תרמו לצהר

בין ים לים

מאת רונית לוינשטיין-מלץ

נתחיל בווידוי: קשה לי מאוד לכתוב על ספרות המיועדת במקור לשכבת הגיל הצעירה. אינני יודע אם מדובר בעניין של גיל, תחומי עניין או סתם עצלות, אבל לספר שמצהיר על כריכתו כי הוא מיועד לבני הנעורים יש אצלי סיכוי נמוך. המדד שלי, במקרים שכאלה, נסמך בעיקר על ילדי – שלמרות שאף אחד מהם עוד לא מתהדר בגיל דו- ספרתי, הם צורכים ספרות המיועדת לבני הנוער בעיקר (בעיקר רעות- הבכורה שבהם). אני מקדים ומציין עובדות אלה, משום שאת "בין ים לים", כמו את ספריה הקודמים של רונית לוינשטיין-מלץ, "בלעה" רעות בבת אחת ובשקיקה גדולה, ובינתיים הספיק הספר לנדוד הלאה לחברותיה לכיתה. כל אלה מעידים עד כמה הצליחה לוינשטיין-מלץ למצב את עצמה בשנים האחרונות כסופרת פופולארית בקרב ילדים ובני הנוער בישראל. תעיד על כך גם בחירתה לסופרת האהובה ביותר במצעדי הספרים. את סדרת הספרים שלה- "אני בעקבות שמי" במסגרתה מתוודע הקורא בכל פעם לגיבור אחר המנסה להתחקות אחר שורשי שמו, היא החלה לכתוב לפני כחמש שנים. במהלך חמש שנים אלו הוציאה לוינשטיין-מלץ ארבעה ספרים, כש"בין ים לים" הוא האחרון שבהם.

 

"בין ים לים" מביא את סיפורם של שלושה אחים המקבלים צרור מסתורי של כתבי חידה המובילים אותם למסע בעקבות שמם דרך רחובותיה וימיה הראשונים של העיר תל-אביב. ההרפתקה יוצאת בשלב כל שהוא מכלל שליטה, כשתוך כדי חשיפת האירועים המרתקים המסתתרים בין בתי העיר וסמטאותיה מסתבכת החבורה עם גנב מבוקש, מוכרת נעדרת ובני דודים מעיקים. כל אלה מובילים את השלושה למרכזה של חקירה משטרתית, דבר שמאפשר להם לאסוף עוד כמה חוויות על הדרך.

כמו בספריה הקודמים של לוינשטיין-מלץ, גם "מים אל ים" רצוף במתח ותגליות מעוררות סקרנות שהמימד ההיסטורי לא נעדר מהם, מה גם שהספר רואה אור לרגל שנת ה-100 לעיר ת"א וכן לשנת ה-60 של מדינת ישראל. בראיונות שהעניקה לאחר פרסום ספרה, סיפרה לוינשטיין-מלץ כי במסגרת ההכנות לכתיבת הספר היא השקיעה זמן ארוך בלמידת ההיסטוריה של העיר תל-אביב, ומדף מיוחד בביתה הוקצה לספרי העיר אותם אספה בכיתות רגליים בין ספריות וחנויות יד- שנייה. לדברי ביתי הבכורה פירות התחקיר הנ"ל ניכרים ללא ספק בין דפי הספר, השזור באירועים היסטוריים, מקומות וציוני דרך המעניקים ערך מוסף לעלילה ולקריאה בספר בצורה שאיננה פוגמת באווירה ובמסגרת הסיפורית.

 

"בין ים לים" – סדרת "פרוזהעשרה" מבית "ידיעות ספרים", 307 עמ'

 

איתמר מור, עורך עלון "השבת".