אדם עלול להגיע גם לאכילה (שו"ע יו"ד קח ה ברמ"א). למרות זאת, התירו שימוש במשחת שיניים שיש בה חומרים שאינם כשרים, מאחר ולחומרים אלו טעם פגום ומכיוון שהם מעורבים בחומרים אחרים כשרים. בנוסף לכך טעימת משחת השיניים איננה טעימה בדרך אכילה, ולכן גם אין חשש במקרה זה שאדם יבוא לאכול לכתחילה משחת שיניים (הר צבי יו"ד צה, הגר"מ אליהו שליט"א, עמא דבר עמ' קנה).

יחד עם זאת, יש גם האוסרים משחת שיניים ללא הכשר מאחר ואין זה ראוי ומהודר להשתמש באופן קבוע בחומרים אסורים (משנה הלכות, ט, קנד). גם לדעה זו שימוש במשחת שיניים שיש בה מרכיבים שאינם כשרים, במקרים מיוחדים מותרת לכתחילה.

בנוגע לשאלה האם תתכן תעודת כשרות כללית למפעל- בכדי לתת תעודת כשרות לכלל המוצרים של מפעל מסוים צריך שימולאו שני התנאים הבאים:

א.      המפעל אינו משתמש כלל במוצרים מן החי וכל היצור בו הוא על טהרת הצומח .

ב.       כל החומרים לא נעשו בכלים שעבדו בהם חומרים מן החי, ובמידה וכן הכלים עברו הכשרה כהלכה.

מכאן שתעודת כשרות כללית לכלל המוצרים של מפעל אמנם אפשרית, אולם היא נדירה מאד. זו הסיבה בגללה תעודת הכשרות ניתנת בד"כ לפי מוצרים ולא באופן כללי וגורף. זה המקום להזכיר שוב כי כל מוצר המיובא מחו"ל חייב גם באישור של הרבנות הראשית לישראל, ואין להסתפק רק באישור הכשרות מחו"ל, זאת מאחר ובחו"ל ישנם גופי כשרות שאינם מקובלים בארץ בגלל רמתם המקצועית הירודה או משום שאינם מחויבים להלכה בהגדרתה האורתודוכסית.  

 בנוגע לכשרות מוצרי סאן-ריידר – למוצרים רבים מתוצרת "סאן ריידר" יש אישור כשרות  הניתן ע"י גוף הפועל בארצות הברית שסמלו כוכב ובתוכו האות k (סטאר k ). הכשר זה מקובל ע"י הרבנות הראשית לישראל. על פי הנחיית הרבנות הראשית כל המוצרים המיובאים שאוכלים אותם חייבים באישור כשרות על גבי המוצר עצמו, בדיוק כפי שמקובל בכל מאכל מתוצרת הארץ. לכן אין לסמוך על כשרות מוצר שאינו מסומן בסמל הכוכב ובאישור מהרבנות הראשית לישראל .

יחד עם זאת, מוצרים שאינם נאכלים כמו כמוסות וגלולות לבליעה שטעמם מר או משחות, אינם צריכים הכשר כלל, ובכלל זה משחת השיניים המיוחדת שאיננה צריכה הכשר.

 

הרב משה ביגל הוא רבה של מיתר ומרבני 'צהר'. לתגובות ושאלות: mbiegel53@gmail.com