תרמו לצהר

מקורות הירקון

מאת חנן שלם

טיולים נקשרים לרוב עם חופשה משפחתית מחוץ לבית, אולם האמת היא שלא תמיד חייבים להרחיק לאחד מקצוות המדינה או להפסיד יום עבודה שלם. איזור מישור החוף מרכזי והצפוני, השפלה ומבואות ירושלים מציעים שפע של מסלולי טיול קצרים המתאימים לבילוי אחר צהריים משפחתי. למרבה הפלא, ברוב המקרים אפילו לא תצטרכו לפתוח את הארנק.

הפעם בפינתנו, מספר מסלולים מהסוג המדובר לצד אטרקציות ואפשרויות בילוי נוספות.

 

מקורות הירקון

הכניסה לגן הלאומי "מקורות הירקון ופארק אפק" אמנם כרוכה בתשלום, אולם בין שני המקומות מתחבא לו יום טיול שאינו עולה כסף.

את הטיול נתחיל במתחם תל אפק או בשמו המוכר יותר "מבצר אנטיפטרוס" שנמצא על הכביש שבין ראש העין לצומת גנים בפ"ת. שמו המקורי של המבצר הוא בינאר באשי, והוא נבנה לפני קצת יותר מארבע מאות שנה. ממרומי המבצר ניתן לראות את כל איזור מעיינות הירקון המתבלט בצבעו הירקו גם בעונה זו של השנה. הסיבה לכך היא הנביעה החזקה מאוד של מעיינות אלה, שבעבר הביאו לכך שהירקון היה הנחל השני בגודלו בישראל (לאחר נהר הירדן). כיום מוזרמים לירקון רק כאחוז אחד ממי מעיינותיו. שאר המים נשאבים ע"י חברת מקורות ומועברים לדרום הארץ באמצעות שמתקן השאיבה "ירקון-נגב" הממקום מצידו הדרומי של המבצר. באיזור זה ניתן לראות גם רחוב ורובע מסחרי של העיר הרומית אנטיפטריס שאותה הקים המלך הורדוס, ושנתנה למקום את שמו המקובל,"מבצר אנטיפטרוס".

נצא מן השער האחורי של הגן לשביל שלאורך מעיינות הירקון עד לבריכת הנופרים. השביל עובר לאורך שדות חקלאיים, שבשוליהם לא מעט פרחי בר גם בעונה זו. בשמיים ניתן להבחין במבחר עופות מים כמו שלדגים, פרפורים ואגמיות.

בשלב מסויים  השביל מתיישר לאורך מסילת הרכבת שבין כפר סבא ופ"ת. נמשיל עד לגשר הרכבת וכאן נעצור לאתנחתא היסטורית. מצד שמאל ניתן להבחין בעמדת שמירה עגולה (פילבוקס). עמדת שמירה זו נבנתה ע"י המנדט הבריטי בעקבות סלילתו של קו הרכבת ע"י גדוד העבודה. עמדת השמירה הוקמה בתקופת המרד הערבי הגדול ואיישו אותו אנשי חיל נוטרי הרכבת.

 מתחת לגשר הרכבת נמצא פשפש (שער) של פארק מקורות הירקון. במקום מדשאות רחבות ידיים ועצי אקליפטוס  וכן מספר אתרים. "חוות קסאר" היאי חוות חקלאית ובה באר עם מתקן שאיבה. את החווה הקים סלים קסאר, סוחר מיפו, בשנה שבה הוקמה פתח תקווה, כשלאחר שבע שנים נמכר המקום לברון רוטשילד, ואנשי פתח תקווה השתמשו בה לניסויים חקלאיים.

חשוב להדגיש כי הכניסה לגן לאומי ירקון כרוכה בתשלום. מי שרוצה להימנע מתשלום יכול להמשיך ולעקוב אחר סימוני הנתיב הישן של שביל ישראל שיוביל אותו מבריכת הנופרים והפילבוקס עד למעבר מתחת לכביש חוצה שומרון, ליד כפר הבפסטיסטים, ומשם מערבה לאורך הנחל לכיון טחנת הקמת ההיסטורית "אבו רבאח" ששופצה לפני כחמש שנים. חשוב להצטייד במים וכובע שכן המסלול כולו חשוף לשמש.

 

רמלה

רמלה איננה מצטיירת כפנינה תיירותית, אולם בפועל מדובר בעיר חשובה שנהנתה בזמן המנדט הבריטי ממעמד דומה לשל עיר בירה. את ההגעה לרמלה אפשר לשלב בנסיעה ברכבת (16 דק' נסיעה מתחנת השלום בת"א). מתחנת הרכבת יוצאים לרחוב הראשי, רחוב הרצל. מעבר לכביש מחכה לכם מוזיאון העיר רמלה וניתן למצוא בו חפצים שאנשים הביאו מהבית לצד ממצאים ארכיאולוגיים מתקופות שונות.הכניסה למוזיאון כרוכה בתשלום סמלי של 6 שקלים בלבד. תמורת שני שקלים נוספים תקבלו חוברת ומפה הכוללת סקירה היסטורית על העיר וסימון של כל האתרים העיקריים. 

המסלול שמציעה החוברת הוא לאורך הטיילת.

