תרמו לצהר

זה אני או הסביבה שלי

מאת עליזה בן דוד

לחזור לראשית זה גם להיות מודע להשפעות של הסביבה עלי ועל ההחלטות שלי. עליזה בן דוד כותבת על חזרה לסביבה בראשיתית ובריאה מתוך בחירה במורי דרך, חברים וספרים נכונים

 

ישנה הרגשה בנפש האדם שישנה חירות – כלומר בחירה איך להתנהג, מה לעשות, מה ללבוש, איך לדבר ועוד. אולם התבוננות מעמיקה מגלה כי חירות זו מוגבלת מעצם היותו של האדם "שפוט" בידי החברה, הדעות הרווחות בה, המוסכמויות החברתיות והרעיונות שלה. אדם חייב "ללכת עם הזרם" או להתנגד לו, אולם כך או אחרת הוא אנוס להתייחס למה שמתרחש בסביבתו.

תופעה זו של הסביבה המגבילה את החירות שלנו כונתה בידי ר' עקיבא מכנה הגבלה זו בשם "מצודה"- "ומצודה פרושה על כל החיים". תכונתה של המצודה שהיא מלכודת ("כדגים הנאחזים במצודה", קהלת) שאינה מאפשרת לאף אחד להימלט מתוכה. המצודה כוללת בתוכה מכאוב מחד ועונג מאידך, ומורכבות זו היא שגורמת לנו לחשוב שאנו באמת בוחרים, ולכן אנו גם נותרים בעוד שאנו למעשה לכודים.

האם אפשר להשתחרר מה"מצודה"? האם יש נתיב יציאה מהמלכודת הסביבתית?

התשובה לשאלה זו טמונה ביכולת של  האדם לבחור לעצמו סביבה נכונה שתאפשר לו לגדול ולהתפתח מבחינה רוחנית.

מהי סביבה נאותה? סביבה נאותה היא סביבה מדוייקת. המילה "סביבה" באה מן המילה "מסוֹבֵב". תכונתו של המסוֹבב היא יכולתו להשפיע על המסוּבָב, מבלי שהאחרון חש בכך, בדומה למים השוחקים סלע. במילים אחרות: הסביבה משפיעה ומעצבת את האדם כמעט בעל כורחו, כאשר קשה מאוד להתנגד לסביבה. לא בכדי אמרו חז"ל כי "חן מקום על יושביו", כאשר ביטוי זה נדרש לחיוב ולגנאי באותה מידה.

רובנו נכנעים למסגרת. מכאן שכאשר המסגרת היא טובה, גם האדם הופך להיות טוב. יחד עם זאת, סביבה טובה באמת, נותנת לאדם לא רק את החירות לשים עצמו בתוכה, אלא גם בבוא העת לצאת ממנה, לפי הצורך או הרצון להתקדם. מכאן שסביבה בונה היא זו שמקנה לאדם כוחות מצמיחים מחד, ולא מגבילה אותו מאידך.

הסביבה מורכבת משלושה מרכיבים עיקריים:

1. מורים- רב, מחנך, גיבור תרבות, דמות סמכותית או כזאת המהווה דוגמא לחיקוי.

2. חברים- החברה הסביבתית בה האדם פועל

3. ספרים- כלומר תרבות

 

מורה- בכדי להתקדם אדם צריך להיות קשור ברב אמיתי. רב הוא לא רק פוסק הלכה, אלא קודם כל מורה דרך רוחני. זהו אדם שניתן ללמוד ממנו אורחות חיים. מי שיש לו דמות כזאת בחייו יש לו כוח, מאחר והמורה מסמן לו את הדרך.

חבר- חברים מרכיבים את הסביבה המיידית. אם לרב נושאים עיניים, הרי שעם החבר מתנהלים בגובה העיניים. דווקא משום כך, לרוב לחבר יש יותר השפעה מאשר לרב. נדיר מאוד למצוא אדם שהחברה איננה משפיעה עליו, ולכן זו הסיבה בגללה אדם צריך להקפיד ולבחור לעצמו חברה נכונה. יש חברה טובה ויש חברה מקולקלת. חברה טובה מצמיחה אדם ואילו חברה מקולקלת מנוונת אותו. גם אם אדם נאלץ לשהות או להימצא בחברה מקולקלת, הרי שכל עוד הוא מודע לכך הוא יוכל להישמר מפניה ולא יתבטל בפניה. שאיפתו צריכה להיות לעומת זאת, חברה טובה היא חברה שיש בה דרך ארץ, כבוד הדדי, מידות מתוקנות, נועם הליכות, לימוד תורה ואין בה ניבולי פה ורכילות.

ספרים-  התרבות מעצבת אף היא את האדם, במיוחד בעידן כמו שלנו של כפר גלובאלי. התרבות השלטת כיום בעולם היא התרבות המערבית המושתת על טיפוח אגו ויופי חיצוניים. מדובר בשטיפת מוח יומיומית שכולנו נחשפים אליה באמצעי התקשורת, בחינוך, ובאנשים שמציגים שמעמידים עצמם כדוגמא אישית. כל אלה מתמקדים בטפל ולא בעיקר.

האלטרנטיבה האחרת והנכונה היא לבחור בקפידה את התרבות אותה אנו צורכים. לבחור דמויות נכונות כדוגמא, לקבוע עיתים לתורה, לבחור בחינוך טוב ובספרים מועילים ולהמנע מלהכניס הביתה דברים שעלולים להרוס.

שילוב וישום של כל שלושת הנקודות הללו, הוא הצעד הראשון שכל אחד יכול לעשות בכדי לצאת מה"מצודה"- מאותה אשליה שרוב העולם חי בתוכה וקורא לה "חיים". זהו מסע אל הסביבה הבראשיתית, אל המקום הטהור והנקי שממנו אפשר לצמוח ולגדול.

 

עליזה בן דוד היא המקימה והמנהלת של מרכז "מרכבה" בגולן להכשרת מנחים ומטפלים, ומנחת סדנאות למודעות עצמית. יום פתוח עם עליזה בן דוד יתקיים ביום חמישי הקרוב ד' חשוון (22/10) בפתח תקווה בשעה 16:00. לפרטים: www.mercava.net או בטלפון: 050- 3515097