תרמו לצהר

שאלות נפוצות - סידורי קבורה ואבלות

לתמיכה מיידית התקשרו 054-711-0012

עזרתם לי. אני רוצה לתרום לצהר לאבלים

אבלות-שאלות נפוצות

הכנות לקראת הלוויה

מהם האישורים הנדרשים בכדי לקבור את הנפטר?

במידה והפטירה ארעה בבית החולים, אתם אמורים לקבל מספר אישורים אשר בלעדיהם לא ניתן לבצע את הקבורה. האישורים הנדרשים לצורך הקבורה הם:

1. תעודת פטירה – ניתן לקבל על ידי צוות בית החולים

 2. תעודת זהות של הנפטר

במידה והפטירה ארעה בבית עליכם ליצור קשר

עם התעודות הנ"ל יש לגשת למשרד קבלה ושחרור חולים בבית החולים לקבלת רשיון קבורה . עם רשיון הקבורה עליכם לגשת למשרדי החברה קדישא לצורך קביעת סידורי הלוויה. במידה והפטירה ארעה מחוץ לבית החולים יש לזמן צוות מד"א אשר יקבע את המות. רופא מד"א מוציא למשפחה הודעת פטירה איתה יש לגשת למדור רשיונות קבורה בלשכת משרד הבריאות באזור המגורים.במידה ורופא מד"א יחליט כי מדובר במות לא טבעי מד"א תזמן את המשטרה על מנת לחקור את נסיבות המות.(במקרה כזה ההליך כולו עלול להתעכב עד לקבלת אישור המשטרה לקבורה.)

מהי "חברה קדישא"?

חברה קדישא (או בראשי תיבות ח"ק) היא הגוף הרשמי המוסמך לטפל בנושאי הקבורה במדינת ישראל. ח"ק מוסמכת לקבור נפטר רק לאחר קבלת רשיון הקבורה. לאחר קבלת רשיון הקבורה ממשרד הבריאות יחל הטיפול בגופה ובסידורי הלוויה.

מה עלי לסכם או לדרוש מחברה קדישא?

את הלוויה יש לתכנן עם החברה קדישא תוך שימת לב לנושאים הבאים:

* מקום הקבורה – יש לחשוב היטב היכן המשפחה מעונינת לקבור את יקירה ( יש להכניס למערכת השיקולים את הגורמים הבאים ):

 1. מחיר –  אם מדובר בחלקת קבר בעיר מגורי הנפטר בבית עלמין פעיל, הרי שעלות הקבורה ממומנת על ידי הביטוח הלאומי. במידה ומדובר בחלקת קבר בבית עלמין שאינו פעיל הרי שקניית חלקת הקבר כרוכה בתשלום. כדאי לציין כי גם שמירת מקום לבן/בת הזוג כרוכה בתשלום.

2. קבורה ליד בני משפחה – משפחות רבות רוצות לקבור את יקירם לצד בני משפחה אשר נפטרו בעבר. הדבר קשור לסעיף הקודם ולעיתים עלול לעלות ממון רב. הערה : ישנן חברות קדישא אשר ידרשו מן המשפחה לקבל את ההחלטה בנושא זה עוד לפני הקבורה . יש לחשוב על אפשרות זו וליהערך מבחינת קבלת ההחלטות בהתאם. מומלץ להתייעץ עם איש החברה קדישא בנוגע להסדרי הקבורה והעלויות הכרוכות בכך.

* העברת הגופה – הח"ק אחראית להעביר את הנפטר מבית החולים לבית הלוויות . במקרה והקבורה היא בעירו של הנפטר, היא תבוצע ללא תשלום . יש לציין כי קיימים גופים פרטיים המבצעים את אותו השירות אולם גובים בגינו תשלום.העברת הנפטר שלא מבית החולים , ולאחר שעות העבודה של הח"ק, כרוכה גם היא בתשלום.

* זמן הלוויה – יש לקבוע את הזמן הרצוי ללוויה יחד עם ח"ק. בקביעת הזמן יש להתייחס לנקודות הבאות :

1.      הלנת המת – על פי ההלכה היהודית יש לשאוף לקבורה מהירה ככל האפשר של הנפטר. במקרים חריגים ניתן להשהות את הקבורה עד להגעת קרובי משפחה . יש להתייעץ עם הרב בענין זה.

2.      משך זמן ההתארגנות – תליית מודעות והודעה לקרובים

3.      קרובים ופיזורם הגיאוגרפי – יש להתחשב בקרובי משפחה אשר גרים במרחק נסיעה רב

4.      חו"ל – לעיתים יש קרובים מדרגה ראשונה הנמצאים בחו"ל. יש להתייעץ עם הח"ק מתי מחכים ובאלו נסיבות משהים את הקבורה.

