תרמו לצהר

חודש אייר

מאת הרב חגי גרוס

חודש אייר הינו החודש השני למניין החודשים במקרא, מניין אשר מונים מניסן והשמיני למניין שאנו מונים מתשרי. השם "אייר", כמו שאר שמות החודשים, איננו שם עברי אלא שם אכדי, אשר עלה יחד עם עולי בבל בתקופת שיבת ציון (תחילת ימי בית שני) מהגולה. במשך הזמן השתקעו שמות החודשים "וגויירו".

שמותיו הנוספים של החודש:

במקרא מוזכר החודש בשם "ירח זיו": "בשנה הרביעית בחודש זיו הוא החודש השני למלוך שלמה (מלכים א' ו' 1), כנראה בעקבות זיווה של השמש הזוהר בחודש זה לאחר חודשי החורף הארוכים.בלוח גזר (לוח חקלאי קדום אשר נמצא בחפירות גזר) נקרא החודש "ירח קציר שעורים" ומשמעותו ברורה – בחודש זה נמצאים החקלאים בעיצומה של עונת הקציר.

פירוש השם אייר–  השם הבבלי הוא aaru ופרושו אור.

מזלו של החודש– שור. בחודש זה מלאים השדות עשב והשוורים יוצאים למרעה לאחר חודשי החורף הקרים.

תאריכון עברי:

א' אייר– נצטווה משה לפקוד את בנ"י במדבר סיני: " א וַיְדַבֵּר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה בְּמִדְבַּר סִינַי, בְּאֹהֶל מוֹעֵד:  בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי בַּשָּׁנָה הַשֵּׁנִית, לְצֵאתָם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם–לֵאמֹר.  ב שְׂאוּ, אֶת-רֹאשׁ כָּל-עֲדַת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, לְמִשְׁפְּחֹתָם, לְבֵית אֲבֹתָם–בְּמִסְפַּר שֵׁמוֹת, כָּל-זָכָר לְגֻלְגְּלֹתָם (במדבר א' 1).

ג' אייר תש"ג– מרדכי אנילביץ', מפקד מרד גטו ורשה, נהרג בקרב. על שמו הוקם קיבוץ יד-מרדכי בדרום הארץ.

ד' אייר– נקבע כיום הזיכרון לחללי מערכות ישראל.

ד' אייר תש"ח– יום נפילתו של גוש עציון הנצור ערב הקמת המדינה. גוש עציון עמד בגבורה בלחימה מול הערבים, מגיניו שנותרו בחיים הלכו לשבי הירדני .

ה' באייר– יום העצמאות למדינת ישראל – בה' באייר תש"ח הכריז רה"מ הראשון דוד בן גוריון על הקמתה של מדינת ישראל. יום זה נקבע כיום חג לאומי של המדינה וכיום שבתון.

ו' אייר תש"ח– יום למחרת ההכרזה על הקמת המדינה פתחו צבאות ערב במלחמה עם המדינה הצעירה, מלחמה אשר נקראה "מלחמת השחרור".

ז' אייר תר"פ– ועידת סן רמו – ועידה בין לאומית בה אושרו ההצהרת בלפור בדבר הצורך בהקמת בית יהודי לעם היהודי בארץ ישראל.

י' אייר תר"ך– נולד בנימין זאב הרצל – חוזה מדינת היהודים.

יד' אייר– פסח שני.  המקור בספר במדבר פרק ט': ט וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר.  י דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, לֵאמֹר:  אִישׁ אִישׁ כִּי-יִהְיֶה-טָמֵא לָנֶפֶשׁ אוֹ בְדֶרֶךְ רְחֹקָה לָכֶם, אוֹ לְדֹרֹתֵיכֶם, וְעָשָׂה פֶסַח, לַיהוָה.  יא בַּחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי בְּאַרְבָּעָה עָשָׂר יוֹם, בֵּין הָעַרְבַּיִם–יַעֲשׂוּ אֹתוֹ:  עַל-מַצּוֹת וּמְרֹרִים, יֹאכְלֻהוּ.עקב חשיבות חג הפסח בקשו אנשים אשר היו טמאי מת ממשה אפשרות לעשות את הפסח במועד אחר. תשובת ה' הייתה כי כעבור חודש בדיוק, ביד' אייר, ניתן לחגוג למשך יום אחד את הפסח.

יד' אייר תש"ז– הפריצה לכלא עכו – בפעולה צבאית נועזת פרצו לוחמי האצ"ל לכלא עכו ושחררו את אסירי המחתרת היהודים הכלואים שם על ידי הבריטים.

טז' אייר תשכ"ה– אלי כהן, "האיש שלנו בדמשק" הוצא להורג בתליה על ידי השלטון הסורי. אלי כהן פעל כשלוש שנים בצמרת השלטון הסורי עד שנתפס.

יח' אייר– ל"ג בעומר. על פי המסורת, ביום זה פסקו תלמידי של ר' עקיבא מלמות וכן נולד בו ר' שמעון בר יוחאי. לפי עדות שונות מנהגי האבלות אשר נוהגים בספירת העומר מסתיימים ביום זה. כיום נוהגים יהודים רבים לערוך הילולא על קברו של רשב"י במירון.

כו' אייר תשכ"ז– פרצה מלחמת ששת הימים, מלחמה בה שוחררו ירושלים ושטחי יהודה ושומרון.

כז' אייר תשכ"ב– הוצא להורג בתליה הפושע הנאצי אדולף אייכמן לאחר משפט ארוך בו ניתנו עדויות מצמררות של ניצולי שואה על פעילותו במנגנון ההשמדה של המכונה הנאצית.

כח' אייר– יום שחרור ירושלים – במלחמת ששת הימים שוחררה ירושלים על ידי צה"ל ושוחרר גם הכותל המערבי. יום זה נקבע כיום חג וכסמל הניצחון במלחמת ששת הימים.