תרמו לצהר

יש מקום בארץ ישראל

מאת אלישיב רייכנר

כמעט כל הורה שואל את עצמו מידי פעם איך ינחיל לילדיו את אהבת הארץ וידיעתה. הדרך הבדוקה והמנוסה היא דרך הרגליים, אלא שלא כולם יכולים להרבות בטיולים, מה גם שבמשך חודשים רבים בשנה, בפרט בחודשי החורף הבעל"ט, הטיולים אינם עומדים על הפרק. כאן נכנסים אמצעים נוספים כמו, למשל, ספרים.

תמר הירדני, עיתונאית ומורת דרך, כותבת במשך למעלה משבע שנים מדור בשם 'סיפור על המקום' בעיתון הילדים והנוער 'אותיות'. לאחרונה קובצו עשרות מסיפורי המדור בספר הנקרא 'יש מקום בארץ ישראל'. הסיפורים שופכים אור על עברם של עשרות אתרים ומקומות בארץ. חלק מהסיפורים מוכרים מאוד, חלקם פחות, ומעבר להנאה שבקריאתם, הם מותירים ידע רב אצל הקורא, צעיר כמבוגר כאחד.

באמצעות הסיפורים שבספר ניתן ללמוד בין השאר על גבורתו של האיש שעל שמו נקרא משה דיין, על כמעט טביעתו של מחבר ההמנון הלאומי בביצת החולה, על סיפורם המשעשע של שדרות רוטשילד בתל אביב, על המפגש שבעקבותיו החליט בן גוריון להעתיק את מקום מגוריו לנגב, או על נסיבות בחירת הבית בו הוכרזה מדינת ישראל.

מעניין כי מטרתה של המספרת הייתה לספר סיפור טוב ולאו דווקא להיצמד לאמת המדעית. זו גם הסיבה בגללה היא בחרה להביא גם את האגדות שנרקמו סביב מקומות או אירועים, גם אם הדברים לא הוכחו במחקר. כך למשל בסיפורה של שיירת הל"ה, שכל חבריה נפלו בדרכם לגוש עציון הנצור, מזכירה הירדני את סיפור הרועה הערבי שעל פי השמועה גילה את חברי השיירה וזכה לרחמיהם, וגמל להם רעה תחת טובה כשהזעיק את ערביי הסביבה שתקפו אותם והביאו לנפילתם. סיפור הרועה הערבי הופרך זה לא מכבר על ידי מספר חוקרים שחקרו את סיפור שיירת הל"ה, אולם, כאמור,  דבר זה לא מנע מהמחברת (לטעמי בצדק) לאמץ אותו, ולו משום שמדובר בסיפור טוב שקיימות גרסאות התומכות בו.

חיסרון אחד בולט בספר המרתק הזה, והוא העדרו של מפתח לפי המקומות שהיה יכול לסייע ביד הקורא המעוניין למצוא סיפור או מקום מסוים. במקום זאת הספר נפתח ללא כל הקדמה, מבוא או תוכן. אמנם בעמוד האחרון מובאים שמות כל הסיפורים, אך מהשמות בלבד לא תמיד ניתן לדעת מהו המקום עליו מסופר, דבר שמצריך את המעיין לדפדף בכדי לאתר את המקום המבוקש.

"יש מקום בארץ ישראל" הוא ספר צבעוני ומאיר עיניים, מעוטר בעשרות תמונות ובאיורים הפותחים כל אחד מארבעת שעריו. חבל רק ששמה של המעצבת והמאיירת המוכשרת אביגיל מאייר, אינו מצוין בשום מקום בספר. "יש מקום בארץ ישראל" הוא מתנת בר מצווה או בת מצווה נהדרת. בני נוער ימצאו בו עניין רב, ולא פחות מכך הוריהם.

"יש מקום בארץ ישראל" מאת תמר הירדני, הוצאת דני ספרים. 256 עמודים.

 

אלישיב רייכנר הוא עיתונאי ב"מקור ראשון" וחבר מערכת "נקודה"