תרמו לצהר

הרב של הוליווד והקהילה מתל אביב

מאת צהר

חלום אחד היה לרב אריאל קונסטנטין כשעלה לארץ- להיות רב קהילה בארץ ישראל.  "ידעתי שלהיות רב קהילה כמקצוע זהו דבר שקשה למצוא בארץ, אבל עדיין שמרתי על החלום. מי שמכיר את התשוקה הבוערת בפנים להיות מנהיג רוחני, יודע שאין דבר גדול מלהיות מנהיג קהילה במדינת ישראל, הוא אומר.

ברזומה של הרב אריאל קונסטנטין רשומים כבר כמה מקומות נוחים יותר ממדינת ישראל שבהם כיהן כרב.  הוא כיהן כרב קהילה בניו יורק וניו ג'רסי במשך 10 שנים.  בתפקידו האחרון היה רב קהילה בהמפטון, עיירת נופש על חוף הים שלא מעט דמויות ססגוניות משתייכות אליה כמו סטיבן שפילברג למשל.  אבל כאמור ליבו של הרב קונסטנטין היה במזרח.  

"כששמעתי שיש מחסור ברבנים בארץ, קפצתי על המטוס הראשון, כשהחלום שלי הוא להקים קהילה שבה כל אחד הוא קודם כל יהודי, לא משנה מי הוא ומה הוא. עצם זה שיש בו צלם אלוקים, הרי שיש לו משהו מיוחד לתרום לי ולעם"

מתוך חזון זה, יצא הרב אריאל לדרך ונחת בתל אביב. את חזונו הוא מממש כיום במסגרת "מיזם הקהילות" של רבני צהר בקהילת "בית אל" שבראשה הוא עומד בתל אביב.

 "מה שמרגיז את החילונים זאת ההרגשה שלדתיים יש מונופול על חכמת התורה וכביכול רק שאנחנו יכולים ללמד אותם. הראיה של חז"ל הייתה שונה לחלוטין ולו בכדי הם אמרו  "מכל מלמדי השכלתי" , יש מה ללמד אבל יש גם הרבה מה ללמוד מכל בן אדם", הוא אומר.

יסוד הקהילה צוין בשבת הקודמת כשבמהלכה צויין גם יום הזכרון לרצח רה"מ יצחק רבין.  המטרה הייתה להביא יהודים מרקעים שונים על מנת שיחוו את השבת יחד וידברו בינהם.

"זאת היתה הזדמנות נדירה לשלב יחד חוויות השייכות לעיתים למגזרים מסוימים בלבד", מסביר הרב קונסטנטין. "תפילה וסעודת שבת משוייכים לרוב עם סוג מסוים של אנשים, בעוד שלאירוע לציון רצח ראש הממשלה יבואו אנשים אחרים בתכלית. והנה כאן ישבו אנשים ונשים בעלי דעות שונות וממגזרים שונים יחד מתוך הערכה וכבוד הדדי. גם פאנל הדיון שקיימנו היה מורכב מדוברים מכל הזרמים: חילוניים, מסורתיים ודתיים".

הקהל המגוון שהשתתף בתפילה קבל הסברים כשבמהלך התפילה שובצו גם שירים וסיפורים.  לאחר סעודת שבת דשנה הצטרפו כולם לפאנל ודיון עם השחקן עמוס תמם ("סרוגים"), אריאל רודל,  וד"ר מייק כהן.  עמוס תמם דיבר על כח הדיבור והשפעתו על הגוף בהשראת מקורות היהדות ומתוך כך על אחריות התקשורת.  אריאל רולד, המשמשת כראש תא דוברי אנגלית ב'ליכוד' בתל אביב וראש ועדת הדיפלומטים היהודים של הקונגרס היהודי העולמי, דיברה על דיונים וחילוקי דעות אשר הינם חלק אינטגרלי מאומה דמוקרטית ואסור להשתיק שום צד מלהביע דעתם ובלבד שכל אחד מדבר ומתנהג בכבוד כלפי רעהו.  ד"ר מייק כהן מאוניברסיטת בר אילן התייחס למוסר הכפול הקשור לא רק במה שאומרים אלא גם במי אומר.

"אחדות ישראל איננה 'אחידות'", אומר הרב קונסטנטין.  "הקב"ה ברא את האדם עם מחשבה עצמאית ולא מכריח אותנו לחשוב באותה צורה. הרב סולובייצ'ק זצ"ל קבל לא פעם על הלחץ שקיים במגזרים שונים בעולם הדתי להתלבש באחידות או לחשוב באחידות. לדעתו האחידות הזאת משמיטה מהאדם את צלם אלוקים שבו.  אחדות אמיתית נוצרת רק מתוך שוני. הרב קוק ביטא זאת כשאמר שבמקום להסתכל על החסרונות של האחר ועל הטוב שבי, עלי להתמקד בטוב שבאחר ומתוך כך להשלים את החסרונות שבי. זהו תיקון עולם אמיתי."

השבת המדוברת הייתה רק ההתחלה.  החזון של הרב קונסטנטין הוא להקים קהילה מקבלת שיהיו בה שיעורים במגוון נושאים, פעילויות חברתיות ותרבותיות ופעולות לחיזוק הקשר בין העם למדינה.

"השינויים בתוכנית החינוך והורדת מרכיבים העוסקים בציונות וזהות יהודית, מחלישים את הזיקה בין העם למדינה", הוא אומר. "רק לאחרונה התפרסמו בעיתון רשימות התיכונים הקרביים ביותר במדינה ומולם ההכי פחות קרביים. אף לא אחד מכל תיכוני תל אביב המפוארים היה ברשימת ה- 50 הקרביים. חמישה מהם, לעומת זאת, היו ברשימת "הפחות קרביים".

"אולם מעבר לציונות יש התעוררות גם אל הרוח. זהו צמאון גדול ואנחנו צריכים להמצא שם בשטח ולקבל בסבר פנים יפות את כל מי שרוצה להתחבר.  אין צורך לטוס להודו בכדי למצוא רוחניות.  יש לנו הכל כאן בבית, במורשת הקדושה שלנו".

גם הרב רונן נויבירט, מנהל "מיזם הקהילות" של צהר, רואה בקהילה של הרב קונסטנטין תחילתה של מהפכה.  "אני רואה וחווה את הצימאון בכל מקום בו אני נוגע בתל אביב.  רבים מאוד בת"א מחפשים היום שיעורי תורה וקשר חוויתי ליהדות.  הם מחפשים רבנים שילמדו אותם ויתנו להם השראה, ולא רבנים שישפטו אותם ויסתכלו עליהם מלמעלה למטה.  אין לי ספק שבעוד 10 שנים, עם פעילותה של צוהר בתל אביב ובעזרת מנהיגותם של רבנים כמו הרב קונסטנטין, פניה של ת"א ושל המדינה כולה יראו אחרת".