5.      מזג אוויר – לעיתים בעיקר בקיץ או בחורף יש להתחשב בשעות החום והקור בעיקר כאשר ישנם קרובי משפחה מבוגרים או חולים.

* ניהול טקס הלוויה – הח"ק במסגרת שרותיה לציבור אחראית לאדם אשר ינהל את טקס הלוויה. במידה והמשפחה מעונינת ברב או חבר, אשר מכיר ומסוגל לנהל את הטקס יש ליידע את הח"ק בנושא זה.

היכן יושבים שבעה?

העדיפות הראשונה מבחינה הלכתית היא לשבת בדירתו של הנפטר לעילוי נשמתו. אולם במסגרת השיקולים יש להתחשב בנקודות הבאות :

1. נוחות – יש לזכור כי בבית זה תשהו במשך שבעה ימים שלמים כולל ארוחות ושינה.

2. גודל – באם הנכם מצפים למספר רב של מנחמים יש להתחשב בגודלו של הבית ובמידת הציוד המתאים שבו כגון כיסאות, כלי הגשה וכדו'

3. אוכל – נהוג כי בתקופת השבעה המשפחה האבלה אינה עושה כל מלאכה. לכן יש חשיבות למקום בו השכנים או המכרים יוכלו לסייע בנושא הארוחות.

4. כדאי להכין את הבית מראש בכל הנקודות לעיל ובנוסף מקום לינה לכל האבלים, כלים חד פעמים להגשה למנחמים, מאכלים קלים לכיבוד המנחמים לפי מנהגי העדות השונים.

איך מצליחים להודיע לכולם על הלוויה?

כדאי לחלק את רשימת הקרובים בין בני המשפחה לצורך מסירת ההודעה .אל תתביישו והיעזרו בחברים שיעזרו לכם למפות את רשימת החברים ולבקש מאיש קשר בכל קבוצה להודיע לאחרים כמו : חברים לעבודה, שכנים, חברים מן העבר וכו'.

מודעות אבל, כן או לא?

מודעת אבל – היא דרך מקובלת, אך לא הכרחית במיוחד במציאות מתוקשרת כמו שלנו. עם זאת מודעות אבל בעיתונות עדיין מקובלות אולם עלות המודעות הללו גבוהה מאוד בדרך כלל.בכל מקרה , יש להודיע על מקום הלוויה ועל זמן היציאה של מסע הלוויה מספיק זמן מראש על מנת לאפשר למלווים להתארגן בהתאם. אם החלטתם להדביק מודעות חשוב להקפיד שיכללו את מועד הלוויה ומקום הלוויה ופרטים על הסעה במידה ויש. כמו כן יש לציין במודעה פרטים על  מקום השבעה  על מנת שאותם אלו אשר לא יצליחו להגיע ללוויה יוכלו לבוא ולנחם את המשפחה האבלה. אם החלטתם לפרסם גם טלפון לברורים רצוי לא להשאיר את הטלפון של המשפחה הקרובה אלא טלפון של ידיד / חבר / קרוב אשר יוכל לנדב מידע על המקרה , הלוויה והשבעה.  קיימים מספר נוסחים קבועים פחות או יותר למודעות אבל. ניתן לקבל דוגמאות ולנסח מודעות ללא תמורה באתרים שונים באינטרנט ואף להדפיס מודעות.

איפה תולים את המודעות?

 את תליית המודעות ניתן לעשות בשתי דרכים :

 1. חברות או גופים אשר עושים זאת תמורה תשלום

 2. בתי דפוס – ברוב בתי הדפוס קיימים הנוסחים הקבועים למודעות כולל אפשרות של תליית המודעות.

 3. על ידי קרוב משפחה , שכן וכדו'

איך מספידים ומי עושה את זה?

הלוויה היא ההזדמנות האחרונה שלכם להיפרד מהנפטר ולכן כדאי לקבוע מראש רשימת מספידים (ניתן לשלב הספדים של קרובי משפחה או חברים קרובים). מאידך כדאי לחשוב היטב על אורך הרשימה ואורך ההספדים, על מנת שלא להטריח את הציבור ייתר על המידה.

למה צריך לזהות את הנפטר?

לפני הלוויה יוזמן אחד מקרובי המשפחה לזהות את גופת הנפטר על מנת לאשר באופן מוחלט את זהותו של הנפטר. יש לחשוב את מי לשלוח ומי מסוגל לעמוד בזיהוי הנפטר.

האם זה משנה מה אני לובש להלוויה?

