תרמו לצהר

רק לא מלחמת אחים

מאת אלישיב רייכנר

ראשית, אני מוכרח להודות כי עוד לפני שבררתי במה עוסק ספרו החדש של חגי סגל, היה ברור לי שאקרא אותו עד תומו. כתיבתו של סגל, עיתונאי ותיק, היא שילוב מנצח של כושר ביטוי קולח, הומור דק, וידע מרשים בהיסטוריה של מדינת ישראל. התכונות הללו מאפיינות גם את ספרו החדש 'רק לא מלחמת אחים'.

העלילה המרכזית היא סיפורו של ידידיה סגל, לוחם אצ"ל ודודו של המחבר, שנחטף על ידי ארגון ההגנה במהלך עונת 'סזון' שנייה שהתרחשה חודשים ספורים לפני הקמת המדינה. גופתו של ידידיה נמצאה יום למחרת חטיפתו ליד הכפר הערבי טירה. באצ"ל טענו שהוא נרצח על ידי ההגנה במהלך חקירתו או ניסיון בריחתו. בהגנה טענו שהוא נרצח על ידי ערבים לאחר שברח מחוטפיו. חגי סגל חקר במשך שנים ארוכות את סיפור חטיפתו וחקירתו של דודו. בספר הוא פורש את כל הפרטים שפורסמו ושלא פורסמו בפרשה, ולמרות שאין באמתחתו הוכחות נחרצות לגרסת האצ"ל, הקורא מתקשה שלא להשתכנע שידידיה סגל אכן נרצח על ידי אנשי ההגנה.

אבל 'רק לא מלחמת אחים' הוא לא רק סיפורו האישי של ידידיה סגל. הספר מגולל את כל סיפור מלחמות היהודים שהתנהלו בין אנשי ההגנה לאנשי המחתרות במחצית הראשונה של המאה הקודמת. סגל מסיר את האבק מעל פרשיות כאובות שלא זכו להתייחסות ראויה בעיקר מסיבות פוליטיות, ומאיר באור חדש תקופה מרתקת וחשובה בתולדות מדינת ישראל.

שמו המהדהד של הספר לקוח מקריאתה של מלכה סגל, אמו של ידידיה הי"ד, שביקשה מאנשי האצ"ל שלא לנקום את מותו של בנה. תוכן קריאתה של מלכה סגל עובר כחוט השני לאורך כל העימותים הקשים בין יהודים ליהודים, המתוארים בספר. ההימנעות ממלחמת אחים מאפיינת גם את התנהלותו המאופקת של מנחם בגין בפרשת אלטלנה ובפרשיות נוספות, והיא מהדהדת לאורך עשרות שנים, מתקופת המנדט הבריטי ועד למאבקי שמאל-ימין של ימינו.

אחת הדמויות המרתקות בספר היא דמותו מלאת החן של יוסף סגל, סבו של חגי סגל ואביו של ידידיה הי"ד. סגל מתואר על ידי נכדו כאיש בעל אופטימיות בלתי נלאית הן בחייו הפרטיים והן בחייו הלאומיים. אישיותו המרשימה מספקת גם היא הסבר להתנהגותה האצילית של משפחת סגל לאחר רצח בנם. מסכת חייו של יוסף סגל גם מעשירה את הקורא בסיפורים היסטוריים רבים. אחד מהם הוא סיפורה של שכונת אחוזה בחיפה. סגל הסב היה מחלוצי השכונה. סיפור הקמתה של השכונה, ותיאור שנותיה הראשונות זוכים להתייחסות נרחבת בספר.

הספר מספק גם פן בלשי. ההתחקות היסודית של חגי סגל אחרי כל בדל מידע בפרשיית חטיפתו של דודו, מייצרת עניין לאורך כל פרקי הספר. סגל מגיש לקורא לא רק רומן היסטורי אלא גם תחקיר עיתונאי. אולם לטעמי, הבשורה של הספר אינה בחשיפת הפרטים החדשים בפרשייה הכאובה של ידידיה סגל. "רק לא מלחמת אחים" מצליח לשאוב את הקורא לתקופה היסטורית מרתקת. הסגנון הקולח מעורר סקרנות וחשק ללמוד עוד על תולדות מאבקן של תנועות המרי בימי המנדט. קשה גם שלא להתאהב באופטימיות של בני משפחת סגל הנסוכה על כל פרקי הספר. כשהספר מעיד על מחברו שניחן אף הוא בתכונה המשפחתית הזאת.    

"רק לא מלחמת אחים, הוצאת שילה ברכץ ו'מקור ראשון'.

 

אלישיב רייכנר הוא סופר, עיתונאי ב"מקור ראשון" וחבר מערכת "נקודה"