תרמו לצהר

הבריחה לרוח

מאת עליזה בן דוד

בריחה, המלטות, מנוסה- כל אלו מילים המבטאים חוסר יכולת להתמודד עם מצב מסוים, דבר שגורם להתרחקות מאותו מצב. אדם יכול לברוח אל הנאות, יצרים, קניות, אל חומרים משני תודעה (אלכוהול, סמים), אולם אדם יכול גם לברוח אל הרוחניות. אדם שבורח אל הרוח (להבדיל מאדם שמגיע אל הרוחניות ולא נמלט אליה), הוא בדרך כלל אדם שיש לו קושי לחיות את החומר, להתמודד עם העולם הזה שבו קיימים גם יצרים ותאוות. אדם כזה בד"כ מפחד להביע צרכים ולבטא חולשות.

מי "בורח לרוח"? ממה בעצם הוא בורח ולמה?

אדם ש"בורח לרוח", הוא בד"כ אדם שנולד עם פוטנציאל רוחני גדול -נשמה גדולה, אבל בילדותו נמנעו ממנו חום וצרכים. מצב כזה מתרחש כשילד, כבר מגיל צעיר, חש שמצפים ממנו לגלות התנהגות כללית שתתבטא בנתינה לזולת, בעוד שבשלבים ראשונים אלו הוא היה אמור דווקא לקבל לעצמו. חום – הוא הביטוי הפיזי של אהבה, מגע פיזי, נוכחות, מבטים (המבט יוצר אינטימיות ונותן לילד אישור לפעולותיו), להקשיב לו, להאיר פנים וכדומה.

הצרכים  הם אותם דברים בסיסיים שילד זקוק להם על מנת לגדול בצורה מאוזנת: קורת גג, סדר יום קבוע, אוכל וכדומה.

כשמונעים מילד בעל פוטנציאל רוחני גדול חום וצרכים ובמקומם משדרים לו התניות, ביקורת וציפיות, הוא הופך לילד שהתבגר בטרם עת. ילד שכזה יפתח מידות של איפוק וילמד התחשבות. אלו אמנם מידות טובות כשלעצמן, אולם אין לממש אותן בגיל צעיר מדי. מימוש מוקדם יהפוך את הילד להיות הורה בגיל קטן, ולמבוגר שאיננו מסוגל להודות בחולשות ובצרכים החומריים שלו.

הכלל קובע כי כוחו של החומר טמון בחסרונו, וככל שחסר לי יותר בחומר, כך גדל אצלי הצורך במימוש החוסר. כשהצורך הופך לחזק מאוד, הוא מנהל את האדם.

מכאן שאדם ש"בורח לרוח" הוא אדם שמוכר את עצמו כרוחני, אולם מדובר במסווה לדברים שהוא זקוק באמת (צרכים בסיסיים, בטחונות, חום). זהו אדם שנראה חזק ואידיאליסט מבחוץ, אולם הוא כולו אכול בפחדים וכעסים מבפנים. הוא מתנהג בחיצוניות באדישות כלפי מה שהוא באמת צריך והכי רוצה (כסף, כבוד, תאוות וכו'), אולם הוא עושה כן רק בכדי לקבל הכרה וחום מהסביבה. הוא פוחד להודות בצרכים שלו, בשל החשש שהודאה בצרכים חומריים יגרמו לדחייתו בידי החברה.

התיקון הוא ראשית להכיר מבחינה פנימית באמת- להודות ביני ובין עצמי בצרכים שלי, ובשלב הבא גם לדעת לבקש אותם.

 

עליזה בן דוד היא המקימה והמנהלת של מרכז "מרכבה" להכשרת מטפלים ומנחים.

בשבת הבאה, פרשת במדבר (22-23.5.09 ) תתקיים שבת אירוח במתחם החדש של מרכז "מרכבה" במושב אבני איתן,  בנושא "מה בין הרובד הפסיכולוגי לרובד הרוחני" עם עליזה בן דוד, הרב עמיר כץ והרב רן שריד. לפרטים: 050-3515097 או באתר: www.mercava.net