תרמו לצהר

מכתב לרבנים המחתנים

מאת הרב אלישיב

לרבנים המחתנים שלום וברכה

בפתח דברי אני מבקש להודות לרבנים ונשותיהם שהגיעו לשבת בניר עציון. תמיד שבת כזו של "שבת אחים גם יחד" מרגשת ומחזקת מאד. שבת כזו נותנת את התחושה של צבא גדול העוסק במלאכת שמים שלא על מנת לקבל פרס, ואין תחושה מרוממת מכך.

אני מצרף סיכום קצר של נושא ארוך שדנו בו רבות בדורות האחרונים, והוא – מעמד הנישואים האזרחיים. האם הם מצריכים גט, לפחות לחומרא. נושא זה מעסיק אותנו פעמים רבות. כי רבים הם בני הזוג המגיעים אלינו לאחר "סיבוב ראשון" שפעמים רבות היה בנישואים אזרחיים. אמנם עניין הבירור אם הם צריכים גט או לא הוא באחריות המשרד הרושם ולא באחריותכם, אך בכל אופן אני חושב שכדאי ונכון שתעברו על הדברים ותראו את מורכבותם. לא פעם ייצא לכם גם כן להיות מעורבים בסוגיה. בגלל מורכבותה הארכתי יותר מתמיד, וגם זאת רק "על קצה המזלג".

בהזדמנות זו אני מבקש להזכיר ולהבהיר כמה עניינים טכניים בהם אנו נתקלים מדי שבוע:

א.      קורה הרבה שזוגות אומרים לנו "הרב שסגרנו לחתונה אמר שהוא ישלח/שלח את האישור שלו" בלי שהוא מכתב את הזוג. במקרה כזה לא פעם מנהלת התיק לא מקבלת את האישור וגם הזוג לא יודע מכך. הטוב ביותר הוא לתת את האישור לזוג בעת המפגש או לשלוח לזוג במייל והוא כבר ידאג להעבירו למשרד. עליכם לדעת, שהתקשורת בין בני הזוג למנהלת התיק היא היעילה ביותר בכל מהלך רישום הנישואין. והאישור שלכם הוא לצורך הרישום בלבד.

ב.      קורה גם שזוג בא לאסוף כתובה לפני שנפגשו עם הרב ולפני שהוא נתן להם אישור רב מחתן. טענתם היא "הרב רוצה את הכתובה לפגישה ולא נותן את אישורו לפני הפגישה". זה נוהל לא תקין, כי אנו לא יכולים לתת לזוג את הכתובה לפני שהוא ממציא לנו את כל המסמכים ובתוכם גם אישור הרב המחתן. הנכון הוא שתיפגשו עם הזוג מוקדם יותר – כחודש לפני החתונה. אמנם מאד מומלץ לקבל ולהכין את הכתובה לפני מועד החתונה –                                                                 לשם כך, אתם צריכים לדרוש מהזוג שיביא או ישלח לכם את הכתובה לפני החתונה ואין בכך כל בעיה שהרי הם מקבלים אותה כעשרה ימים קודם לכן. ניתן להביאה אליכם או לשלוח בדואר שליחים וכדומה.

ג.        מילוי הכתובה – אנא מכם מלאו את פרטי הכתובה על פי הרשום ברישיון שקיבלתם. כמעט במאת האחוזים זה הנוסח הנכון ביותר. הן מבחינת המקום והן מבחינת השמות והסטטוס של הכלה. אם הבחנתם בטעות, אנא מכם צרו קשר עם הרב שאול ברוכי או איתי כדי לברר כיצד לנהוג.

ד.      שוני בין ההעתק לבין הכתובה – מחמת ההדפסות החוזרות חלה אצלנו טעות ונשלחו העתקים שאינם תואמים את המקור במאת האחוזים. אני מקווה שהחל מהשבוע הבא הכתובות תהיינה תואמות במאת האחוזים. (כל הגירסאות השונות נגרסו אתמול). מכל מקום הרב שאול מעיר להלן על טעויות נפוצות שחלקן בגלל הסיבה הנ"ל. בבקשה מכם שימו לב והימנעו מטעויות, ומנעו טרחה מכם ומבני הזוג:

טעויות נפוצות:

א. שנה: בכתובות החדשות מודפס "חמשת אלפים ושבע מאות ושבעים ____ ". יש להשלים "וחמש" בלבד. אם בטעות כתבת עוד הפעם את המילה 'ושבעים', נא מחק ועשה קיום למטה מתחת חתימת החתן (כתוב כך: בשורה השניה מחק על המילה "ושבעים" והכל שריר וברור וקיים" והעדים חותמים בשמם המלא כדלעיל).

ב. סכום הכתובה: בכתובות אשכנזיות יש למלא – "עולים לסך מאתייםזוז ועוד [לדוגמא: מאהושמוניםאלף] שקלים חדשים".

ג. בכתובות ספרדיות נדפס "לבר מעיקר כתובתה", נא לא לרשום בסכום הכולל "מאתיים זוז ועוד", כי אז הוא מתחייב פעמיים מאתיים זוז – סה"כ 400.

ד. המילים "שקלים חדשים" כבר מודפסות, נא לא לרשום אותם פעמיים, ולא לרשום "דולר/ אירו" וכדו'. אם ההתחייבות היא דווקא בכסף זר אז יש להעביר קו על המילים 'שקלים חדשים' ולעשות קיום למטה. לכן כדאי להתעקש על כסף ישראלי.

ה. על פי החלטת הרשמים שלנו, סכום תוספת הכתובה הוא בין 60,000 ש"ח ל 500,000 ₪.

ו. כאשר אבי החתן/כלה נכרי רושמים את שם האם בלבד, ללא שם משפחה. בבקשה מכם הקפידו על כך. הרשמים לא מאשרים נוסח אחר וחבל על עגמת הנפש של בני הזוג.

ז. כאשר החתן/כלה גרים, יש לכתוב "בן אאע"ה", ולא להוסיף שם משפחה.

בברכה נאמנה

הרב אלישיב