תרמו לצהר

אני נשבע!

מאת הרב חגי גרוס

חג השבועות כבר מאחורינו, אולם קבלת תורה מקבלת את משמעותה מקיומה והמשך לימודה במשך כל השנה. הרב חגי גרוס מזכיר לנו את היעד הסופי דרך חוויות אישיות

 

 

תמונה ראשונה – לפני ארבעה חודשים, צומת לטרון במרכז הארץ.לאחר מסע מפרך גדוד חיילי גבעתי עומדים נרגשים , ביד אחת התנ"ך, ביד שניה רובה . נוסח השבועה לצה"ל ולמדינה מוקרא בקול. ברקע אש ועשן של כתובת האש.החיילים חוזרים מילה במילה אחרי הנוסח. בסיומו פורצת שאגה מגרונות החיילים אני נשבע , אני נשבע , אני נשבע. ואני כהורה גאה עם דמעות בעיניים מביט בגאווה בבני הבכור אשר נשבע אמונים וכורת ברית עם מדינת ישראל יחד עם חבריו לנשק.

 

תמונה שניה – לפני עשרים וארבע שנים, צומת גולני שבצפון, לאחר מסע מפרך , גדוד חיילי גולני עומדים נרגשים , ביד אחת התנך , ביד השניה רובה…. ברקע אש ועשן של כתובת האש…אני צועק בגרון ניחר יחד עם חברי לגדוד אני נשבע ,אני נשבע, אני נשבע. הורי יספרו לי כעבור דקות כי דמעות עמדו בעיניהם, אבי שחווה על בשרו את גרוש היהודים הנורא מרומניה לגלות אוקראינה, אימי שחוותה על בשרה את נוראות המצור על ירושלים לפני קום המדינה גאים על בנם החייל שנשבע אמונים וכורת ברית עם מדינת ישראל יחד עם חבריו לנשק.

 

תמונה שלישית –לפני 3823 שנים הר סיני שבדרום, לאחר מסע מפרך של 49 יום, 600 אלף גברים ולצידם נשים ילדים וטף עומדים נרגשים. נוסח השבועה מוקרא בקול, ברקע קולות וברקים והר עשן. בסיום הקראת נוסח ספר הברית פורצת שאגה מגרונות העם כולו " נעשה ונשמע " עם דמעות בעיניים כורת עם ישראל ברית ונשבע אמונים לשמור את התורה. עם ישראל אשר חווה על בשרו את שעבוד מצרים את השלכת הילדים ליאור את עבודת הפרך והעינויים נשבע אמונים לקב"ה ומקבל על עצמו את ה' כאלוקים "אנכי ה' אלוקך .."כן כן אותה תורה שאלפי שנים מאוחר יותר בארץ ישראל יחד עם רובה ישבעו עליה אמונים הבנים והנכדים והנינים….

 

"וַיָּבֹא משֶׁה וַיִּקְרָא לְזִקְנֵי הָעָם וַיָּשֶׂם לִפְנֵיהֶם אֵת כָּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר צִוָּהוּ ה': וַיַּעֲנוּ כָל הָעָם יַחְדָּו ויּאמְרוּ כֹּל אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' נַעֲשֶׂה וַיָּשֶׁב משֶׁה אֶת דִּבְרֵי הָעָם אֶל ה':" [שמות יט]

ומפרש האור החיים הקדוש

"והנה הראו בני ישראל עוצם אחדותם והשוואת רצונם באלוקינו כי שישים ריבוא אמרו בהשוואת דיבור אחד כאמרו "יחדיו" ולא נתאחר אחד מהם ולא קדם אחד לחבירו ולא שינה אחד מהם להשיב בנוסח אחר …"

כלומר העם כולו אמר יחד בבת אחת את הנוסח המחייב נעשה ונשמע . בשאגה זו קיבלו על עצמם עם ישראל את ה' לאלוקים ואת התורה כחוק המחייב. זוהי השבועה הקולקטיבית הראשונה אשר מהווה את הבסיס לשבועת האמונים של צה"ל בדורנו אנו.

בעל קדושת הלוי לשבועות כותב : "העניין כך שהוא שבכל שנה בעת שאנחנו מקיימים את מצוות הבורא ברוך הוא … אזי נתעורר עלינו בחסדו הגדול הארה גדולה כמו שהיה לאבותינו בשעת יציאת מצרים הארה גדולה מאוד, … כמו כן גם אנחנו מבני בניהם כשאנו מקיימים המצוות אזי אנחנו מקבלים גם כן הארה שהיה לאבותינו בפסח ולכן אנו אומרים בפסח זמן חרותנו ובשבועות זמן מתן תורתנו כי מתעורר עלינו כך זמן חירות וזמן מתן תורה …"

כלומר בכל שנה ושנה ברגעים אלו  של מועדי ישראל מתעוררת בעולם הארה ויורד לעולם שפע כשם שהיה באותו הזמן ממש בעבר.

גם השנה הייתה לכולנו הזדמנות להישבע יחד אמונים ולכרות ברית עם הקב"ה ולקבל עלינו את תורתו בחג השבועות. גם השנה עמדנו חד עם כל עם ישראל למרגלות הר סיני וקבלנו מחדש את התורה. מה שנותר לברר הוא אם גם השנה נקיים בעצמנו את מאמר המשורר בפיוט אותו אנו שרים כל שבת: "נעשה ונשמע אמרו כאחד "

 

הרב חגי גרוס הוא ראש הישיבה התיכונית בפ"ת ולשעבר מנכ"ל ארגון רבני 'צהר'