תרמו לצהר

לא רוצה להיות מלכה

מאת ד"ר דניאל גוטליב

שאלה:

 

אני יתומה שגדלה עם דוד שלי שהוא אמנם אדם מאוד נחמד, אולם יש לו תכנונים מפורטים עבורי בנוגע למה עלי לעשות, עם מי עלי להתחתן ועוד כהנה וכהנה. הוא חושב שנועדתי לגדולות, ומציע לי כל מיני שידוכים ממשפחות מיוחסות. לאחרונה הוא אף בקש ממני להשתתף בתחרות יופי מוזרה שנקראת "מיס פָרַס". האמת היא שלרוב אין לי חשק ללכת בכיוונים שהוא מציע. אני כשלעצמי חושבת שאני חסרת ביטחון ולא יפה במיוחד. אני מפחדת לדבר במקומות לא מוכרים ויש לי חרדות מהופעה בחברה. האמת היא שאפשר למלא מגילה שלמה מהסיפור שלי.. לפעמים כ"כ רע לי שבא לי לתלות את עצמי על עץ. מה עלי לעשות?

השם שמור במערכת

 

פתשגן כתב התשובה:

שאלתך מתארת שאלה מוכרת המופיעה בספרות המקצועית המוכרת בכמאה עשרים ושבעה מדינות. אני באופן אישי אפילו זוכר מקרה דומה שנתקלתי בו בקליניקה בכוש לפני שנים רבות. על כל פנים, לבקשתך אתייחס לשאלותיך ככתבן וכלשונן:

את מספרת כי לדעתך את אינך יפה במיוחד. ובכן ניתן לפתור את העניין די בקלות. ראשית עליך למצוא בחור ששתה מספיק יין. לאחר שתמצאי בחור שכזה, אין לי ספק שהוא ימצא בך את היופי שאת לא מוצאת. במידה ואת באמת מכוערת, אני ממליץ על שהייה של שבעה ימים לפחות בשמן המור בנסיון לפתור את הבעיה.

לעניין ההשתתפות בתחרות "מיס פרס" וההתנגדות להשתדכות עם משפחה מיוחסת. מקריאת שאלתך אני יכול להניח כי את בחורה בעלת עקרונות ולכן את לא מוכנה להתפשר גם אם מדובר ב"שידוך" טוב. כפי שמן הסתם את יודעת מהקריאה בטורים שלי, את בוודאי מודעת לכך שאני דוגל מאוד בפשרות כדרך לפתרון בעיות וסכסוכים בחיים. מכאן שלדעתי מצבך כיום אינו שונה מכל מקרה אחר שבו יש מקום לפשרות. אחרי הכל מדובר רק בעקרונות ולא בדברים חשובים באמת כמו כסף או כבוד.

את מספרת כי את מהססת לדבר ולא אוהבת להגיע למקומות בלי הזמנה פורמאלית. לדעתי פתרון הבעיות הללו טמון ביכולתך "לזרום". כשנקרית בפניך הזדמנות כמו מסיבה או כל אירוע אחר, לדעתי אסור לך להסס. הדרך היחידה לפתור את הבעיה היא לקפוץ למים, לא לפחד ולהאמין בעצמך. תוכלי לעשות זאת אם תשדרי לעצמך מסרים חיוביים. גם דמיון מודרך יוכל לסייע לך רבות בעניין זה. עליך לראות את עצמך כאילו את מישהי חשובה, מלכה לפחות. חוץ מזה, תגידי את האמת: ממה יש לך כל-כך לפחד? במה מדובר בסך הכל? אפשר לחשוב שמדובר בכניסה לחצר המלך של מלך פסיכופט ההורג את נשותיו, או משהו כזה… לא צריך לעשות מכל דבר טרגדיה.

בעניין הבושה חוסר הביטחון העצמי והחשש לפתוח את הפה, נדמה לי שלא מדובר בבעיה רצינית. אחרי הכל, מה כבר יש לך לומר שכדאי שאחרים ישמעו? אם החרש תחרישי בעת הזאת מה כבר יכול לקרות? תאמיני לי שגם אם לא תאמרי כלום, אף אחד לא ימות בגלל זה.

לסיום אני חייב לציין כי לאחר עיון נוסף בשאלתך אני מזהה דילוזיות של גדלות המרמזות על כך שאת בהחלט יכולה להיות דמות גדולה ואפילו נשיאותית. מכאן שגם אם אין לך סיכוי למצוא שידוך טוב, את יכולה לנסות ולפתח את הצד הזה. אם בא לך, למשל, להיות מלכה הרי שאת בהחלט יכולה בפורים להתחפש לאחת כזאת ובצורה שכזאת להגשים את הפנטזיה שלך.

 

ד"ר דניאל גוטליב הוא פסיכולוג קליני ומטפל משפחתי ומשמש כמנהל הקליני של מכון "שינוי" בהרצליה