תרמו לצהר

מיזם הנישואין של צהר

מאת הרב אלישיב קנוהל

משנה: מים הנישואין של רבני 'צהר' הוא המיזם הוותיק ביותר של הארגון והמזוהה עמו יותר מכל. הרב אלישיב קנוהל, פותח צהר לעבודה היומיומית של הארגון בתחום זה המורכב מתחומים שונים הקשורים ברצון לאפשר לאנשים להקים בית בישראל מתוך תחושה נעימה ומקרב ת.

 

הרבנים שייסדו את ארגון 'צהר' הבינו כבר אז, בראשית הדרך, כי מעגל החיים מכיל בתוכו את הצמתים החשובים והמשמעותיים ביותר של מפגשים בין הציבור הנקרא "דתי" לציבור הנקרא "חילוני". בני זוג חילוניים הרוצים להינשא תלויים מאד בציבור ובממסד הדתיים. עליהם להגיע למשרדי הרבנות כדי להירשם לנישואין, עליהם להוכיח את יהדותם (לעיתים הדבר קשור גם לבירור בבית הדין הרבני), על הכלה להיפגש עם מדריכת כלות ואחר כך עם המקווה והבלנית ולבסוף עם הרב המשיא אותם.

ריבוי המפגשים עם עולם זר ומנוכר עדיין גורם לזוגות רבים לעגמת נפש ואפילו לאנטגוניזם. כמובן שחייבים להדגיש שאין המצב דומה בכל המקומות. ישנן רבנויות ורבנים שעושים מלאכתם במסירות ובאהבה הראויה לכל שבח. אך המציאות המוכרת יותר היא מלאת אכזבות ותחושת ניכור בין העולמות.

לאור המצב החליטה העמותה להציע לזוגות מפגש בסגנון אחר. המפגש יהיה על פי כל הדרישות של       הרבנות הראשית ברוח של אהבה ואחווה. עלינו לזכור שזהו לעיתים המפגש הראשון בחייהם של בני הזוג עם סמכות דתית כלשהי בישראל. הצלחת המפגש ויצירת אווירה ידידותית ומכילה  היא ביסוד המטרה שלנו בהקמת פרוייקט מיזם הנישואין. מאור הפנים, קבלת האחר כמות שהוא והקרנת האהבה הם הכלים הבסיסיים איתם אנו עובדים. מובן שעלינו להיזהר במפגש כזה מלהיכנס במפגש זה לדיונים פוליטיים או לניסיונות של החזרה בתשובה. המפגשים כוללים מפגש אחד עם הרב המחתן של הזוג, מפגש עם מדריכת הכלות ועם הבלנית במקווה והמפגש בעת סידור החופה.

כל המפגשים נעשים בהתנדבות! על ידי מאות מתנדבות ומתנדבים הפזורים בכל מרחבי המדינה. (הזוג  משלם אגרת משרד בסך 180 ש"ח כדי לאפשר את פעילות המשרד). תחילת הרישום נעשית דרך אתר האינטרנט – "שפה" המקובלת היום בעולמם של הצעירים הנזקקים  לשירותינו.

לאחר שהזוג יודעים מיהו הרב שיערוך את חופתם, הם נפגשים עמו בביתו בצורה נינוחה לתכנון החופה כשהרב מאזין לרצונותיהם ולחלומותיהם, מתוך רצון למצוא את הדרך ליצור חופה משמעותית לזוג אך גם עומדת בכל הדרישות ההלכתיות. בערבו של יום הם ייפגשו תחת החופה ובכך הם יחתמו את כל התהליך.  

 'שורשים' – יישנם מקרים בהם בני הזוג זקוקים גם לסיוע בבירור יהדותם, דבר זה קיים בעיקר לגבי צעירים וצעירות שמשפחתם עלתה מחבר העמים. לשם כך קיים אגף נוסף בצוהר המסייע בבירור יהדותם של אלו. הוא מכין יחד עם בני הזוג את המסמכים הנדרשים ומפנה אותם לבית הדין כדי לקבל את אישור היהדות. גם לזוגות אחרים הזקוקים לסיוע בתחום זה אנו משתדלים לסייע כמיטב יכולתנו.

 'אחותי כלה' – במקביל להסדרת נושא החופה, אגף אחר בצהר- "אחותי כלה", שמו עסוק בחיפוש אחר מדריכת כלות מתאימה. לא פעם מגיעים שני בני הזוג לפגישה. לרוב, מגיעות  הכלות למפגש עם חששות, חשדנות ולעיתים גם עם עוינות ל"ממסד הרבני" שהמדריכה היא הנציגה שלו כרגע. המטרה הראשונה כאמור היא – קירוב לבבות: מפגש נעים, היכרות אישית, שיחה חופשית וכדומה. המפגש הזה הוא 'נקי', אין לו מטרות צדדיות. כדברי הלל הזקן במסכת אבות: "הוי מתלמידיו של אהרון, אוהב שלום ורודף שלום, אוהב את הבריות…". הרצ"י קוק זצ"ל היה מדגיש שדבריו של הלל אינם מסתיימים: "על מנת לקרבם לתורה", אלא רק ב"ו" החיבור – ומקרבם לתורה. הפעולה הזאת היא חשובה בפני עצמה, אך אין הפעולות הקודמות נעשות כדי להשיג דבר זה, אלא הן שוות וחשובות בפני עצמן.

אמנם הטבילה במקווה היא באחריות הבלנית ולא באחריות המדריכה, אולם מאחר והלימוד בעניין נעשים עם המדריכה, נמצא שהיחס למקווה, לטבילה ולכל הקשור בכך הופך לאחר. הנושא "נמצא על השולחן" כל העת בבית המדריכה ותמיד ישנה הקשבה לכלה. התאמת המקווה המתאים עם בלנית מתאימה הוא עניין קריטי ביכולת להפוך את חוויית הטבילה לחיובית. לא פעם "שווה" להרחיק נדוד למקווה מסויים לצורך כך. המשובים הנרגשים שאנו מקבלים מכלות רבות, מעידים עד כמה עבודת המדריכות חשובה ומהפכנית ביחס למקובל במקומות רבים אחרים.

  בדברים שלעיל סקרנו רק חלק מפעולות מיזם הנישואין של צהר כשניסינו להדגיש את נקודת המוצא שלנו

  שהיא הדומיננטית בכל סוגי המפגשים הנזכרים.

 

הרב אלישיב קנוהל הוא ראש מיזם הנישואין בארגון רבני 'צהר' ורב קיבוץ כפר עציון