תרמו לצהר

טקס החופה – סדר חופה וקידושין

cos הרשמו עכשיו

טקס החתונה מהווה נקודת חיבור בין עולמות, איחוד משפחות.

במרכזו של הערב עומד הטקס המשמעותי ביותר בחתונה- החופה.

כיצד הולכים לחופה?

אל החופה לרוב אינכם נכנסים לבד. על פי המסורת היהודית  חתן והכלה דומים למלך ומלכה, לכן הם צועדים לחופה מלווים בשושבינים (לרוב ההורים מלווים אותם). ישנן שלוש אפשרויות שונות להליכה לחופה:

א. הורי החתן מלווים את החתן והורי הכלה מלווים את הכלה.

ב. שני האבות מלווים את החתן ושתי האימהות מלווים את הכלה.

ג. החתן והכלה צועדים לבדם אל החופה.

סדר החופה

במהלך סדר עריכת החופה תוכלו להיות רגועים, לצדכם יעמוד הרב המקדש שלכם שיערוך את סדר החופה והקידושין לפי התכנון המשותף אתכם (כפי שסיכמתם כשנפגשתם עימו). לטקס מתחת לחופה יש מבנה מסורתי קבוע מרגש ומלא באהבה וברכות.

סדר הטקס בחופה:

כיסוי ההינומה
ברכות ראשונות
שתיה מהכוס
ענידת הטבעת
קריאת הכתובה
שבע ברכות
שבירת הכוס

כיסוי הכלה בהינומה

כיסוי הכלה בהינומה יכול להעשות בשתי דרכים שונות:

החתן עם השושבינים ניגשים אל מקום מושב הכלה ומכסים אותה בהינומה. ואז החתן צועד אל החופה מלווה בשושבינים. ולאחר מכן הכלה צועדת מלווה בשושבינות .
החתן והכלה צועדים יחד אל החופה, סמוך לחופה הם נעצרים ואז החתן מכסה את הכלה בהינומה.

מאחר וההינומה מכסה את פניה של הכלה בכל שלבי הטקס מתחת לחופה  יש לדאוג כי כיסוי ההינומה יהיה שקוף ואוורירי.

כיצד עומדים מתחת לחופה?

החתן והכלה ניצבים במרכז כאשר הכלה לימינו של החתן. הורי הזוג גם הם ניצבים במעמד המרגש עם ילדיהם.

תחת החופה עומד גם הרב עורך הקידושין וכן שני עדים אשר צריכים לראות את נתינת הטבעת על ידי החתן לכלה [עדים אלו יכולים לעמוד בצד החופה ולהתקרב בעת נתינת הטבעת]

למרות שמבחינת ההלכה בני הזוג יכולים גם לעמוד לבדם מתחת החופה,המנהג הוא לשתף ברגע מרגש זה את ההורים שליוו את ילדהם לאורך כל החיים .

במעמד זה קיימות שתי אפשרויות:

א. שני האבות לצידו של החתן ושתי האימהות לצידה של הכלה

ב. הורי החתן לצידו והורי הכלה לצידה.

הטבעת

לטבעת הניתנת מתחת לחופה יש גם ערך סימלי. יש הרואים בצורתה העגולה סמליות למעגל החיים שהחתונה היא חלק משמעותי במעגל, וכן להיותם של החתן והכלה חוליה בשרשרת הדורות של עם ישראל.

במידה והכלה מעוניינת להעניק גם כן טבעת ניתן לעשות זאת לאחר שבע הברכות ולפני שבירת הכוס. אנו אף מציעים לומר פסוק כדוגמת הפסוק "שימני כחותם על ליבך" – המבטא את מהות החיבור בין בני הזוג .

הכתובה

הכתובה הינה מסמך משפטי אשר גובש על ידי חז"ל ובו מתחייב הבעל לדאוג לאשתו לכל מחסורה מתוך חיים של אהבה ונתינה. הכתובה נכתבה במקור בארמית אך ניתן לקרא אותה גם בתרגומה לעברית, כך שהזוג והקהל יכול להבין את המשמעות של הדברים.

שבע ברכות

ברכות כמספר ימות השבוע  שעוסקות בזוגיות ובשמחת הנישואין. בברכות אלה ניתן לשתף חברים וקרובי משפחה (מומלץ להסדיר זאת מראש) שכל אחד מהם עולה לברך ברכה אחת או יותר.

שבירת הכוס

שבירת הכוס בחופה מחברת אותנו גם ביום שמחה להיסטוריה של עם ישראל ומזכירה לנו את הדרך הארוכה שעברנו עד הלום ואת יקירנו שלא זכו להיות נוכחים בשמחה זו.

אנחנו ממליצים

מאחר וטקס החופה הוא חלק משמעותי מאוד בערב החשוב שלכם אנחנו ממליצים בחום להכיר אותו על מנת שתוכלו להיות שותפים אמיתים במעמד המרגש. (למאמר חופה – צעד אחר צעד)

ועוד כמה מילים טובות

ל'צהר" נסיון מצטבר של אלפי חופות אשר נערכו במהלך השנים האחרונות. המשובים החמים והתגובות הנלהבות, הן מצד הזוגות והן מצד האורחים, מדברים בעד עצמם ונותנים לנו העוסקים במלאכה, בהתנדבות ולשם שמים, את הכח להמשיך ולפעול למען שלמותו של עם ישראל כעם אחד.
טקס החופה שלכם בחתונה הוא ההתחלה לחיי נישואין טובים אוהבים וארוכים.
מתוך המשוב של טליה ונאור:
"החופה התחילה בזמן, כל מה שתכננו שיהיה היה בה. בחופה חשוב היה לנו להניח שני דברים במרכז: האחד אהבת חינם, לפזר אהבה והשני הדדיות, בין שנינו ובין גברים ונשים. רצינו שיהיה ייצוג הולם גם לטליה וגם לנשים אחרות בחיינו. בשביל ההדדיות ביקשנו מחברה שלנו לפתוח את טקס החופה, לאסוף את הקהל ולהזמינו אל מול החופה ובנוסף איפשרנו לשתי חברות נוספות להקריא לנו ברכות אישיות (קצרות) תוך כדי שבע הברכות. עבור הדבר הראשון (אהבת חינם) קראנו משהו קצר שכתבנו בנושא. היה מאוד מאוד משמעותי ושמח ופשוט, הרב אמר דברים מקסימים והמון אנשים סיפרו שהוא מאוד ריגש אותם. שמחנו מאוד על הבחירה בשמואל, היה לנו לעונג שהוא היה חלק מטקס החתונה שלנו ואכן הוא הצליח לקרב את שנינו לדת, לראות את יופיה"