תרמו לצהר

ירושלים ייחודה באיחודה

מאת אורי אורבך

השבוע נועלת ירושלים את חגיגות שנת הארבעים ומציינת את תחילתה של שנת ה- 41 לאיחודה. השקט הביטחוני של השנים האחרונות מושך לירושלים מידי שנה אלפי תושבים חדשים מהארץ ומחו"ל. שכונות חדשות מתרחבות, ושכונות ותיקות עוברות מתיחת פנים. העיר העתיקה זוכה מדי יום לביקורים של אלפי מטיילים ותיירים, ואתרי התיירות והתפילה המקודשים והחשובים לשלוש הדתות זוכים לנוכחות גדולה של קהל מהארץ ומחו"ל. מרכז העיר ירושלים זכה אף הוא לעדנה מחודשת והכיכרות מלאים המון אדם.

חגיגות איחוד ירושלים הן אירוע של מדינת ישראל כולה, בהן מציינים תושבי ישראל ויהודי העולם את העובדה שהעיר אינה חצויה עוד. בירת ישראל והעם היהודי כבר אינה יושבת בדד ובלבה חומה. מדובר בעיר הנפתחת לרוחות שונות ומנסה לשלב בין אמונות ודעות, טעמים והרגלים מנוגדים. ייחודה של ירושלים באיחודה, כשהקשר בין העיר החדשה לעיר העתיקה הופך את בירת ישראל לעיר מרכזית ואטרקטיבית. ירושלים שבין החומות, השכונות הותיקות שמחוץ לחומות והשכונות החדשות שנבנו בדור האחרון הן כולן עיר אחת, מיוחדת ומאוחדת.
מדוד המלך אשר קבע את ירושלים כעיר המלוכה ועד לימינו אלה, ירושלים שילבה בתוכה משאת נפש ומושא כיסופים מחד, ומציאות יומיומית של בנייה ופיתוח מאידך. לפני 41 שנה חל מפנה היסטורי עת חוברו להם יחדיו בסערת הקרב שני חלקי העיר החצויה. בשנים שחלפו ידעה ירושלים גם מכאוב וסבל, אבל למרות כל הקשיים היא הפכה לעיר שחוברה לה יחדיו. בירת העולם היהודי הפכה מעיר המאוימת בידי אויביה, לעיר בוטחת וגאה. עיר המגשימה את ייעודה כבירת מדינת ישראל, ומקפידה לשמור על המקומות הקדושים לבני כל הדתות.
בשנה החולפת ציינה מדינת ישראל את האירוע ההיסטורי של שנת הארבעים לאיחוד העיר ואת התקופה שחלפה מאז אייר תשכ"ז בשלל אירועים. ירושלים הצדיעה ללוחמיה, חיבקה את תושביה, האירה פנים לאורחיה וחגגה עם כל אוהביה. מכל רחבי הארץ והעולם באו להם עשרות אלפים שצעדו, טיילו והתפללו בה בחגיגות. המגוון האדיר של המשתתפים ושל האירועים עמד ביסוד החגיגות, ומצוי גם ביסודה של ירושלים: עיר ססגונית, פתוחה לכל ומתאימה לבני כל העדות כולן, ויחד עם זאת גם בעלת אופי וייחוד משלה. זוהי עיר המאחדת ישן עם חדש, מסורת עם חדשנות. מחפירות עיר דוד ועד חפירות הרכבת הקלה עובר קו אחד: עיר אחת, מרכזית שחיי המעשה שבה כרכים בזיכרון ההיסטורי.
"שאלו שלום ירושלים ישליו אוהביך" שורר דוד המלך, ואנו בני בניו של דוד וממשיכי דרכו בירושלים נאחל במילותיו שלו: יהי שלום בחילך שלווה בארמנותיך". יום ירושלים שמח

 

אורי אורבך, פובליציסט ועיתונאי