תרמו לצהר

קשה כקריעת ים סוף

מאת ד"ר דניאל גוטליב

לפני מספר שבועות נכחתי באירוע משפחתי שבו היו גם כמה בנות הנמצאות או מתקרבות לשלב המאוחר של בניית בית בישראל. אותן בנות פרסו בפני את מצוקתן ותסכולן מהתהליך המתמשך הכרוך בהיכרויות, ביציאות לדייטים אינסופיים בחיפוש אחר החתן הראוי. הן ביקשו ממני, חצי בצחוק וחצי ברצינות, לכתוב משהו עליהן בטור שלי (כשהן מבקשות אף לציין את שמותיהן ואת מספרי הטלפון שלהן… והללו שמורים אצלי למי שבאמת מעוניין). נתתי תשובה מתחמקת- משהו, אולם כמה ימים מאוחר יותר, כשהגיע אלי ספרו של אהוד מקסימוב "הדרך לחופה רצופה כוונות טובות" העוסק בדיוק בסוגיה זו, החלטתי לתת מענה – ולו חלקי – לבקשתן.

 

"הדרך לחופה רצופה כוונות טובות" הוא ספר שמספק תמונת מבט שהיא לעתים צינית, לעיתים מצחיקה ולפעמים עצובה על המסע המיגע של צעירים רבים בדור הזה אחר הזוגיות. זהו ספר שהוא ברובו מבדר וזאת למרות העיסוק בנושא שהוא גם קשה וכואב.

ספרו של מקסימוב הוא מהדורה שנייה לספר שיצא לראשונה בשנת תשס"א ושנושא את אותו השם, אולם בגרסתו החדשה הוא כולל מספר שינויים ותוספות. השינוי העיקרי הוא חלקו השני של הספר הנקרא "הדייט ה-119". זהו סיפור ארוך בעל סוף מפתיע ומרגש. מקסימוב עצמו הוא עיתונאי ועורך בעיתון "מקור ראשון" ומחזיק בבלוג שנושא גם הוא את שם הספר (http://blog.tapuz.co.il/hupa ). את ספרו הוא כתב, ביו היתר, על סמך ניסיונו האישי כמי שנטל בעצמו חלק בחוויית ה"רווקות המאוחרת".

סיפוריו הקצרים של מקסימוב פורסים בפני הקורא אפיזודות שונות, שרובן ככולן, מייצגות נאמנה את החוויה של צעירים רבים הנמצאים בשלב הדייטים. על כך מעיד גם בני-האישי אשר  העיד אחד מבני אשר עיין בספר ושלאחרונה נגאל (ואולי גם נגעל) בעצמו מהתהליך המתואר בסיפורים שבספר;תהליך שרבים מחבריו עדיין נמצאים בעיצומו. ההתלבטויות, החרדות, ההרהורים והתסכולים שמזמנים הדייטים, וכן שדכנים לרגע, חברים וסתם "נשמות טובות", הם כולם חלק מהמסע. מסע שיכול להפוך פגישה לצעד הראשון בדרך למנוחה ולנחלה, או לעוד עיקול בדרך הלא נגמרת.

גם מקומם של הורים לחוצים ולוחצים לא נפקד מסיפוריו של מקסימוב וגם להם ניתן הכבוד הראוי בסאגה של השידוכים.

 

האם ספר כמו "הדרך לחופה רצופה כוונות טובות" יכול לעזור לצעירים הנמצאים בשלב זה בחיים? לדעתי התשובה היא חיובית. היכולת לראות את התהליך מפרספקטיבה קצת שונה, ואולי אף לקחת דברים בפרספקטיבה נכונה יותר, עשויה לתת כוחות.  דרך קריאת הסיפורים מתאפשרת התבוננות  ובחינה עצמית טובה יותר. ההתמקדות מאפשרת לנו להתרכז בדברים החשובים באמת שאותם עלינו לחפש בבני זוג פוטנציאלים. גם הורים לצעירים בשלב זה של החיים יוכלו ללמוד הרבה מספרו של מקסימוב, ועל מה שעובר על הילד הפרטי שלהם, ועל הצורך להיות קצת יותר מבינים וסבלניים. הספר מיועד גם עבור מי שכבר מצאו את הזיווג שלהם. הללו יוכלו לקרוא את הספר ולצחוק על הימים הטובים – או הלא כל כך טובים – שהיו וחלפו.

 

ד"ר דניאל גוטליב הוא פסיכולוג קליני ומטפל משפחתי מוסמך ומשמש כמנהל הקליני של מכון שינוי בהרצליה. לתגובות: dgotlieb@netvision.net.il