תרמו לצהר

אל תירא ישראל-צוק איתן

מאת הרב ד"ר אופיר כהן

 כולנו מכירים את השיר אל תירא ישראל שלמעשה הוא פסוק בו הקב"ה אומר ליעקב אבינו לא לפחד

האם נכון לבקש מהאדם לא לפחד? האם הפחד הוא מידה רעה? הרי אדם שיאבד את חוש הפחד יכול לצאת החוצה בזמן מתקפת טילים וחלילה להיפגע, חוש הפחד שומר על האדם מפני הסכנות.

אבל גם הפחד יכול לשתק לגרום לאדם לא לעשות את מה שהוא רגיל לעשות ,במקרים קיצוניים לגרום לחרדות לייאוש לדיכאון , או חלילה לגרום לו לעשות ההיפך ממה שצריך במקום לרוץ למרחב המוגן מרוב פחד הוא מתבלבל ורץ למקום הלא נכון או קופא במקום ולא זז.

אז מהי המידה הנכונה מה הדרכת התורה?

התורה מצווה את האדם בשעת מלחמה לא תירא מהם ,כי ה' אלוקיך עמך!  כיצד אפשר לצוות את האדם לא לפחד זה לא נורמלי? אלא אם אדם מתמלא כוחות של אמונה ושל ביטחון בקב"ה הוא יכול להתגבר גם על הפחד, מחשבה חיובית הסתכלות מפוכחת, לימוד והתחברות לרוחניות מסלקות את הפחד .

איוב מלמד אותנו שאדם יכול להכניס לעצמו פחדים מעבר למציאות האמתית (איוב  ג ,כה) לתת לדמיון להראות לו מעבר למציאות  כִּי פַחַד פָּחַדְתִּי וַיֶּאֱתָיֵנִי מה זאת אומרת פחד פחדתי?

הפירוש הוא אני פוחד מהפחד עצמו ממלא "ויאתני" הכוונה זה מה שיגיע אלי בסוף כמו שמסיים וַאֲשֶׁר יָגֹרְתִּי יָבֹא לִי ממה שאני מפחד כשלא צריך אני מביא עליי (מלבי"ם שם),

פחד ייתר גורם למערכת החיסונית של האדם לרדת ברמה שחושפת אותנו לפגעים.

כפי הסביר הרב קוק בעולת ראי"ה את הפסוק לא תירא מפחד לילה מחץ יעוף יומם, חץ שעף ביום או טילים זה פחד מוצדק אמיתי וקיומי, פחד לילה זה הדמיונות שאדם מכניס לעצמו (צריכת ייתר של תקשורת).

אדם שיתרגל לא להפחיד את עצמו ממה שלא צריך יהיה מוגן גם באופן סגולי וגם באופן פסיכולוגי נפשי מפגעים מצאותיים שקורים סביבנו.

אנחנו נמצאים בימים לא קלים כל הארץ מופגזת מרצועת עזה מאותם מקומות שמדינת ישראל עקרה את ההתיישבות היהודית מתוך מחשב מוטעית שיהיה שקט ושלום, משם עונים לנו אויבנו בטילים . וכל יום אנו מגלים מנהרות חדשות מתחת לכל הישובים מסביב, שבחסדי ה' התגלו בזמן.

כל מי ששומע את האזעקה נחרד .וכאן ההחלטה שלנו האם לפחד האם להיכנס לחרדה או האם לעשות את המתבקש להיכנס למרחב מוגן ואח"כ להמשיך את שיגרת יומנו ללכת לתפילה לשיעור לעסקים ללימודים ולהמשיך לחיות ללא פחד, להתמלא באמונה שהקב"ה נותן בלב חיילנו ומנהיגנו את העוצמה לעמידה איתנה, שהקב"ה נתן תבונה לפתח את כיפת הברזל שמחוללת ניסים ומצילה אותנו מפגיעות, ושהכל עובד בצורה מושלמת זה בהחלט נס!

ברמה הלאומית נאמר למנהיגנו ולחיילנו את הציווי הברור "אל תירא ישראל" לא אל תירה…. אלא תעשו את המוטל עליכם , יש לכם את כל  הגיבוי לשבור את מפרקת הרשע.

גם לזה צריך אומץ וגבורה לא לפחד מדעת הקהל העולמית הצבועה, לא לפחד לנצח!

נעמוד כולנו כצוק איתן ויקויים בנו הפסוק (בראשית כו ) אַל־תִּירָא֙ כִּֽי־אִתְּךָ֣ אָנֹ֔כִי וּבֵֽרַכְתִּ֙יךָ֙!

 

 הרב ד"ר אופיר כהן

ראש הגרעין התורני "אורות אשקלון" ורב  מחתן בצהר