צאחורי המוזיאון עומד בניין "המסגד הגדול", בניין מרשים בן 900 שנה. לא רחוק משם ניתן לראות את הכנסייה היוונית האורתודוכסית, וכן את הכנסייה הפרנציסקאנית. האגדה מספרת כי במהלך מסע כיבושיו במזרח התיכון, לן נפוליאון בבניין הכנסייה הפרנציסקאנית. בוקר אחד התעורר המצביא הצרפתי למשמע קולו של המואזין שעלה מהמסגד הקטן שממול. חמתו של נפוליאון שבערה בו עקב ההשכמה המוקדמת, שלף את אקדחו וירה במואזין יריה אחת שהביאה לנפילתו מהצריח ישר אל מותו.

ביקור ברמלה, בעיקר עם ילדים, אינו שלם ללא ביקור בבריכת הקשתות, מקום משכנם של אלימלך זורקין ו'הרעים' בספר חסמב"ה. הבריכה היא מאגר מים מקורה שנבנה במאה השמינית לספירה וסיפקה מים לתושבי העיר. הנוצרים קראו לבריכה 'סנטה הלנה' ע"ש אמו של הקיסר הנוצרי הראשון קונסטנטין. ושמה הערבי הוא 'ברכת אל ענזייה', כלומר בריכת העיזים. האולם מואר באמצעות פתחים בתקרה מהם שאבו בעבר את המים הממלאים את קרקעיתו.

כיום שטות סירות בתוך האולם הגדול ומלא המים. הילדים ישמחו לשוט בין העמודים והקשתות. הבריכה והכניסה אליה כרוכים בתשלום אולם היא נסגרת בשעה 14:30 מיד יום.

מחות לשטח בריכת הקשתות תמצאו מדשאה קטנה, שבה ניתן לנוח ולאכול את האוכל שהבאתם אתכם מהבית.  אתר נוסף שלפחות שווה אזכור הוא בית הכנסת הגדול של עדת הקראים, הנמצא ברחוב קלוזנר פינת שדרות הרצל.

 

שמורת הטבע נחל פולג

נחל פולג החוצה את השרון למלוא רוחבו. הנחל, זורם לאורך כ-17 קילומטרים, ומזמן לאורכו מסלולים שונים. הנחל שמתחיל את דרכו בסביבות קיבוץ רמת הכובש, ליד מושב בצרה, ממשיך מערבהועובר בדיונות החול שמצפון לרכס הכורכר שבאיזור מכון וינגייט ואז נשפך לים. ההליכה לאורכו מזמנת נוף ים תיכוני וכן אטרקציות שונות לילדים. המסלולים השונים מתאימים למשפחות (גם עם ילדים קטנים) אולם הדרך אינה מותאמת לעגלות. המסלול הראשון הוא אל "שער פולג" וחורשת ראשונים.משך הטיול הוא כשעה וחצי והוא מתחיל ומסתיים באותה נקודה. את הטיול מתחילים בתחנת הדלק "דור" שבכניסה לקיבוץ יקום שעל כביש החוף לכיוון צפון (10 ק"מצפונית להרצליה). מתחנת הדלק יוצא סימון שבילים שחור המוביל לכיוון פארק יקום. בדרך עוברים שלולית חורף וכן את "חורשת הראשונים"- חורשה של עצי אורן ירושלים שנטעה בידי ראשוני מושב אודים. החזרה למכונית מתבצעת בעזרת שביל סימון בצבע אדום דרך פארק יקום. ניתן לקצר את מסלול ההליכה ולצאת לטיול מפארק יקום (החניה בתשלום).

מסלול חילופי יוצא ומסתיים בכניסה למכון וינגייט. יוצאים מרחבת החניה של המכון לכיוון מערב בשביל על הנחל. השביל יורד לחוף הים ונתח על רכס הכורכר. הנוף לים מרהיב ומזמן גם בקור בדיונות חול הפזורות סביב, והכל חינם אין כסף.

 

ואם החלטתם בכל זאת להישאר בבית…

שתי המלצות מקוונות שיעניקו לילדים שעה של קורת רוח ולכם ידיעה כי גם אם הילדים במחשב, לפחות תדעו שהם צופים במשהו חיובי ולא מכלים את זמנם.

אמנם אין כמעט מי שלא מכיר את "ערוץ מאיר לילדים", אולם חשוב לחזור ולהזכיר את המיזם החשוב הזה של מכון מאיר, במסגרתו מועלים מידי יום תוכניות מתאימות לילדים בכיכובם של השחקנים  טוביה רוזנפלד ואסי צובל. באתר כמעט 300 תוכניות הועסקות במגוון רחב של תחומים החל במצוות של בין אדם לחברו, חגי ומועדי ישראל, מושגים ביהדות, אתרים ומקומות בארץ, היסטוריה יהודית ועוד. הכל מובא באמצעות סיפורים וסיטואציות משעשעות. הכניסה דרך אתר מכון מאיר. הגלישה והצפייה אינן כרוכות ברישום או בתשלום: www.machonmeir.org.il

מקום נוסף ולא פחות חביב הוא אתר "מדע-מידע", אתר משותף למשרד החינוך ולטלוויזיה החינוכית המאפשר לכם לצפות במאגר התוכניות הלימודיות של הטלוויזיה החינוכית. באתר תוכלו למצוא תוכניות מוכרות ואף נוסטלגיות בנושאים כמו יהדות, היסטוריה, מולדת, טבע ומדעי החיים ועוד. "קשת וענן", "פרפר נחמד", "הביתש לפיסטוק", "בלי סודות" ו"ארץ מולדת", הן רק דוגמאות מייצגות למה שתוכלו למצוא באתר. הגלישה אינה בתשלום, אולם היא כרוכה ברישום ובקבלת אישור וסיסמא לאתר בדוא"ל (קבלת האישור עלולה לקחת יותר מיום). כתובת: www.meda-media.ietv.gov.il