תרמו לצהר

מקובל או שרלטן

מאת הרב יובל שרלו

האם יש מקום להיוועץ במקובלים, או לתת להם להחליט עבורנו? לרב שרלו תשובה חדה בנושא: "אין דבר כזה מקובל שיודע מה יקרה בעתיד או מה טוב בשבילך. תהיה בן אדם! הבחירה היא שלך ולא של המקובל!"

 

שאלה:

שלום לרב. אני בת 29 ועדיין רווקה. בשנה האחרונה הייתי בקשר רציני עם שני בחורים, כשלאחרונה הבנתי שעם אחד מהם אני מעוניינת להקים בית. הבעיה היא שאני לא יודעת עם מי מבין השניים… מאחר ואף אחד לא מחכה לי ולהתלבטויות שלי, פניתי לאחרונה בעצת חברה לאחד מהמקובלים הגדולים בארץ שידוע שנהוג להיוועץ בהם ושאנשים ראו ישועות לאחר שהיו אצלם. אני בחורה מאוד רציונאלית ביום-יום אולם כאן הרגשתי שאני חייבת עזרה והנחיה. הרב שאצלו הייתי הצביע על אחד מהבחורים וקבע כי הוא הוא הבחור בשבילי. לכאורה הבעיה נפתרה, אלא שמאז כבר עברו שבועיים ואני לא ישנה בלילות. אני מתייסרת בשאלה האם זוהי באמת התשובה. הלב שלי קרוע, ולא שלם עם ההחלטה. מצד שני גם האלטרנטיבה האחרת נראית זהה ברמת ההתלבטויות.

במידה רבה אני מתחרטת שהלכתי למקובל. להתלבטויות שלי נוספו כעת פחדים לגבי מה יקרה אם אחליט אחרת ממה שהורה לי הרב. אני לא מבינה בדברים הללו, וכל המערכת המיסטית הזאת וההשלכות האפשריות שלה מכניסה אותי לחרדות. כיצד עלי להתייחס למצב בו אני נתונה? מה עלי לעשות?

 

תשובה:

שלום וברכה. אתיר לעצמי הפעם לעשות דברים שאיני רגיל לעשות, וזאת על מנת להיות חד וברור ולאור חשיבות הנושא. ניתן להבין היטב את המצוקה שאת נמצאת בה. הגיל, ההתלבטות בין השניים וכן הרצון לבחור נכון, יוצרים מעמסה כבדה מנשוא. מצוקה שכזו גורמת לא פעם לרצות שמישהו אחר יחליט עבורנו. זו אחת הסיבות מדוע יש ההולכים, בין השאר, למי שנחשבים כ"מקובלים" שמסופר כי אנשים ראו ישועות בדבריהם. אלא שמסתבר שישנן לא מעט אבני נגף בדרך שכזו. כעת את חשה כמי שנתונה במלכודת. מתברר כי אינך מעוניינת באמת לוותר על הזכות לבחור עבור עצמך, אולם מאחר וכבר ערבת בעניין את השמיים והמיסטיקה, את פוחדת "להסתבך" עם בחירה מנוגדת ממה שנאמר לך.

חשוב לי להדגיש כי אינני מפעיל מערכת שיפוטית כלשהי כלפי אדם הנמצא במצוקה, שכן אני סבור שלא ראוי בשום מצב לאף אדם לבנות את היסודות הרוחניים שלו עצמו על כתפי מי שמבקש מזור לכאבו. אף על פי כן, לא אמנע מלומר לך את אשר עם לבי, ומכאן והלאה את תבחרי את דרכך:

הדרך של הליכה למקובלים אינה ראויה כלל וכלל, וזאת משלוש סיבות. ראשית, מיום שחרב בית המקדש (ועוד קודם לכן) ניטלה נבואה מבני האדם. ריבונו של עולם לא פתח בפנינו שערי שמיים לדעת את אשר מאחורי המחסום שביננו (בני האדם) ובינו. לכן אין ללכת שולל אחרי הטוענים כי יש ביד מקובלים לדעת מהו הזיווג הראוי לאדם, שכן אין הללו מסוגלים להביא ראיה לדבריהם. אל תתפעלי גם מהוכחות בסגנון "ראו ישועות".

