תרמו לצהר

פרקי זיכרון לנופלים

מאת איתמר מור

ימי הזיכרון והעצמאות שאנו עמודים בפתחם הם הזדמנות לסקור כמה מהספרים שיצאו בשנים האחרונות לזכרם של נופלים. משפחות שכולות רבות, המשתייכות בעיקר למגזר הדתי, בוחרות להנציח את הבן שנפל בהוצאתו של ספר מאמרים תורניים בנושא או בתחום שאפיין דמותו של הבן. ספרים אלו כוללים ברובם גם פרולוג ופרקי זיכרון המתאפיינים בכתיבה יותר אישית על הנופל, תמונות ודברים של החברים והמשפחה. בפינתנו נסקור שלושה ספרים שכאלה שיצאו לאור בשנים האחרונות, ושהמאמרים המופיעים בהם רלוונטיים לכל אחד ואחד.

את הספר "נדיבי עמים" הוציאה משפחתו של סגן ניסים בן דוד הי"ד שנפל במבצע חומת מגן. ניסים למד במכינה הקדם צבאית בעצמונה ושירת בקומנדו הימי ולאחר מכן בסיירת גבעתי. עם היציאה למבצע חומת מגן בפסח תשס"ב, התנדב ניסים ללחימה והצטרף לפלוגת החוד של גדוד 51 של חטיבת גולני שפעלה במחנה הפליטים ג'נין. ניסים נפגע ונפל כשעמד בראש הכוח שפרץ למחנה. בן 22 היה בנופלו. הספר שזכה בימים אלה לצאת במהדורה שנייה, מחודשת, מורחבת ומהודרת לרגל חגיגות ה- 60 לעצמאות ישראל, כולל אסופת מאמרים בנושאי מידות ואמונה שנכתבו על ידי מקבץ רחב ומגוון של רבנים ואישי ציבור המשתייכים לציונות הדתית וביניהם הרב יובל שרלו, הרב מרדכי אלון, הרב אליעזר מלמד, אל"מ (מיל.) מוטי יוגב, הרב אלישע וישליצקי, הרב שלמה אבינר, הרב חיים דרוקמן ורבים נוספים. בספר גם שני מאמרים שנכתבו ע"י ניסים הי"ד. הספר מחולק לחמישה פרקים (שערים) המציינים שלבים שונים בעבודת המידות, כשכל שער נפתח בתצלום של ניסים הי"ד. עיון קצר בפרקי הזיכרון שבסוף הספר מסבירים את הבחירה בתחום המידות כנושא מוביל בספר. בסיפורי החברים מצטיירת דמותו של ניסים, כאדם צנוע המשתדל שלא להתבלט וזאת למרות מעלותיו, כישרונותיו ויכולותיו. הספר מודפס כולו על נייר כרומו משובח והוא כולל 432 עמ'.

הספר השני הוא "כלביא שכן" שיצא לזכרו של סמ"ר גדי עזרא הי"ד שנפל באותו אירוע שבו נהרג נסים בן דוד. גדי שיצא תחת אש עזה בכדי לחלץ את ניסים שנפגע, נהרג גם הוא במהלך ניסיון החילוץ. על מעשהו זה הוענק לו צל"ש לאחר נפילתו על גילוי רעות, אומץ לב ורצון עז להציל חיי אדם. בן 23 היה בנופלו. הספר שיצא לאור לפני כחמש שנים מרכז בתוכו אסופת מאמרים בנושא ימי הזיכרון והלאום (יום השואה, יום הזיכרון, יום העצמאות ויום ירושלים). עורכי הספר  מטעם המכון התורני "אור עציון" שהוציא לאור את הספר, מעידים בהקדמה כי השתדלו להביא כותבים מכל קצווי הקשת התורנית ובכך להביא לידי ביטוי את דמותו של גדי שהייתה כלל ישראלית. לצד שמות כמו הרב דוד סתיו, הרבצ"ר הקודם הרב ישראל וייס, הרב שי פירון, הרב יעקב אריאל והרב יהודה עמיטל, ניתן למצוא גם את הדיין הרב שלמה דייכובסקי, הרבנים הראשיים לשעבר- הרב עובדיה יוסף והרב ישראל מאיר לאו והרב זלמן נחמיה גולדברג. הספר מחולק לשלושה חלקים עיקריים: מאמרים, הספדים ופרקי זכרון. מכתבי החברים המובאים בחלק האחרון, שחלקם הגדול אינם דתיים, מצליחים במילים קצרות להעיד עד כמה הצליח לגעת גדי בנפש כל הסובבים אותו.

הספר השלישי הוא "איש אשר רוח בו- פרקי מנהיגות ישראלית", שיצא לאור לפני כארבע שנים לעילוי נשמתו ולזכרו של מח"ט חברון, אל"מ דרור ויינברג הי"ד שנהרג במוצש"ק "ויצא" תשס"ג בציר המתפללים בחברון במהלך תקיפה של חוליית מחבלים. הספר מחולק לארבעה חלקים העוסקים במהות ההנהגה וצורותיה וביחס שבין המנהיג והציבור. מחבר הספר, הרב מאיר כהן מהמכינה הקדם צבאית בעצמונה וידידו הטוב של דרור הי"ד, מספר בהקדמה כי הורותו ולידתו של הספר בדרישה שעלתה מצד התלמידים במכינה שיצאו לקורסים פיקודיים ולקצונה ובקשו לקבל הדרכה תורנית בנושא מנהיגות. "יחיד ומיוחד היה חברי ורעי אשר היה לי כאח, אל"מ דרור וינברג הי"ד, שזכיתי ללמוד עימו בחברותא חלק מהפרקים של דברי אלקים חיים אלו ואף זכיתי בכך שדרור עבר על חלק מהפרקים הכתובים והעיר את הערותיו החשובות ", כותב הרב כהן באותה הקדמה ומוסיף כי "בעיוני בדבר ה' ראיתי את דרור, ובהתבוננותי בדרכי מנהיגותו ראיתי את תוכן דבר ה'".

"נדיבי עמים", בהוצאת הקרן להנצחת הקצין ניסים בן דוד, 432 עמ' להשיג בטלפון: 052-3732622

"כלביא שכן" בהוצאת המכון התורני "אור עציון", 600 עמ'  להשיג בטלפון 08-8502822

"איש אשר רוח בו"/ הרב מאיר כהן 198 עמ' להשיג בטלפון  054-6671491

 

איתמר מור, עורך עלון "השבת"