תרמו לצהר

שמיניסטים עם הפנים לקהילה

מאת איתמר ליברמן

שמיניסטים עם הפנים לקהילה

 

כיום כמעט ואין מי שאינו מכיר את ארגון "לאורו נלך- שמיניסטים למען הקהילה", ובדיוק בגלל זה קשה להאמין שארגון בעל פריסה אדירה שכזאת נולד מיוזמה פרטית. הכל החל לפני כמה שנים כשישיבת "אור מנחם" בקרית ארבע, והעומד בראשה הרב אבינעם הורוביץ, החליטו לעשות שינוי במציאות החברתית בישראל והקימו ארגון מתנדבים הבנוי על תלמידי שמינית. במהלך השנה הראשונה של הפרויקט יצאו תלמידי הישיבה בקרית ארבע להתנדב בערים וביישובים שונים. הייתה זאת התארגנות עצמאית, קטנה  ולא מוכרת, אולם עם השנים היא התפתחה והפכה לפרויקט ארצי.

לאחר שהפיילוט בישיבת קריית ארבע הוכתר בהצלחה יתירה, הצטרפו לפרויקט עוד ועוד בתי ספר, ישיבות תיכוניות, אולפנות, תיכונים דתיים וחילוניים, כשמסגרת הפעילות קבלה את השם "לאורו נלך" ומנציחה בכך את דמותו של אבי כיפות הסרוגות, הרב נריה זצ"ל.

כיום מתנהל פרויקט "לאורו נלך" תחת ניהולו של הרב בני וורצמן ואתו צוות אנשים מסור ואיכותי. הללו מפעילים אלפי בני נוער בכיתות י"ב, ולעיתים גם מכיתות י"א, ממוסדות חינוך מהצפון ועד הדרום במסגרת התנדבותית פעם בשבוע בתחומי החינוך, הרווחה והבריאות בערים וביישובים הסמוכים למקום מגוריהם. לכאורה מדובר בפרויקט המנוגד להגיון, שהרי תלמידי כיתה י"ב הנמצאים בשיאה של תקופת מבחני הבגרות, לא ימצאו זמן להתנדב בקהילה.

בפועל, הבינו במערכת החינוך בשנים האחרונות את התרומה הגדולה של שילוב התנדבות יחד עם לימודים ואפילו מפנים לטובת כך יום שלם במערכת מידי שבוע. כך הופכת השגרה היומיומית של התלמידים למסגרת מורכבת שיש בהם גם קבלת משמעות וסיפוק אדיר.

תפיסה זו חוללה מהפכה חינוכית וערכית לא רק במערכת החינוך אלא גם, ואולי בעיקר, אצל התלמידים המתנדבים המעידים כי הם מקבלים מההתנדבות יותר משהם מעניקים. שעה או שעתיים בהתנדבות נותנים תוכן לחייהם ומפתחות את אישיותם בצורה שלא ניתן לתאר.

בכדי ללמוד קצת יותר על הארגון ראיינו את הרב בני וורצמן, מנכ"ל "לאורו נלך":

מה דחף את המייסדים להקים ארגון כמו "לאורו נלך"?

" הפרויקט נולד מתוך הרגשה כי יש צורך לתת לבני הנוער מענה חינוכי ערכי נוסף להיותם תלמידי שמינית. תחושה זו היא שהולידה אצל המייסדים והיוזמים את הפרויקט שאז מנה כמה עשרות תלמידים והיום כולל חמשת אלפים בני נוער מתשעים מוסדות ברחבי הארץ, דתיים ושאינם דתיים. המציאות המדברת בעד עצמה מראה עד כמה המייסדים צדקו".

האם הארגון הצליח לחדור לתודעה הציבורית והחינוכית?

" אני חושב שכמות כזו של מוסדות השותפים בפרויקט החשוב הזה וכן אלפי התלמידים המתנדבים בהתמד, באופן קבוע ובמסירות, מוכיחים בבירור שהפרויקט פורח ומשגשג וזוכה לאהדה ופרסום נרחב הן במערכת החינוך הדתית והן בזו הכללית. ישנם מוסדות חינוך רבים שמעוניינים לקחת חלק בפרויקט וזה מחמם את הלב. גם משרד החינוך רואה חשבות בפרויקט והוא כולל אותו בתוכנית הליבה החינוכית.

לדעתי כל אלה מראים בבירור שיש מקום לתוכנית חינוכית כמו זו של "לאורו נלך" במערכת החינוך, גם בהקשר לשאיפה להישגיות והצלחה בבגרויות. ישנה אפשרות לשלב את שניהם בתוך שנת הלימודים מבלי שהתלמידים והישגיהם יפגעו, ואין מקום לחשוש מכך".

 

ליצירת קשר, לתרומות ולהצטרפות:

"לאורו נלך",  רח' חיל האוויר 60, פסגת זאב, ירושלים. טלפון: 02-5854627 פקס: 02-5853717

דוא"ל: office@leoro.net או באתר האינטרנט: www.leoro.net