תרמו לצהר

כתבה על מיזם ברית המילה של ארגון רבני צהר

 

מיזם ברית המילה של ארגון רבני 'צהר'

שלושה וחצי חודשים מאז השיק ארגון רבני 'צהר' את מיזם ברית המילה, ובמהלכן התקבלו עשרות פניות של הורים המבקשים כי מוהל מטעם 'צהר' יערוך את הברית. סקירה על מיזם צעיר שהולך ומתרחב מיום ליום

לפני כשלושה וחצי חודשים הושק רשמית מיזם ברית המילה של ארגון רבני 'צהר'. במסגרת המיזם פועלים כיום כ- 10 מוהלים בפריסה ארצית העורכים בריתות, תוך הקפדה על קריטריונים ונהלים מיוחדים שנקבעו שמטרתם להבטיח כי גם שלב זה במעגל החיים היהודי יתנהל בצורה הלכתית אך גם מכילה וידידותית להורים.

באירוע ההשקה הסביר יו"ר הנהלת הארגון, הרב דוד סתיו, כי בשנים האחרונות נסדק הקונצנזוס בנושא המילה, וכי קיים חשש כי בעתיד הורים רבים שאינם שומרי מצוות, לא יימולו את בניהם, או שיעשו זאת שלא על פי ההלכה.

"המשימה שלנו כיום, כרנים, היא לגרום לציבור הרחב להמשיך ולהזדהות עם הטקס הדתי ולבחור בו" אומר הרב סתיו. "אם לא נעשה כן עתה אנו עלולים להתעורר מאוחר מידי  כשהעניין כבר יהפוך לאופנה".

במסגרת המיזם פועלים כיום עשרה מוהלים מוסמכים בפריסה ארצית, חלקם רופאים, שבנוסף להכשרתם עברו השתלמויות נוספות כדי להעמיד אותם בקריטריונים שנקבעו למיזם. בין היתר המוהלים של 'צהר' מחויבים להפגש עם הורי התינוק בביתם לפני ואחרי הברית, להיות זמינים לכל שאלה, להגיע בזמן לאירוע ולא לגבות מעבר לתעריף שנקבע בידי הרבנות הראשית.

המוהל, הרב דוד דדון, המשמש כראש המיזם, מספר כי זרז משמעותי בהקמתו של המיזם היו פניות של זוגות שנישאו דרך 'צהר', וחזרו לארגון לאחר שנולדו להם ילדים כדי לקבל פתרון בנושא ברית המילה.

"אנשים שנישאו דרך 'צהר' מחפשים לפגוש את אותה רוח גם בתחנות נוספות בחייהם", אומר הרב דדון. "ישנה כיום אופנה, שולית אמנם, אבל בהחלט רעשנית במסגרתה יש כמה ארגונים שפועלים על מנת לשכנע הורים שלא למול את ילדיהם. כאמור מדובר בשוליים, אבל אלו שוליים רעשניים ולפני שזה יהפוך לטרנד אנחנו חייבים לתת למשפחות שפונים אלינו מענה ייחודי ואיכותי"

 

מה בעצם מטרת המיזם?

"הארגונים המתנגדים לברית המילה באים היום להורים עם שלל טעונים; חלקם אידאולוגיים , חלקם רפואיים וחלקם חברתיים. המסר הזה מחלחל, והוא בא לידי ביטוי באפנה הגוברת והולכת לפנות לרופאים לביצוע הברית במקום למוהלים. לצערנו חלק גדול מהרופאים המבצעים מה שמכונה "ברית רפואית" אינם אנשים שומרי תורה ומצוות. חלקם אפילו אינם יהודים. אין צורך לומר שברית שכזאת אין לה משמעות הלכתית. הציבור לא יודע זאת והולך אליהם. מיזם הבריתות של 'צהר' מציע מענה יהודי, הלכתי וגם בטוח להורים הללו. מעבר לזה אנחנו מעוניינים להחזיר את העניין העקרוני של ברית המילה למרכז השיח- כלומר לדבר על המצווה ופחות על כל האספקטים האחרים כמו השלכות חברתיות או רפואיות".

 

במה מתייחדים הבריתות שעורכים המוהלים של 'צהר'?

"ראשית המוהלים שפועלים במיזם מאוד מנוסים ומקצועיים. כולם מקפידים על שיחות היכרות מקדימות עם ההורים. השיחה הזאת חשובה מאוד כי היא עוזרת לאנשים להגיע למעמד פחות מתוחים ופחות לחוצים. הפגישה גם מאפשרת הרחבה על הערך של מצוות המילה וחיבור המשפחה ברמה היותר פנימית. המוהלים שלנו מחלקים בברית לכל הנוכחים את סדר הברית עם הסברים קצרים על כל שלב. אנו רואים שהתגובות שהמוהל מקבל בבריתות אפילו מהקהל הם מדהימות. אנשים מספרים לנו כל הזמן שפעם ראשונה שהם מבינים את הערך היהודי של הברית מעבר להיותה עניין כירורגי. באחת הבריתות האחרונות שערכתי אחד מהנוכחים החל להקריא בקול רם את מילות הברכה של הרב סתיו להורי התינוק שמודפסות על הכריכה של סדר הברית שהפיקה 'צהר'. זה היה ספוטאני, מאוד מיוחד, מרגש ובהחלט הכניס לאוירה".

 

 

מי פונה כיום למיזם?

" כפי שכבר נאמר חלק גדול מהפונים זה ציבור שמכיר את 'צהר'. יש גם הרבה פניות מאשנים שבעבר פנו לרופאים ונתקלו ביחס מאוד קר ותכליתי והפרסום של המיזם החדש היה עבורם הצלה של ממש. פונים אלינו גם הרבה משפחות דתיות ואנו עונים לכולם".

 

מה החזון של המיזם לעתיד?

"אנו חולמים שהמיזם הזה יהפוך למותג המזוהה עם 'צהר' בדיוק כפי שקרה עם מיזם הנישואין. החזון שלנו הוא לתת מעטפת של שירותים להורים בתחום ברית המילה, ומתוך כך לחבר את האנשים לרעיון ולנושא. אם צהר לא הייתה נכנס עכשיו לתחום הזה, ייתכן שבעוד כמה שנים היינו מכים על חטא בגלל ההתרחקות של הציבור והריבוי של בריתות שנעשות לא לפי ההלכה. יחד עם זאת, אין לנו מנופול על העניין. אנו מקווים שעוד הרבה מוהלים בכל הארץ יעתיקו מאיתנו את הדרך ובכל ירבו קידוש ה'".