כן. יש לחשוב מראש על לבוש הולם בשעת הלוויה מכמה סיבות:

1. צניעות – טקס הלוויה נחשב טקס יהודי מסורתי בו חשובה הקפדה על לבוש הולם וצנוע

 2. הקריעה – לקרובים מדרגה ראשונה תתבצע קריעה בבגד, ולא תמיד כדאי "להקריב" עבור כך בגד טוב או יקר מידי.

 3. השבעה –  נהוג שהאבלים אינם מחליפים בגדים משעת הקבורה עד לאחר השבעה ולכן כדאי מראש לחשוב על בגדים אשר יהיו נוחים לאורך זמן.

מה כדאי להביא ללוויה?

לעיתים יש צורך להביא ללוויה דברים שונים אולם הכל לפי מידת הצורך והעניין:

 1. פרחים – כיום מקובל להניח זרים על הקבר. אין זו חובה ובודאי שאין זה מנהג הלכתי.

 2. מים – כאשר הלוויה מתקיימת בתקופת הקיץ, חשוב לדאוג לבקבוקי מים באזור הלוויה

 3. כיסאות – במידה וישנם קרובי משפחה מבוגרים כדאי לדאוג לכיסאות באזור הלוויה וההספדים

איך מחליטים היכן מתכנסים ללוויה?

תלוי בכם. ניתן להתחיל את מסע הלוויה מהבית וניתן להתחיל אותו מבית ההלוויות שבבית הקברות. ההתכנסות תהיה בהתאם. כפי שנכתב קודם, אם תחליטו כי הלוויה תתחיל מהבית תזדקקו לשירותי הח"ק בהובלת הגופה מהבית לבית הקברות והדבר כרוך בתשלום. חשוב להודיע מהיכן הלוויה מתחילה בכדי שאנשים יידעו להיכן להגיע.

האם ישנן השלכות הקשורות במסלול הלוויה?

כן. כדאי להודיע מראש על הגבלות במסלול הלוויה כגון : כיסאות גלגלים או זקנים וחולים הזקוקים לרכב, אשר יסיע אותם עד מקום הקבורה.

‎הסעודה הראשונה שאוכלים בבית האבל נקראת "סעודת הבראה". נהוג לאכול בסעודה זאת מאכלים עגולים כגון: כעכים ,עדשים, ביצים, זיתים וכדו'. מוצע לתאם מראש חבר או קרוב אשר יכין את הסעודה עבורכם או לחליפין עם חברת קייטרינג.

כיצד יש להתארגן בבית לאבלות?

כאמור לעיל, נהוג כי האבלים אינם עושים שום מלאכה. לכן יש לארגן מראש:

1.חברים, קרובים או חברת קייטרינג אשר יגישו לאורחים , יפנו ואף ידאגו לנקיון בסיסי של בית האבלים בו יושבים שבעה.

 2. יש לפנות מראש רהיטים כבדים אשר תופשים מקום ואשר עלולים להפריע לישיבת המנחמים.

 3. נהוג לכסות את המראות או התמונות בבית האבל.

 מה נהוג לעשות בבית האבל?

נהוג להתפלל בבית האבל שלוש תפילות ביום. במידה והדבר אפשרי כדאי בהחלט לדאוג למניין במהלך ימי האבל. ניתן לבקש ממכרים לסייע בנושא זה אם בעצמם ואם על ידי יצירת קשר עם רב "צהר" הקרוב למקום המגורים.

מה עושים בתום השבעה?

נוהגים לעלות לקבר הנפטר בתום ה"שבעה" וכן ביום השלושים. לפני העליה לקבר יש לדאוג לפרטים הבאים:

 1. אמירת פרקי תהילים ותפילת אל מלא רחמים (כדאי לבקש ממכר דתי לסייע בכך)

2. את מי להזמין? כדאי להזמין את האנשים הקרובים ביותר למעמד זה

 מתי מזמינים את המצבה?

ישנם מנהגים בהם מקימים את המצבה ביום השלושים. וישנם מנהגים בהם מקימים את המצבה רק ביום השנה. להקמת המצבה יש להיערך על פי הנקודות הבאות

1. אופי המצבה – אין הגבלה על גודל או מראה למרות שמטרת המצבה היא זיכרון לנפטר ולא בניית מבנים מפוארים.

 2. כיתוב – יש להחליט עם קרובי המשפחה על כיתוב אשר יהלום את אישיות הנפטר, מלבד הנוסח הקבוע אשר ניתן לקבלו אצל בוני המצבות.

3. מחיר – בנושא זה קיימים פערי מחירים ולכן כדאי להשוות מחירים לפני קבלת ההחלטה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

תודה רבה. הפרטים נקלטו בהצלחה. נחזור אליכם בהקדם.
לתמיכה מיידית התקשרו 054-711-0012