תרמו לצהר

רביבים

מאת אלישיב רייכנר

העיסוק התורני בתחומי הנישואים, החינוך והמשפחה, הולך וגובר בשנים האחרונות, ויעיד על כך גם תוכנו של עלון זה. הרב אליעזר מלמד, רב הישוב הר ברכה וראש ישיבת ההסדר המקומית, מקדיש לנושאים אלו אחוז ניכר מהמדורים שהוא מפרסם בשנים האחרונות בשבועון "בשבע", כשלאחרונה כונסו חלק גדול ממאמריו בנושאים אלו לספר הנושא את השם 'רביבים', כשמו של הטור.

'רביבים' מתייחס לשלל נושאים וביניהם: הגיל הרצוי לנישואים, בחירת מקצוע, יחס בין לימודי חול ללימודי קודש בישיבות התיכוניות, אורכו של השירות הלאומי לבנות, ניהול משק בית, תכנון המשפחה ועוד. את גישתו של הרב מלמד לשלל הנושאים ניתן לאפיין בשתי קווים מרכזיים: רציונאליות מחד ופרקטיות מאידך. הרב מלמד מעודד את הזוגות הצעירים להיות מחושבים, מתוכננים ומעשיים. את בחורי הישיבה שהגיעו למסקנה שגדולי תורה הם לא יהיו, הוא דוחף לרכוש מקצוע. הוא גם קורא להם לקבל החלטה על המשך דרכם לפני שייכנסו תחת החופה. הוא מעודד נישואין בגיל צעיר (20-21), ולכן הוא מציע לציבור הדתי חשיבה מחודשת בנושא השירות הלאומי. מתוך תפיסה פרקטית הוא מציג בעיה כאובה: השירות הלאומי מעכב כידוע את תחילת הלימודים הגבוהים  מה שמאלץ בנות למשפחות מעוטות הכנסה להכריע בין נישואין בגיל צעיר להשכלה גבוהה. הרב מלמד מכריע לטובת הפרקטיות שברכישת מקצוע וכותב כי "המנהיגים והמחנכים יכולים לתת לאותן בנות גיבוי ציבורי ולהסביר להן שזו טובתן וגם טובת החברה, שמייד לאחר כיתה י"ב יתחילו בלימודים גבוהים".

חלק גדול מטיעוניו מחזק הרב מלמד באמצעות מחקרים, חישובים ונתוני סטטיסטיקה. כך למשל בסוגיית השירות הלאומי הוא מנתח עלות מול תועלת של המדינה, ובנושא גיל הנישואים הוא מצרף טבלאות לחישוב המשמעות הדמוגרפית של דחיית הנישואין בשנתיים.

בתחום השידוכים, נושא כאוב נוסף בציבור הדתי לאומי, מציע הרב מלמד לרווקים המבוגרים לא להיות בררנים מידי בנושא המראה החיצוני של הבחורה. הוא אגב טוען, שבחורים צעירים פתוחים וגמישים יותר בנושא היופי החיצוני ורואה בכך סיבה נוספת להינשא בגיל צעיר. הרב מלמד גם קורא לעודד עיסוק בשדכנות על ידי הוקרת טובה ותשלום מכובד.

הספר מאופיין גם בפתיחות שמציג הרב מלמד כלפי תחומים ודעות החולקים על עמדתו. בנושא הפלות עוברים למשל, הרב מלמד ראה לנכון לפרסם את דעת המקילים להפיל בתנאים מסוימים עוברים הסובלים מתסמונת דאון. לאחר הצגת עמדתו הוא מביא בהרחבה את תגובת הרב רפי פוירשטיין, פסיכולוג קליני ויו"ר ארגון רבני 'צהר', החולק על עמדתו של הרב מלמד. לעומת זאת בנושא ה'הסכם לכבוד הדדי' בין בני זוג, הסכם שנועד למנוע סחבת ועיגון בתהליך הגירושין, מביע הרב מלמד התנגדות לחתימה על חוזה כזה, אבל מביא מאידך את עמדתו הרב אלישיב קנוהל החולק על עמדתו.

בתחום החינוך מציג הרב מלמד גישה מפוכחת הטוענת שאין פטנטים בחינוך, ומתייחס בלא מעט הומור לשלל קורסי ההדרכה המתיימרים להציג שיטה מסודרת לחינוך כלל הילדים. בין השאר הוא מספר שכרב ישוב הוא התבקש לא פעם על ידי אנשים מיישובו להעביר סדרת שיעורים על חינוך ילדים או לפחות להזמין מנחים מחוץ ליישוב, ולכל אלה הוא סירב.

אחד מיתרונותיו של הרב מלמד, יתרון שעולה מכל מאמריו, הוא עובדת היותו מחזיק בשני כובעים: רב ישוב וראש ישיבה. המאמרים אינם נכתבים מתוך מגדל השן הישיבתי המנותק לעתים מהעולם החיצוני, אלא מתוך הכרות קרובה עם חיי המעשה. הספר מאופיין בסגנון בהיר ומסודר ונגיש, סגנון שמאפיין את כל ספריו ומאמריו של הרב אליעזר מלמד.

"רביבים", הרב אליעזר מלמד, הוצאת מכון הר ברכה, 299 עמודים.

 

אלישיב רייכנר הוא עיתונאי ב"מקור ראשון" וחבר מערכת "נקודה".