תרמו לצהר

בר מצווה בבית כנסת

בגיל 13 ניתנת לראשונה לנער היהודי הזכות לקרא מול הקהל בספר הספרים – התורה. במעמד מרגש זה חוגג הנער עם משפחתו וקהל השומעים את כניסתו לעולם הבגרות.

הפעם הראשונה שנער קורא בתורה בבית הכנסת היא  מיד לאחר יום הולדתו ה-13. בתוכנית בר המצווה של צהר ממליצים למשפחות לבחור בבית כנסת הקרוב לביתם, הקירבה הגיאוגרפית לא מסייעת ביום האירוע, אלא מאפשרת למשפחה להמשיך ולבקר בבית הכנסת בחגים ואירועים משמעותים אחרים. בר מצווה בבית כנסת יש להסדיר מבעוד מועד עם גבאי בית הכנסת ולברר עימו על המנהגים המקובלים במקום. אם יש לכם מדריך בר מצוה של צהר הוא יתלווה אליכם לביקור מקדים בבית הכנסת על מנת שביום האירוע תכירו כבר את המקום.

הקריאה בתורה בבית כנסת מתקיימת בימים שני, חמישי שבת וראש חודש. בכל אחד מהימים האלה נער יכול לעלות לתורה. מאחר ובשבת יש תפילה מיוחדת  וקהל רב מגיע להתפלל הקריאה בתורה ביום זה היא חגיגית ומרגשת יותר.

התורה מחולקת ל-54 פרשות, כל שבת קוראים פרשה אחת עד שמסיימים (אחרי סוכות) את הקריאה בתורה כולה ומתחילים מהתחלה. בשבת בר מצווה קורא הנער את הפרשה שקוראים באותה השבת בבית כנסת. הנער יכול לקרא את הפרשה כולה או קטע ממנה. מאחר וכל פרשה מחולקת לשבעה קטעים ניתן לבחור קטע שהנער מתחבר אל משמעותו.

לפני הקריאה בתורה מוציאים מתוך ארון הקודש ספר תורה  ונושאים אותו לבימה המוגבהת, עליה קוראים בתורה (מכאן הביטוי "עלה לתורה" כיוון שכדאי לקרא בתורה יש לעלות לבמה). כשלוקחים  את ספר התורה, עומד קהל המתפללים מתוך כבוד. העלייה לתורה היא כאשר נער בר המצווה יוזמן לבמה כשהוא יצטרך לקרוא. הוא יכול לעלות על הבמה כשהוא מלווה באביו או בבן משפחה אחר, וגם עם מדריך בר מצווה במידה ויש לו. לפני הקריאה בתורה הנער מברך ברכה מיוחדת  ולאחריה הוא קורא בטעמים את הקטע שבחר ולמד. מאחר ובספר התורה אין סימני פיסוק, ניקוד או טעמים יש להתכונן לפני הקריאה וללמוד את הניגון הנכון בעל  פה. לעדות השונות יש טעמים שונים וכל נער קורא לפי הטעמים המקובלים במשפחתו. בסיום הקריאה מברך החזן את הנער.

בשבת בר המצווה מכבדים מתפללי בית הכנסת את בני משפחתו של חתן בר המצווה והם יוזמנו גם לעלות לתורה  ולברך את הברכות המיוחדות הנאמרות לפני כל אחד מהקטעים בפרשה. כשהנער מסיים את הקריאה ואומר את הברכה האחרונה נוהגים לזרוק עליו סוכריות על מנת להמתיק את פרידתו מעולם הילדות וכניסתו לעולם הבגרות. לאחר מכן מברך האב "ברוך שפטרני מעונשו של זה", משמעות הברכה שאביו של נער בר המצווה שמח שבנו בגר ומעתה הוא ישא באחריות על מעשיו.

למידע נוסף ורישום לתוכנית בר המצוה של צהר