תרמו לצהר

אחד מאלף

מאת אלישיב רייכנר

פריחת בתי המדרש לנשים היא תופעה שהחלה בעשור האחרון ושעדיין קשה לנבא את כל השלכותיה על עולם התורה, כמו גם על היחסים שבין נשים לגברים בציבור הדתי-לאומי, וכן על עולם השידוכים והחתונות. מבחינה זו, 'אחד מאלף', הרומן החדש של מירה קדר, מציע הצצה אפשרית לעולם לימוד התורה בידי נשים. ציר עלילתו של הספר הוא בית מדרש לנשים, והדמויות המככבות בו הן נשים שלומדות ומלמדות תורה. מרכז העלילה שתי נשים. הראשונה שבהן היא ברוריה אהרוני, סוג של "עילוי" בגרסה נשית. ברוריה היא בתו של רב, שעודף חכמתה וחריפותה מקשה עליה למצוא את בחיר ליבה. הדמות השנייה היא רחל דותן, רבנית ומחזאית, הנשואה באושר לרב אקי ברוך הכישרונות, אולם חרדותיה מונעים ממנה שקט נפשי.

רחל וברוריה מנהלות שתי מערכות יחסים. הראשונה שבהן גלויה ובה שתיהן ללימוד ולהרבצת תורה באותו בית מדרש. במערכת השנייה, הנסתרת, מתחולל מאבק סמוי בין שתי נשים האוהבות את אותו גבר, אולם רק אחת מהן מודעת לכך ולכן גם עושה הכל בכדי שרעותה לא תתוודע לכך. שתי המערכות, הגלויה והנסתרת, מתפתחות ומסתבכות לאורך הספר, כשהקורא "קופץ" במהלך כל העלילה מהרהוריה של ברוריה למחשבותיה של רחל ובחזרה.

"אחד מאלף" כתוב היטב, והוא קולח ומרתק עד תומו. השאלה היא עד כמה יכול ספר שכזה, שאמנם יוצא לאור בהוצאה גדולה ומוכרת ('ידיעות ספרים') לפרוץ את גבולות המגזר שהכותבת משתייכת אליו ושעולם התורה נהיר לו. אם לא די בכך שהעלילה מתרחשת כולה במתחם דתי –לאומי-תורני, הרי שגם שפתו של הספר, רוויית הציטוטים והמונחים,  היא די תורנית. לשבחה של קדר ייאמר שבניגוד לספרה הקודם 'שותפי סוד', הפעם ב'אחד מאלף' היא החליטה לותר על קטעי המקורות הארוכים מתורתו של הרב קוק, שמקומם לא תמיד יכירם ברומן ספרותי. כמו כן, נמנעה קדר מלהרבות בציטוטים ופרשנויות.

כך או אחרת, 'אחד מאלף' משאיר אחריו לקורא (הדתי?) הממוצע הרבה חומר למחשבה. מי שטוען שלימוד התורה לנשים הופך את הצעירות הדתיות ל"מתוסבכות", עשוי למצוא הוכחות רבות בספרה של קדר. כך למשל, ברוריה הרווקה המזדקנת, פוסלת שוב ושוב בחורים שמציע לה אביה, וכל זה רק משום שהסברות שהבחורים הללו העלו בשעת לימוד גמרא משותף איתה, לא מספקות אותה. גם הויכוחים בתוך בית המדרש על המהלכים הפמיניסטיים שחלק מהלומדות מבקשות להוביל, מעלים הרהורים על ההשפעות החברתיות של בתי המדרש לנשים.

באופן אישי, חוץ ממחשבות על לימוד תורה של נשים, כשסיימתי את הספר הרהרתי בכך שהרומן החדש של מירה קדר פותח דלת לעולם חדש שיכול לפרנס עוד רומנים רבים, ובעניין זה אין חילוק בין בתי מדרש לנשים לכאלה שבהם לומדים גברים.

"אחד מאלף", הוצאת ידיעות ספרים, 172 עמודים.

 

אלישיב רייכנר, עיתונאי ב"מקור ראשון" וחבר מערכת "נקודה"