תרמו לצהר

עין שוקו

מאת אבשלום בר

ט' באב מאחורינו, מה שאומר ששיא עונת הטיולים האמיתית החלה לה בשבוע האחרון. גם השנה חלק גדול מהמטיילים יצפינו לעבר מסלולי המים של רמת הגולן והכנרת, וזוהי הזדמנות לערוך היכרות עם כמה אתרים "רטובים" ופחות מוכרים באזור.

"עין שוקו" הוא שמו של מעיין הממוקם על המצוקים המערביים של קיבוץ מבוא-חמה. במקום נביעה טבעית שמזרימה את מימיה בתעלת אבן לבריכה קטנה המצויה על שפת המצוק המשקיף על הכנרת. מסביב חורש טבעי אופייני המעניק שפע של צל והופך את פינת החמד הזאת לאידיאלית לפיקניקים וגם לשהות לילה. ההגעה למקום אפשרית ברגל או באמצעות רכבי שטח בעלי הנעה כפולה (4X4).

איך מגיעים?

נכנסים בשער קיבוץ מבוא חמה וחוצים את הקיבוץ לאורכו עד לקצהו המערבי. המסתיים בגדר שעל שפת המצוק. מחפשים בגדר היישוב שער, עוברים דרכו ומתחילים לרדת לאורך שפת המצוק בשביל. השביל מאוד תלול והירידה בו ברגל עלולה להיות בעייתית לילדים צעירים. הירידה עצמה נמשכת כ- 15 דקות, שלאחריהם מגיעים לשלט עץ ברור שעליו כתוב "עין שוקו". חשוב להקפיד ללכת אך ורק בשביל המסומן. האזור כולו ממוקש, וכל סטייה מן הדרך מסוכנת ביותר.

אם כבר הגעתם לאזור זה של דרום רמת הגולן, כדאי לבקר בעוד שני מקומות סמוכים. ביציאה מקיבוץ מבוא חמה, פונים שמאלה וממשיכים כ-10 ק"מעד לקיבוץ מיצר. עוברים את הפניה לקיבוץ (לא פונים) וממשיכים עוד100 מ'ישר עד לשלט המפנה שמאלה לדרך עפר ולעין פיק. עין פיק הוא מסלול מעגלי המיועד למשפחות והעובר בין חורבות הכפר תאופיק והבוסתנים של הכפר. המסלול עובר בתוך חורש טבעי סמיך ובין נביעות מים צוננות. המסלול עובר בתוך שטחי מרעה (חשוב לסגור את גדרות הבקר במידה ואתם נאלצים לפתוח אותם), והוא מסתיים באותה נקודה בה הוא מתחיל. אורכו הכולל של המסלול נע בין שעה לשעה וחצי , תלוי בקצב ההתקדמות. לאורך המסלול ספסלים למנוחה עם תצפית לנוף.

נביעה נוספת בקרבת מקום היא "עין עקב" הנמצאת במורדות הדרומיים של הגולן לכיוון חמת גדר. ביציאה מקיבוץ מבוא חמה פונים ימינה וממשיכים כ-9 ק"מלכיוון הירידה מהגולן. הכביש תלול ויורד בפיתולים חדים. לאחר הפיתול השני, מצד ימים שלט ושביל עפר לעין עקוב. במקום נביעה קטנה הזורמת בתעלות אבן לבריכה קטנה. הנביעה בימים אלו קטנה מאוד, והמראה די מאכזב.

בכל מקרה אל תוותרו על ביקור ב"מצפה לשלום" (כקילומטר דרומית לקיבוץ כפר חרוב הצמוד מצפון למבוא חמה). התצפית המרהיבה במקום לאזור עמק הירדן והכנרת נותנים תחושה של פחד גבהים מחד ומרחבים מאידך. מומלץ ביותר.