תרמו לצהר

חיי הנישואין כאתגר

מאת זיוית שפיר

משנה: "קשב זוגי" – הקו החם של ארגון רבני צהר בנושא זוגיות נולד מתוך הכרת החשיבות בנתינת יד ותמיכה לאנשים בנושא הזוגיות. השנתיים בהם פועל הפרויקט מספרים את הסיפור כולו.

 

לפני כשנתיים החל ארגון רבני 'צהר' להפעיל את קו התמיכה והייעוץ 'קשב זוגי'. המחשבה על צורך בקו בתחום הזוגיות, עלתה מן השטח לאור הפעילות הרחבה של הארגון בנושא זה בהדרכת כלות וחתנים, מיזם הנישואין ועוד.

התמודדות עם מורכבותם של מערכות יחסים, זוגיות וקשיים בחיי הנישואין מופיעה פעמים רבות בתורה במערכות היחסים המורכבות שבין האבות לנשותיהן. יעקב ורחל ויעקב ולאה, אברהם ושרה, רבקה ויצחק ועוד.

מציאות זו של התמודדות וקשיים הינה חלק בלתי נפרד מכל זוגיות. מרגע ההיכרות ובהמשך לאורך חיי הנישואין נפגש ומתמודד כל זוג עם אתגרים וקשיים שונים, ברמות שונות. סוד ההצלחה והיכולת לצעוד במעלות סולם הזוגיות קשורים באופן ההתמודדות עם האתגרים והקשיים. השם אותו בחרנו לקו-"קשב זוגי" מבטא את תפיסתנו לגבי השלב הראשון של ההתמודדות. היכולת לעצור את שטף הדיבור, את עוצמת הרגשות ולהקשיב היא העוגן שיכול לאפשר בהמשך את הדיאלוג המגשר בין הפערים והקשיים שעלו. לא תמיד ניתן להגיע לשלב ההקשבה בכוחות עצמנו ולעיתים תחושת המצוקה גוברת ויש מקום לקול אחר, חיצוני ומקצועי שיקשיב, יתמוך ואף יסייע בהנעתו של התהליך.

עבור מצבים אלו, בהם אנו זקוקים לעזרה ואוזן קשבת הוקם הקו- "קשב זוגי".  בקו משיבים אנשי מקצוע בתחום הטיפול הזוגי, אשר נכונו להירתם ולהתנדב לפרויקט חשוב זה. מאז החל הקו לפעול מגיעות בכל משמרת עשרות שיחות בנושאים שונים ומגוונים. קשת השיחות הינה רחבה החל מבני זוג הנמצאים לקראת חתונה ומתלבטים לגבי הקשר, זוגות צעירים בתחילת דרכם, הורים המודאגים בקשר לזוגיות ילדיהם וכלה בזוגות הנשואים עשרות שנים.

במהלך השנתיים האחרונות אנו עדים ומכירים בעד כמה פרויקט זה היה נדרש וחשוב בהתמודדות עם האתגר של חיזוק המשפחה בדורנו. תקוותנו היא כי רק נוכל להמשיך, להרחיב ולפעול ולסייע לכל הפונים אלינו.

 

זיוית שפיר היא מנהלת מיזם "קשב זוגי"- קו סיוע מבית ארגון רבני 'צהר'