תרמו לצהר

לב אבות על בנים

מאת ד"ר דניאל גוטליב

"הנה אנוכי שולח לכם את אליה הנביא לפני בוא יום ה' הגדול..", כך מסתיימת ההפטרה של שבת הגדול. על פניו הקשר בין ההפטרה של שבת הגדול וחג הפסח הוא בשורת הגאולה. חג הפסח מציין את הגאולה הראשונה ובואו של אליהו יבשר את הגאולה האחרונה. אולם נראה כי יש גם קשר נוסף והוא נעוץ בפסוק  האחרון: "והשיב לב אבות על בנים, ולב בנים על אבותם פן אבוא והכיתי את הארץ…". כאן מדגיש הנביא את הקשר בין הגאולה לבין היחסים בין אבות ובנים או הורים וילדים.

לא בכדי סדר פסח בנוי סביב שולחן משפחתי. לא די בכך שהאדם יזכור את סיפור יציאת מצרים או שהמבוגרים ישוחחו על כך ביניהם. יש עניין דווקא בהגדת הסיפור לילדים ולא רק ברמת הידע, אלא גם באמצעות חוויה רגשית אשר תחבר בין הדורות. המרכזיות של הילדים במעמד ליל הסדר מוצא ביטוי גם בארבעת הבנים. ישנם פירושים רבים מי הם ארבעת הבנים הללו ומה הם באים לסמל, אולם לכל הדעות מדובר בטיפוסים שונים, בעלי גישות או יכולות שונות, המסובים סביב אותו שולחן. והנה על אף ההבדלים כולם קרואים בנים ואל כולם מתייחסים, גם לאלו אשר אופיים או גישתם לחיים פחות נראים לנו. בליל הסדר אנו גם מסכלים על הדורות הבאים באומרנו: "…אנו ובנינו ובני בנינו…"

מערכות יחסים בין הורים לילדים לא תמיד מתנהלים על מי מנוחות. ככל שהילדים גדולים יותר כך עלולים להתפתח חילוקי דעות בנושאים שונים. גיל ההתבגרות היא תקופה מועדת לפורענות, ולא פעם היא הופכת מ"תקופה" לנתק קבוע. חילוקי דעות יכולים להתגלע סביב נושאים כמו מסגרת לימודית, חברה, אופי דתי, בחירת בן או בת זוג ועוד. הנתקים שלעיתים נוצרים נמשכים שנים ארוכות ומשפיעים לא פעם גם על הדור הבא- דור הנכדים, מה שנקרא בכי לדורות. לעיתים בני משפחה נוספים נדרשים להצטרף למריבה ונאלצים לבחור צד.

לא רק הורים מתאכזבים מילדיהם. ילדים גם כועסים ושומרים טינה להוריהם. הם מסתובבים עם תחושה שנגרם להם עוול בשל דברים כמו העדפת אח או יחס של אחד ההורים להורה האחר, היעדרותו של אחד ההורים מתהליך שנות הילדות או עירוב הילד במאבקים שבין ההורים.

לעתים נוצר מצב אבסורדי שבו גם ההורים וגם הילדים סובלים ממצב של ניכור הדדי. כל אחד חושב שהצדק עמו ושעל האחר להתנצל. אף אחד אינו מוכן להודות בטעות או לתת לשני את ההרגשה שהוא "ניצח". כך כולם נותרים עם תחושה של קיפוח והמשפחה מתפוררת. לא פעם אנשים כועסים כבר אינם זוכרים למה הם בכלל כועסים. הם הופכים להיות עבדים לכעס ו"ברוגז" במשפחה מונע מהם ומאחרים להשתתף באירועים משפחתיים.

המסר של שבת הגדול היא האחדות החשובה לתהליך הגאולה והחירות. פסח יכול להיות זמן של זיכרון השחרור מכבלי העבדות של מצרים, אולם הוא יכול להיות גם הזדמנות לשחרור מכעסים ישנים. השבת לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם הוא מפתח לא רק למניעת חורבן כי אם גם להנחת היסודות לסוג המשפחות שאנו מייחלים לעצמנו, לבנינו ולבני בנינו.

 

ד"ר דניאל גוטליב הוא פסיכולוג קליני ומטפל משפחתי ומשמש כמנהל הקליני של מכון שינוי בהרצליה