תרמו לצהר

831

מאת איתמר מור

ספרות מתח הבאה מבית המדרש, גישה אמונית השואבת את כוחה מהפיסיקה הקוונטית ונושאים מורכבים נוספים עומדים במרכז כמה מהכותרים שראו אור לאחרונה. סקירת ספרים תקופתית.

 

831/ חיים נבון

אלחנן ואמיר הם שני תלמידי ישיבת הסדר הנסחפים בהרפתקה בלשית המתחילה בספר חידושים יוצא דופן המופיע באקראי על שולחנו של אחד מהם. התעלומה סביב הספר נקשרת לחייהם הפרטיים וגורמת להם להעמיק, לחקור ולחשוף סודות הקשורים באנשים הקרובים להם. חוץ מהלימוד והעיסוק בתעלומות מן העבר שני החברים גם בוחנים את עצמם, התנהגותם והבחירות שהם לוקחים ביחס לעולמם הרוחני בנושאים כמו ביטול תורה, כבוד תלמידי חכמים, ההורים, תופעת ה"ביצה", שירות צבאי משמעותי ועוד.

831 הוא ספר הפרוזה הראשון של הרב חיים נבון, ויש להודות כי הוא מרענן פחות בזכות עצמו, ויותר מעצם היותו חריג בנוף הספרות הדתית "החדשה"- ובעיקר זו הרבנית. אחרי כמה וכמה ספרים שאמצו לעצמם סגנון כתיבה "עגנוני- סבתואי" (שהפכה למאפיין כמעט קבוע בספרות הבאה מתוך ביהמ"ד), נבון מביא אל הקורא ספר הכתוב בעברית מצויה.

באשר לעלילה עצמה, 831 הוא ספר חביב אך לא מעבר לכך. אין כאן תובנות מעמיקות שיותירו אתכם פעורי פה או יגרמו לכם לשקוע בהרהורים קיומיים. הרב נבון מעדיף לתאר את הסיטואציות ולא להעמיק לתוכן. זהו ספר שמביא קוים של עולם מוכר (הישיבה, הז'רגון, הביטויים ועוד) יחד עם אלמנט מתון של סקרנות הקשור בעובדה שמדובר בסוג של ספר בלשי. 

אולם האמת היא ש-831 איננו באמת ספר מתח. הוא אמנם נע על הציר שבין פרוזה לסיפור בלשי, אולם הדמויות הסטריאוטיפיות והלעיתים גרוטסקיות שנבון מכניס לעלילה נותנות את התחושה כי לא מדובר לא רק במותחן אלא גם בסוג של פרודיה. דוגמא לכך היא יוחאי, חברו של אלחנן ושותפו לפרויקט "הפוסק ההלכתי", שמוצג בספר כמי שתמיד לובש ירוק- מלפפון וחוזר על כל משפט פעמיים…ו ישנם דוגמאות נוספות.

בשורה התחתונה, 831 הוא ספר חביב אבל לא מעבר לכך. אפשר להעביר איתו יום חורפי מתחת לשמיכה או נסיעה ארוכה ולהישאר עם חיוך. אולם מי שמחפש רגשות עומק, טלטולי נפש ותובנות שילכו איתו הלאה יאלץ להמשיך ולחפש. יוצא לאור בהוצאת "ידיעות ספרים".

 

חוק והשגחה/ בנימין פיין

הספר "חוק והשגחה" עוסק בנושאים חיוניים להבנת היחס שבין הרוח לחומר, בין הטבע להשגחה העליונה ופתיחות העולם להתערבות של אלוקים ואדם. מבחינה זו זהו ספר על חוקיות העולם והתפתחותו, על רקע ההכרה האנושית והפילוסופיה של המדע. את הנושאים הללו בוחן המחבר, פרופ' בנימין פיין, מתוך אספקלריא יהודית- אמונית.

בנימין פיין הוא פרופסור אמריטוס בבית הספר לכימיה של אוניברסיטת תל אביב, בעל שם עולמי בתחומו, שמקדיש את זמנו בשנים האחרונות לחקר היחסים שבין תורה ומדע. בספרו קובע פרופ' פיין כי העבודה הזרה בת ימינו היא הגישה החילונית המבוססת על האלהת הטבע וחוקיו כמקור אולטימטיבי לכל. לגישה זו הרואה במדע החילוני סוג של "דת" ועבודה אללית חשיבות רבה בחשיפת חולשתה ודלותה של התפיסה החילונית- וזו גם המשימה שעמדה אל מול עיניו של המחבר. בספר הוא מביא את הנסיונות השונים של האנושות להסביר את העולם במהלך הדורות וכן את הכשלונות. שיטתו של פרופ' דיין המחבר בין האמונה מחד למדע מאידך, מהווה גישה מקורית בתחום מחשבת ישראל לא רק מהבחינה המדעית אלא גם זו הפילוסופית. הפיזיקה הקוונטית כפתרון לסוגיית הבחירה והידיעה היא רק דוגמא אחת לגישה ייחודית זו שבה, לדברי המחבר, "האמונה שלנו אינה צריכה להיות כפופה למצב הידע שלנו בזמן נתון".

הספר יצא לאור בהוצאת מכון "הר ברכה" (378 עמ' כריכה קשה). להשיג בטלפון: 970958802-