תרמו לצהר

העין רואה , הלב חומד בפרשת שלח-לך

מאת הרב אלי קפלן

 

בסופה של פרשת "שלח לך", אנו קוראים את פרשת ציצית, הנאמרת מידי יום בתפילה, כחלק מקריאת שמע. התורה מסבירה שמטרתה של מצוה זו:"וראיתם אותו וזכרתם את כל מצוות ה'" – על ידי הציצית אנו נזכרים במצוות ה'.

 

מכאן אנו למדים כי לבגד יש משמעות רוחנית ,הוא איננו רק אמצעי לכיסוי הגוף. הפתילים הלבנים המוקפים בפתיל מיוחד בצבע תכלת מזכירים לנו את השמים ואת כיסא הכבוד ועל ידי כך אנו מבינים כי אוסף המצוות איננו מקרי אלא מכוון מלמעלה.

 

יחד עם ציווי זה של הציצית המלמד אותו על החשיבות של הבגד כדבר שמלמד על העולם הרוחני בו האדם חי ,התורה גם מוסיפה ציווי נוסף :" ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם אשר אתם זונים אחריהם" דהיינו, התורה אוסרת על האדם להסתכל בדברים אסורים. מדוע? חכמינו ז"ל אמרו:" העין רואה, הלב חומד והגוף עושה  את העבירות".

 

 יש באמירה זו יסוד פסיכולוגי יסודי וחשוב, המודחק פעמים רבות בחברה המודרנית. אם אדם חשוף לדברים שליליים הוא בסוף עלול להיות מושפע מהם.

 

מידי יום מתפרסמים בכלי התקשורת דיווחים על מעשים שליליים רבים וחלקם המבוצעים על ידי אנשים מפורסמים וכולם מזדעזעים במין התחסדות ."איך זה קורה" כאשר כלי התקשורת, הסרטים וכל ההוויה התרבותית שלנו אפופה בהתנהגות שאין בה צניעות מינימלית, שאין בה נאמנות בסיסית ,שאין בה זוגיות אמת אלא רצון לספק את התאווה המינית ,אין להתפלא על כך, שצעירים ובני נוער ואף ילדים מבינים שזוהי מערכת היחסים בין גבר לאישה. כך גם הלגיטימציה: "כל זמן שאתה לא פוגע באחר מותר לך לפנטז את כל מה שעולה ברוחך" באה התורה ומלמדת אותנו יסוד נפשי בסיסי ביותר. האדם פועל בעקבות מחשבותיו הניזונות ממה שהוא קורא ,רואה וחושב.

 

הנושא העולה כאן הינו חברתי. הרי אף אחד איננו רוצה לחיות בחברה שקיימת בה שחיתות, מעשים שליליים, ניצול מיני, חוסר נאמנות בסיסי בין בני זוג, שאין בה ערכי משפחה בסיסיים העומדים על אדני הזוגיות העמוקה והבריאה שבין בני זוג.

 

בשם הפתיחות והרצון לאפשר חופש לכל, אנו יוצרים חברה החיה את המתח המיני בצורה מעוותת ,מתח היוצר הפקרות מינית שאיננה מאפשרת בנייה של מערכת זוגית עמוקה ואמתית.

 

התורה מלמדת אותנו שני דברים המשלימים זה את זה. הבגד מבטא את אישיותו של האדם ומזכיר לו מיהו. לכן גם האדם העומד מולך מושפע מן הדברים ,כי מחשבותיו של האדם הם אלא שבסופו של יום גורמים לאדם לפעול ומחשבות אלה ניזונים ממה שיש מסביב. "עין רואה ולב חומד והגוף עושה את העברות".

 

 

הרב אלי קפלן-ראש הגרעין התורני "בית מורשת" מעלה אדומים ומרבני "צהר"