תרמו לצהר

חתונה יהודית – ארגון החתונה הדתית

על פי החוק נישואין בישראל יכולים להתקיים רק בטקס דתי. ולכן הנישואין המוכרים במדינה הם אלה הנעשים בחתונה דתית.

ארגון חתונה דתית אינו מורכב. וברגע שמכירים את שלביו השונים ניכר כי טקס הנישואין ביהדות מבוסס על הכרה בחשיבות המעמד.

השלב הראשון בחופה וקידושין ביהדות היא החתימה על הכתובה שנעשית עוד לפני החופה. על הכתובה חותם החתן בנוכחות הרב לחתונה והעדים. הכתובה היא מסמך משפטי המפרט את חובותיו של הבעל לאשתו ומהווה ביטחון כלכלי לאישה במקרה של מוות או פרידה.

השלב הבא היא החופה. הצעידה לעבר החופה יכולה להעשות באופנים שונים. יש בני זוג הנוהגים לצעוד יחד ויש הנוהגים שהחתן מגיע לחופה מלווה בהוריו והכלה מגיעה מלווה אחריו עם הוריה. יש הנוהגים שהאבות מלווים את החתן והאימהות את הכלה. יש כלות שעם כניסתן לחופה נוהגות להקיף את החתן שלושה או שבעה סיבובים ולאחר מכן נעמדות לימינו של החתן.  יחד עם החתן והכלה עומדים מתחת לחופה הרב המחתן, העדים וההורים.

החופה מתחילה בברכה על כוס יין ולאחר מכן החתן אומר "הרי את מקודשת לי בטבעת זו כדת משה וישראל" ועונד על יד ימינה של הכלה את טבעת הנישואין, לאחר ברכת ״שהחיינו״ מקריאים את הכתובה והיא נמסרת לידיה של הכלה. על בני הזוג לשמור על הכתובה ולקחת אותה איתם הביתה ולכן מומלץ לתת את הכתובה למשמרת לאחד מההורים.

עכשיו מגיע השלב העיקרי של הטקס: שבע הברכות. את הברכות אומר הרב בחופה או קרובים וחברים שבני הזוג בוחרים לכבד אותם. הברכות מתחילות בבריאת העולם וממשיכות לבריאת האדם, קיבוץ גלויות ואהבת בני הזוג. לאחר הברכות לוגמים החתן והכלה מהיין. מעמד החופה מסתיים עם שבירת כוס זכוכית ואמירת פסוק מתהילים המזכיר את ירושלים (״אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני… ״)ובכך קושר את האירוע הפרטי של בני הזוג עם ציפיה  להמשך בניה וצמיחה לאומית.