שנית, גם אם נניח כי למקובלים יש כוחות כאלה ואחרים , עדיין אין זה ברור כלל וכלל שמותר להשתמש בכוחות אלה. התורה אסרה על שימוש בכוחות מסוימים גם אם הם פועלים. הרמב"ן קשר בין איסור כלאיים ובין איסור כשפים. לכאורה מה הקשר? מסביר הרמב"ן כי הקשר הוא שריבונו על עולם לא התיר לנו לעשות דברים מסוימים גם אם הם פועלים, בשל העובדה שהוא נובע מכך שריבונו של עולם מצווה אותנו לעבוד במסגרת העולם ולא מחוצה לו בבחינת "תמים תהיה עם ד' אלוקיך".

הסיבה השלישית בגללה הייתי נמנע מלהשתמש באופציה בה בחרת, היא צלם א-לוהים המיוחד שניתן לאדם. צלם א-לוהים זה בא לידי ביטוי בראש ובראשונה בבחירה החופשית, ובציווי לבחור בטוב ולמאוס ברע. על האדם לבחור את דרכו, ובין שאר הבחירות המיוחדות  שנועדו לו היא הבחירה המיוחדת בבן זוג.

מעבר לכך, גם מסיבות של דרך ארץ לא הייתי פונה למקובלים בכדי שיבחרו בין אפשרויות השונות. בחירת שותף לחיים היא אולי הבחירה החשובה ביותר בחייו של אדם. בכוחה לקבוע את התנהלותו בהמשך החיים, שהיא קשורה גם בשאלה כיצד תתקבל הבחירה על ידי בן הזוג. האם ראוי למסור בחירה שכזאת לידיו של מישהו שספק גדול האם הוא באמת מסוגל לראות יותר ממך?

לפיכך, אני מציע לך לשוב לדרך שבה יש ללכת על פי דרכה של תורה והאמונה. דרך שבה לא פונים לכוחות חיצוניים בכדי לקבל החלטה, אלא מטמיעים את העובדה כי לעיתים אנו מחויבים לקבל הכרעות במצבי ספק, בדיוק כמו במצב שבו את נתונה כעת. במצב שכזה עושים את השיקולים השונים, ובעיקר מכריעים מהי התכונה העיקרית הדרושה להקמת משפחה בישראל.

מניסיוני למדתי כי התכונה העיקרית, החשובה ביותר, היא אמון הדדי בין בני זוג. אמון היא תעודת ביטוח להתקדמות רציפה, גם בעיתות משבר וקשיים. בזמנים שכאלה האמון הוא זה שמאפשר לכל אחד מבני הזוג לפנות בתוכו חלל שלתוכו נכנס השני ומעצב אותו. אם תבחני את טיב הקשר שיש לך עם כל אחד מהשניים לאור תכונה זו, סביר להניח כי גם תהיה לך האפשרות להכריע עם מי להתחתן.

יחד עם זאת, קצת לפני ההכרעה, מתפללים לריבונו של עולם שישלח לנו את אורו ואמתו. תפילה זו נעשית באופן ישיר לריבונו של עולם ולא דרך מתווכים. היא נאמרת מעומק הלב בשל עוצמת ההכרעה המוטלת על כף המאזניים. בתפילה זו מבקשים כי הקב"ה יעזור, ולא פוחדים פחדי שווא שמא "נסתבך" בשל העובדה שלא הלכנו בדרכה של המיסטיקה.

יה"ר שתשמחי אותנו בשמחותייך במהרה.

 

הרב יובל שרלו הוא ראש ישיבת ההסדר בפ"ת וחבר הנהלת ארגון רבני 'צהר'