תרמו לצהר

אני יושב/ת במעגל: מעגלי לימוד ביום הכיפורים

 

תפילות יום הכיפורים מבטאות את החיבור של חלקים שונים בעם ישראל מסביב ליום הקדוש. חשיבות רבה יש בכך שהמתפללים אף ילמדו ויעמיקו במקורות היהדות יחד. השנה הרחבנו את פרויקט יום הכיפורים והוספנו בסיום התפילה מעגלי לימוד בנושא אחדות ואהבת אחים.

מעגלי הלימוד התקיימו בעשרות מקומות והשתתפו בהם מתנדבי צהר ומתפללי המניין. על מנת שתוכלו להתרשם מהחויה העמוקה שהיתה במעגלים הבאנו את דבריו של מילטי לוינסון, מתנדב ותיק של צהר בחגים, על מעגל הלימוד בקיבוץ יפתח.

"כבר שש שנים שאנחנו מתפללים עם חברי קיבוץ יפתח. השנה בסיום התפילה הזזנו את המחיצה וישבנו יחד במעגל. צעירים, מבוגרים, אנשי קיבוץ ואנשי חשמונאים, דתיים ושאינם דתיים. השיחה עסקה באחדות. באופן טבעי דיברנו על תחושת היחד  שהיתה מאוד חזקה בקיץ האחרון בזמן הלחימה ואיך אפשר להמשיך את התחושה הזאת לאורך כל השנה.  חברי הקיבוץ סיפרו עד כמה היתה להם משמעותית העובדה שהרבנים החרדים ביטלו את בין הזמנים בישיבות ושזה הבהיר להם לראשונה שהחרדים הם באמת שותפים. דיברנו על קריאת שמע ישראל של אל"מ עופר וינטר לפני היציאה לקרב ועל אמונה. למחרת בתפילת נתנה תוקף סיפרתי את הסיפור של רבי אמנון ממגנצא  ומוזיקאי מהקיבוץ בשם עופר גביש סיפר את הסיפור של קיבוץ בית השיטה ש-11 מבניו נפלו במלחמת יום הכיפורים ,ובעקבות כך  יאיר  רוזנבלום כתב לחן לתפילה. גביש והחזן התפללו ביחד את נתנה תוקף בדמעות. הלימוד והתפילה ביחד הם חויה ייחודית שתיארה אותה היטב אחת הבחורות שהגיעה איתנו ואמרה לי במוצאי יום כיפור שהיא מעולם לא ישבה יותר מחמש דקות על הכסא בלי ריטלין וזו היתה השנה הראשונה בחיים שלה שהיא התפללה את התפילה מהתחלה עד הסוף וזה היה אפילו לה קל, כי היא הרגישה השנה שהיא לא רק מתפללת אלא גם עושה משהו חשוב"